دو خواسته پرستاران از دولت آینده

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد گفت: اگر تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و جبران کمبود نیروی انسانی انجام شود، ۸۰ درصد مشکلات پرستاران حل خواهد شد. محسن گچ‌پژان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ارزیابی عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه پرستاری اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت در ابتدای دولت یازدهم ابلاغ شد

کد خبر : 64728
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۱۲
دو خواسته پرستاران از دولت آینده



ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد گفت: اگر تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و جبران کمبود نیروی انسانی انجام شود، ۸۰ درصد مشکلات پرستاران حل خواهد شد.

محسن گچ‌پژان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ارزیابی عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه پرستاری اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت در ابتدای دولت یازدهم ابلاغ شد که یکی از طرح‌های بسیار خوب بود. این طرح، حامی بیمار بود. با این طرح پوشش بیمه‌ای در کشور سراسری صورت گرفت و الان تقریبا کسی را نداریم که بیمه نباشد و حتی برخی مهاجرین هم بیمه شدند.

وی ادامه داد: پوشش بیمه‌ای طرح تحول نظام سلامت بسیار خوب بود. همچنین این پوشش بیمه‌ای صددرصد بود و همه چیز را برای بیمار تامین می‌کرد. به دلیل مسائل اعتباری  و بیمه‌ای این طرح مقداری دچار نقصان شد و در حال حاضر به شکلی که قبلا اجرا می‌شد نمی‌شود و نیاز داریم که این طرح دوباره با همان قوت گذشته اجرا شود؛ زیرا همه امکانات و موارد مورد نیاز بیمار را فراهم می‌کرد.

گچ‌پژان با بیان اینکه «مسئولان وزارتخانه توصیه می‌کنند که بیمار نباید بیرون از بیمارستان مایحتاج خود را فراهم کند»، اضافه کرد: باید در بیمارستان‌ها همه وسایل مورد نیاز بیمار وجود داشته باشد تا فرد دغدغه فراهم کردن آن‌ها را نداشته باشد، اما هنوز در بعضی مراکز شرایط به گونه‌ای نیست که افراد بتوانند وسایل مورد نیاز خود را در مراکز درمانی فراهم کنند؛ بنابراین این طرح باید ادامه پیدا کند و به صورت کاملی که قبلا اجرا می‌شد، دو پوشش آن کامل شود. 

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد مشکلات پرستاران را این‌گونه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه پرستاری با آن مواجه هستیم، کمبود نیروی انسانی است. این کمبود نیرو فشار مضاعفی را به افراد وارد می‌کند و راندمان کار پرستاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. براساس استانداردهای جهانی، برای هر تخت چهار پرستار لازم است؛ به عبارت دیگر یک بیمارستان ۱۰۰ تخت‌خوابی باید ۴۰۰ پرستار داشته باشد که بسیار ایده‌آل است. درحال حاضر نسبت تخت به پرستار در کشور ما زیر یک است، وضعیت بهترین بیمارستان‌ها در مشهد، شاید یک پرستار به  ازای هر تخت باشد.

آزمون استخدامی پرستاری با قوت بیشتری هر سال برگزار شود

وی عنوان کرد: برای کمبود نیروی انسانی پرستار باید آزمون‌های استخدامی را به صورت مستمر و طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفته، انجام دهیم. قبل از عید آزمون استخدامی با حضور ۱۰ هزار نفر برگزار شد. باید هر سال به صورت مستمر این آزمون برگزار حداقل این میزان نیرو را در کشور جذب کنیم تا اندکی کمبود نیرو جبران شود. لازم به ذکر است که حتی  اگر این تعداد در سال جذب شوند، جبران بازنشسته‌های ما را نخواهد کرد. همچنین جایگزینی با نیروی شرکتی و این‌گونه موارد اصلا مورد تایید ما نیست زیرا پرستاری حرفه‌ای نیست که به شرکت واگذار شود، اما متاسفانه شاهد این اتفاق در مراکز درمانی هستیم اگر بتوانیم نیروهای شرکتی را تبدیل وضعیت کنیم که از شرکتی بودن خارج شوند.

