دوستیابی آنلاین؛ مزایا، معایب + ۵ توصیه کاربردی

بیش از ۲ دهه است که اینترنت در زندگی ما تنیده شده است. با تلفن‌های همراه اینترنت بیش از هر زمان دیگری در دسترس ماست و بخش چشمگیری از زندگی کاری و اجتماعی ما در لابه‌لای صفحات فضای مجازی می‌گذرد. بااین‌حال هنوز به دوستیابی آنلاین نگرش منفی وجود دارد. هنوز هم بسیاری از ما درباره

کد خبر : 253480
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
دوستیابی آنلاین؛ مزایا، معایب + ۵ توصیه کاربردی


بیش از ۲ دهه است که اینترنت در زندگی ما تنیده شده است. با تلفن‌های همراه اینترنت بیش از هر زمان دیگری در دسترس ماست و بخش چشمگیری از زندگی کاری و اجتماعی ما در لابه‌لای صفحات فضای مجازی می‌گذرد. بااین‌حال هنوز به دوستیابی آنلاین نگرش منفی وجود دارد. هنوز هم بسیاری از ما درباره واقعی‌بودن دوستی‌های مجازی تردید داریم. در این مقاله مزایا و معایب دوستیابی اینترنتی را بررسی می‌کنیم. سپس راهکارهایی برای پیداکردن دوست مناسب در فضای مجازی ارائه می‌دهیم.

آیا دوستی مجازی به‌اندازه دوستی واقعی اصالت دارد؟

پاسخ مثبت است. کسی نگفته است که دوستی حتما باید خارج از فضای مجازی باشد. شما می‌توانید در فضای مجازی نیز با فردی پیوند دوستی برقرار کنید. گاهی اوقات این پیوند از پیوند شما با دوستان دور و اطرافتان نیز عمیق‌تر می‌شود، چراکه اینترنت به افراد امکان می‌دهد تا عقاید، سلیقه‌ها و نگرش‌های خود را با ما به اشتراک بگذارند. در نتیجه ما می‌توانیم بدون محدودیت‌های فیزیکی، افرادی را پیدا کنیم که مشابه ما هستند.

البته دوستیابی آنلاین مزایا و معایب خاص خودش را هم دارد که در ادامه، فهرستی از آنها را بررسی می‌کنیم.

مزایای دوستیابی در فضای مجازی

۱. پیداکردن افرادی با علایق مشترک

فضای مجازی این امکان را فراهم می‌کند که افرادی با علایق مشترک یکدیگر را پیدا کنند. در اینترنت، گروه‌ها و انجمن‌های فراوانی درباره موضوعات متنوع فعال‌اند. با پیوستن به این گروه‌ها می‌توانید افرادی با علایق و دغدغه‌های مشترک را پیدا کنید.

گرچه دوستی صرفا در علایق مشترک خلاصه نمی‌شود، وجود اشتراکات آغازکننده گفت‌وگو و دوستی است.

۲. ارزان‌بودن

برخلاف دوستیابی در دنیای واقعی که باید در انواع برنامه‌های مختلف شرکت کنید، دوستیابی آنلاین روشی ارزان است. شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید با دوست مجازی‌تان گفت‌وگو کنید.

البته این حرف به این معنا نیست که هنگام ملاقات با دوست واقعی‌تان حتما باید پول خرج کنید، اما به هر صورت فعالیت‌های مشترک با دوستان واقعی هزینه بیشتری دارند.

۳. سریع‌تر صمیمی‌شدن

وقتی دو نفر در دنیای واقعی با هم آشنا می‌شوند، مدتی طول می‌کشد تا یخ بین آنها آب شود و با هم دوست شوند. در اینترنت، این فرایند سریع‌تر و راحت‌تر رخ می‌دهد. چراکه فرصت کافی برای فرستادن پیام و فکرکردن به حرف‌هایتان را دارید. همچنین با بررسی صفحه کاربری طرف مقابل می‌توانید سریع‌ نقاط اشتراک را برای بازکردن سر صحبت پیدا کنید.

۴. سرعت بیشتر دوستیابی آنلاین از دوستیابی واقعی

یکی دیگر از مزایای دوستیابی در فضای مجازی، سرعت بیشتر دوست‌شدن با دیگران است. آدم‌ها در فضای مجازی راحت‌تر درباره خودشان حرف می‌زنند. آنها درباره نقایص، ویژگی‌های شخصیتی، تجربیات زندگی و امثال اینها در شبکه‌های مجازی می‌نویسند. در نتیجه با بررسی صفحه آنها سریع‌تر به برخی از ویژگی‌های آنها پی می‌برید. این در حالی است که در دنیای واقعی شاید فرد نتواند آن‌طور که می‌خواهد خودش را ابراز کند.

۵. امکان یافتن دوستانی از سراسر جهان

دوستیابی در فضای مجازی از سراسر جهان

به‌دلیل گستردگی فضای مجازی، می‌توانید دوستانی از سراسر جهان پیدا کنید. البته به شرطی که به ۱ یا ۲ زبان خارجی مسلط باشید. دوست‌شدن با آدم‌های مختلف در نقاط دیگر دنیا امکان دیدار حضوری را محدود می‌کند، اما این آشنایی می‌تواند تجربه‌ای آموزنده باشد. این‌طوری با فرهنگ‌ها و نگرش‌های متفاوت آشنا می‌شوید و این بر رشد عاطفی و فکری شما اثر مثبتی می‌گذارد.

۶. تنوع روش‌های ارتباطی

نیازی نیست فقط با دوستان مجازی‌ چت کنید. می‌توانید با آنها تماس تصویری یا تماس صوتی بگیرید. گرچه این روش‌ها جایگزین کامل دیدار واقعی نیستند، تنوع روش‌های ارتباطی را می‌توان از مزایای دوستی مجازی دانست.

معایب دوستیابی آنلاین

۱. دشواری تبدیل دوستی مجازی به دوستی در دنیای واقعی

حتی اگر دوست مجازی شما فقط چند ساعت با شما فاصله داشته باشد، ممکن است ملاقات با او به‌سادگی میسر نشود. هر دوی شما درگیر کار و زندگی هستید و پیداکردن زمانی برای ملاقات شاید دشوار باشد.

۲. احتمال بیشتر ایجاد سوءتفاهم در فضای مجازی

تماس تصویری از طریق اینترنت امکان‌پذیر است، اما این گزینه همیشه در دسترس نیست. در نتیجه شاید کل ارتباط شما به چت‌کردن محدود شود. مشکل چت‌کردن این است که نمی‌توان از طریق‌ آن حس‌وحال را به‌درستی منتقل کرد. گرچه شبکه‌های اجتماعی با اختراع انواع ایموجی‌ها تلاش کرده‌اند این ضعف را از بین ببرند، هنوز هم هیچ‌چیز جای ارتباط رودررو را نمی‌‌گیرد. از سوی دیگر ضعف دستورزبان ممکن است باعث انتخاب کلمات و جمله‌بندی نامناسب شود و پیام به‌درستی منتقل نشود.

همه اینها دست به دست هم می‌دهند تا طرف مقابل را دچار سوءتفاهم کنند. شاید شما قصد داشته‌اید پیامی محبت‌آمیز بفرستید، اما برخورد طرف مقابل شما را شوکه می‌کند. دلیلش این است که احتمالا او نیت شما را درست درک نکرده است.

۳. دشواربودن آشتی و جبران مافات

وقتی برای مدت طولانی با کسی در فضای مجازی دوست باشید، احتمال دعوا و تنش درست مانند دنیای واقعی وجود دارد. در دنیای واقعی وقتی با دوست خود قهر می‌کنید، پس از مدتی می‌توانید سراغش بروید. اما در اینترنت چنین نیست. ممکن است وسط دعوا شما را بلاک کند، سراغ کس دیگری برود و شما را هم فراموش کند. سهولت دسترسی به بلاک در فضای مجازی از خطرات و معایب این‌گونه دوستی‌هاست. شاید شما دیگر به او دسترسی پیدا نکنید یا برعکس، او به شما دسترسی پیدا نکند.

۴. غیبت ناگهانی

بدترین عیب دوستیابی در فضای مجازی، آدم‌هایی‌اند که ناگهان غیبشان می‌زند. به‌احتمال زیاد بسیاری از ما تجربه کرده‌ایم که طرف مدتی می‌آید، با ما ارتباط برقرار می‌کند و کم‌کم به شما نزدیک می‌شود. بعد ناگهان یک روز دیگر خبری از او نیست. هیچ کجای فضای مجازی هم نمی‌توانید پیدایش کنید.

۵. شخصیت‌های دروغین

فریبکاری از معایب دوستیابی آنلاین

یکی دیگر از خطرات دوستیابی آنلاین وجود شخصیت‌های دروغین است. گرچه در دنیای واقعی نیز افراد می‌توانند تا حدی خود واقعی‌شان را مخفی کنند، این کار در فضای مجازی خیلی آسان‌تر است.

افراد در فضای مجازی می‌توانند خود را آن‌طور که می‌خواهند معرفی کنند. در نتیجه ممکن است فرد خود را بهتر یا حتی بدتر از چیزی که هست بازنمایی کند. این مسئله شناخت افراد را دشوار و پیچیده می‌کند و باعث می‌شود خطر دوستیابی در فضای مجازی بیشتر از دوستیابی در دنیای واقعی باشد.

توصیه‌هایی برای دوستیابی در فضای مجازی

۱. در شبکه مناسب خودتان حضور پیدا کنید

اینترنت مملو از شبکه‌ها، انجمن‌ها، گروه‌ها و بخش‌های مختلف است. بدیهی است که نمی‌توانید در این دنیای شلوغ و بزرگ همه‌جا دنبال دوست بگردید، پس بهتر است روی یکی‌دو شبکه دلخواهتان تمرکز کنید.