گچ‌پزان با اشاره به اینکه «در قرن بیستم ورود انسان در کره ماه و پیوند قلب توسط پروفسور بارنارد در آفریقای جنوبی جزو دو خبر اصلی به شمار می‌رفت»، خاطرنشان کرد: اکنون مشهد قطب درمان است و در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ نفر پیوند قلب داشتیم و این اقدام، کار کوچکی نیست. به همین منظور، ارزش دارد که نیروی متخصص به مراکز درمانی تزریق و روز به روز باعث آبروی ما نیز شود.

وی بیان کرد: ترمیم مسائل حقوقی پرستاران در سال ۹۸- ۹۹ تا حدودی انجام شد، اما باز هم در پرداخت‌های کارانه یا حتی پرداخت‌های انگیزشی که بابت کرونا انجام می‌شود، هنوز مشکلاتی وجود دارد و پیگیر این موضوع هستیم که بتوانیم این موارد را رفع و رجوع کنیم تا عادلانه کار را انجام دهیم؛ بنابراین نیاز است که در امور رفاهی و مسائل حقوقی بتوانیم تغییر و تحولی در زمینه حقوق پرستاران داشته باشیم.

نباید پرستار شرکتی داشته باشیم

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد اظهار کرد: ما اصلا نباید همکار شرکتی داشته باشیم زیرا طبق مصوبه مجلس پرستاری یکی از شغل‌های حاکمیتی است و این‌گونه مشاغل مانند مرزبانی است که نمی‌توانیم به بخش خصوصی واگذار کنیم. به این دلیل پرستاری هم نوعی دفاع از مرز سلامت مردم است که نباید پرستاری به شرکت‌ها واگذار شود. در هر صورت، چنین نیروهایی وجود دارند و پرستارهای شرکتی از نظر ضمانت شغلی، مبلغ دریافتی و دیگر موارد با همکاران رسمی و پیمانی متفاوت هستند و تلاش می‌کنیم که این موضوع را هم حل کنیم تا مشکلات‌ آنها و تعداد این پرستاران را هم به حداقل برسانیم.

وی اضافه کرد: پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده است و به عبارتی یک نفر خانم با بیست سال سابقه کار می‌تواند درخواست بازنشستگی بدهد، اما این مورد هنوز به صورت رسمی و فراگیر اجرا نمی‌شود مگر فردی که کلی هزینه و زمان صرف کند تا بتواند بازنشسته شود. متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود و ما به دنبال حل آن نیز هستیم. علت عدم اجرای این قانون، به دلیل مسائل اعتباری است که افراد به مشکل برمی‌خورند.

گچ‌پزان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «میزان توجه نامزدهای ریاست جمهوری به حوزه بهداشت و درمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: ما با اکثر افرادی که کاندیدا شدند، ارتباط نزدیک داشتیم و یکی از آن‌ها پیگیر قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است تا هر چه زودتر آن را به نتیجه برسانند. ما دوست داریم دولت فراگیر باشد و بتواند به تمام مسائل اقشار مختلف رسیدگی کند.

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد افزود: بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، پرستاری را تبدیل به پرستاری حرفه‌ای می‌کند. یکی از خواسته‌های اصلی ما همین تعرفه‎‌گذاری است که پرستاران دیگر از این حالت حقوق و حقوق‌بری خارج شوند. بدین معنا که حقوق انها  بر پایه کاری که انجام می‌دهند، خواهد بود و این قانون تاثیر مستقیم بر معیشت آن‌ها دارد. همچنین اگر تاثیری در معیشت نداشته باشد، از نظر روحی تاثیر مستقیم بر کار آنها خواهد گذاشت.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.