مثلا شاید بخواهید با پیداکردن دوستان مناسب، در حوزه کاری و تحصیلی پیشرفت کنید. در این صورت شبکه‌ای مانند لینکدین برای شما مناسب‌تر است. شاید هم بخواهید با اشتراک‌گذاری ویدئو‌های جذاب دوستیابی کنید. در این حالت تیک‌ تاک، یوتیوب و حتی اینستاگرام برایتان مناسب‌تر است. بسته به اینکه به چه چیزی علاقه دارید و دنبال چه نوع دوستانی می‌گردید، باید شبکه اجتماعی مناسب را پیدا و زمان خود را صرف آن کنید.

۲. با مدیریت لایک و کامنت‌هایتان، خود را به افراد دلخواهتان بشناسانید

در شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند اینستاگرام و توییتر، لایک و کامنت‌ها و حتی بازدید شما از صفحات مختلف‌ به الگوریتم هوشمند این شبکه‌ها امکان می‌دهند تا محتوای موردعلاقه‌تان را شناسایی کنند و به شما نشان دهند. پس اگر می‌خواهید خود را در معرض محتوای دلخواه و در نتیجه ناشران آن محتواها قرار دهید، دقت کنید که چه چیزی را لایک می‌کنید، کجا کامنت می‌گذارید و چه محتوایی را می‌بینید.

۳. مهربان باشید و سؤال‌های مناسب بپرسید

چظور در فضای مجازی دوست پیدا کنیم؟

حال که خود را در معرض افراد مشابه قرار داده‌اید، وقت آن رسیده است که با تولید محتوای مناسب یا واکنش نشان‌دادن به آنها، سر صحبت را باز کنید. در این مرحله فرستادن پیام شخصی به افراد اقدام چندان مناسبی نیست. آنها شما را نمی‌شناسند و قرار نیست به پیام خصوصی شما جواب بدهند.

بهترین روش این است که شبکه‌سازی کنید. به‌تدریج محتوای مناسب و مدنظرتان را منتشر کنید. اجازه بدهید دیگران با افکار، عقاید و نگرش‌های شما آشنا شوند. از سوی دیگر به محتوای‌ دیگران واکنش مناسب نشان دهید. این واکنش مناسب می‌تواند با طرح پرسش، تعریف و تمجید معقول و ارائه نظر آغاز شود. بهتر است در ابتدای آشنایی سراغ انتقادکردن از محتوای افراد نروید، چراکه آنها شما را نمی‌شناسند و حتی اگر نیت شما خیر باشد، شاید آنها برداشت بدی کنند.

یادتان باشد خیلی به خودتان سخت نگیرید. خیلی‌ها ممکن است تلاش شما برای ارتباط برقرار کردن را نادیده بگیرند. این در کنترل شما نیست. نباید خودتان را بخاطر این قضیه سرزنش کنید.

۴. اجازه ندهید فضای مجازی روی رفتارتان تأثیر بگذارد

اینترنت می‌تواند بدترین ویژگی‌های شخصیتی افراد را تقویت کند، البته اگر به آن اجازه بدهید! آدم‌های زیادی هستند که با مسخره‌کردن دیگران یا تخریب آنها در فضای مجازی روزشان را شب می‌کنند. این کار را نکنید. بددهنی و درگیرشدن با دیگران سر مسائل مختلف، به شما کمکی نمی‌کنند.

سعی کنید تا حد امکان از درگیری و تنش بپرهیزید و دوروبرتان را با آدم‌های مهربان پر کنید. منظور این نیست که باید صرفا با آدم‌های موافق و هم‌نظر دوستی کنید. اما با مخالفان عقایدتان نیز مهربان و مؤدب باشید.

۵. در صورت تمایل، دوستی مجازی را به دنیای واقعی بیاورید

دوستی آنلاین در نظر بسیاری از مردم به‌اندازه دوستی در دنیای واقعی اصیل نیست، چون بسیاری از ما همچنان تعریف سنتی دوستی را در ذهن داریم.

هیچ عیبی ندارد که برخی دوستی‌های مجازی به همین شکل باقی بمانند. گاهی امکان‌پذیر نیست که با دوست مجازی‌تان دیدار کنید. بااین‌حال اگر امکانش وجود داشت، می‌توانید دوستی مجازی را به دنیای واقعی نیز منتقل کنید. مثلا دیداری جمعی با دوستان داشته باشید.

کار دیگری که می‌توانید بکنید کمک‌گرفتن از دوستان مجازی برای حل مسائل دنیای واقعی است. مثلا شاید بخواهید ورزشی جدید را شروع کنید. از دوستان مجازی بخواهید تجربیات و دانش‌شان در آن زمینه را در اختیار شما قرار دهند.

شما چه تجربه‌ای از دوستیابی آنلاین دارید؟

حالا شما از تجربیات خود برای ما بگویید. تجربه استفاده از اپلیکیشن یا سایت دوستیابی آنلاین را دارید؟ آیا اصلا این شیوه از دوستیابی را قبول دارید؟ چه تجربیات تلخ و شیرینی از دوستیابی اینترنتی داشته‌اید؟ لطفا تجربیان و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.