دلایل ریزش مو در مردان؛ هراسِ کچلی

برترین‌ها: یکی از موضوعاتی که درصد بالایی از آقایان از آن رنج می‌برند ریزش مو و کچل شدن است. ریزش مو می‌تواند در سنین جوانی هم رخ بدهد. ریزش مو بیش از ۶۰٪ مردان را قبل از سی سالگی درگیر می‌کند. برخی از مردان تجربه ریزش مو، بصورت طاسی را معمولا در اواخر سنین نوجوانی

کد خبر : 7697
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۳:۳۲
دلایل ریزش مو در مردان؛ هراسِ کچلی


برترین‌ها: یکی از موضوعاتی که درصد بالایی از آقایان از آن رنج می‌برند ریزش مو و کچل شدن است. ریزش مو می‌تواند در سنین جوانی هم رخ بدهد. ریزش مو بیش از ۶۰٪ مردان را قبل از سی سالگی درگیر می‌کند. برخی از مردان تجربه ریزش مو، بصورت طاسی را معمولا در اواخر سنین نوجوانی یا اوایل بیست سالگی دارند.

الگوی طاسی مردانه بسیار شایع بوده، به‌همین دلیل در این مطلب قصد داریم به دلایل، راه‌های پیشگیری و درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

خط موی M شکل که به سمت عقب کشیده شده است یکی از نشانه‌های اصلی طاسی است. در مرحله بعد، موهای موجود در بالای سر شروع به نازک شدن می‌کند و نقطه‌های طاسی ایجاد می‌شود. در نهایت الگوی طاسی مردانه خود را بروز می‌دهد.

علت ریزش مو در مردان

الگوی طاسی مردانه یک بیماری ژنتیکی است که می تواند از هر دو طرف درخت ژنتیکی خانواده به ارث برسد. بنابر این اگر پدر شما موهای کاملا ضخیم داشته باشد، فکر نکنید که مطمئنا ایمن هستید. این یک بیماری ناشی از یک محصول جانبی تستسترون به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT است.DHT به فولیکول های مو متصل می شود و باعث می شود که در طول زمان کوتاه شوند. این نوع ریزش مو باعث می شود که موها نازک و نازک تر شوند تا اینکه برخی از مردان قسمت جلویی سرشان کاملا طاس می شود.

علت ریزش مو در مردان

ریزش موی سکه‌ای

ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره آتا یکی از دلایل ریزش موی سر است.طاسی سکه‌ای یک بیماری پوستی است. به طور معمول این عارضه باعث ریزش مو به شکل نواحی کوچکی به اندازه یک سکه بر روی پوست سر یا ریش می‌شود.

دلایل ریزش مو در مردان؛ هراسِ کچلی

کسانی که از این شکل ریزش مو رنج می‌برند، سالم هستند و در بیشتر موارد موها بعد از مدتی دوباره رشد می‌کند. پزشکان معتقدند که علت این عارضه یک بیماری خودایمنی است که در آن گلبول‌های سفید به اشتباه به فولیکول‌های بدن حمله می‌کنند.وجود سابقه‌ی این عارضه در خانواده باعث افزایش احتمال ابتلا می‌شود.

دلایل ریزش موی مردان چیست؟

در بسیاری از موارد دلیل ریزش مو در مردان جوان یا میانسال، چیزی است که اصطلاحا به آن «آندروژنیک آلوپسیا» یا ریزش موی مردانه گفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که امروزه چیزی در حدود ۲۰% مردان دچار این نوع ریزش مو در سال‌های جوانی شده اند. دلایل این نوع ریزش مو، متعدد هستند، ولی پس از دوران بلوغ در پسران، معمولا مو‌های سر آن‌ها کم کم نازک می‌شوند.

دلایل ریزش مو در مردان؛ هراسِ کچلی

معمولا بیشتر ریزش موها در مردان به خاطر الگوی طاسی مردانه است. این طاسی یک صفت ژنتیکی است. سایر دلایل شامل مصرف داروهای خاص، مصرف بیش از حد ویتامین A یا مصرف کم پروتئین است. بیماری و استرس نیز می‌تواند به ریزش موی شدید و ناگهانی منجر شود که معمولا تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود. وب‌سایت فرارو به چند عامل مهم در ریزش مو اشاره کرده است که عبارتند از:

ژنتیک‎

ریزش موی مردانه در بسیاری از موارد ارثی است و ژن آن از یکی از والدین منتقل می‌شود. البته تاکنون کشف نشده که چطور این ژن‌ها از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شوند. بطوری که ممکن است دو برادر، در بزرگسالی یکی دچار این عارضه شود و دیگری موهایش را از دست ندهد. ممکن است برخی افراد حامل این ژن باشند، ولی خودشان دچار ریزش مو و یا طاسی نشوند.

نکته جالب توجه اینجاست که بر خلاف تصور بسیاری از مردم، مردانی که ژن ریزش مو را از طرف مادر به ارث می‌برند بیشتر مستعد ریزش هستند تا مردانی که از پدر این ژن را به ارث می‌برند. 

هورمون‌ها

دی هیدراتستسترون (Dihydrotestosterone) یا DHT یکی از هورمون‌هایی است که به تستسترون مرتبط است و عامل ایجاد ریزش مو و در بعضی موارد طاسی در مردان است. این هورمون زمانی ترشح می‌شود که تستسترون با استفاده از آنزیمی به نام ۵ alpha-reductase واکنش نشان می‌دهد.

فولیکول‌های مو در زمان ترشح DHT، نازک‌تر می‌شوند و به مرور زمان ساقه مو‌ها ضعیف‌تر و کوچک‌تر می‌شود. بعد‌ها به مرور زمان بسیاری از این تار‌های مو، رشدشان متوقف می‌شود. در بسیاری از موارد زمانی مردان متوجه شدید شدن ریزش موهایشان می‌شوند که بیش از نیمی از فولیکول‌های مو‌های سر تحت تاثیر DHT نازک و یا دچار ریزش شده اند.

سن

دلایل ریزش مو در مردان؛ هراسِ کچلی

به یاد داشته باشید که هورمون DHT ناگهانی و یک شبه بر روی فولیکول‌های مو اثر نمی‌کنند بلکه تاثیر آن بر روی فولیکول‌های مو و آغاز ریزش مو‌های سر، به مرور زمان اتفاق می‌افتد. در این زمینه میزان تاثیرگذاری هورمون مربوطه وابسته به داشتن ژن ریزش مو و همچنین سن فرد است. کسانی که دارای این ژن هستند معمولا ریزش موهایشان تا قبل از سی سالگی غاز می‌شود در صورتی که در سایر مردان، این اتفاق ممکن است در سنین بالای سی و حتی چهل سال بیفتد.

موارد بالا اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در مردان است، اما باید خاطر نشان کرد که برخی عوامل دیگر نیز وجود دارند که ممکن است باعث ریزش مو در مردان شود. مثلاً فشار‌های عصبی و استرس یا مصرف دار‌های خاص ممکن است موی‌های مردان را دچار ریزش کند و یا ریزش آن‌ها را سرعت بخشد، اما در کل چنین دلایلی بسته به افراد، می‌تواند متفاوت باشد.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم عوامل دیگری در ریزش موی ناگهانی موثر است:

  • مراقبت اشتباه از مو
  • رژیم غذایی نامناسب
  • صدمات شدید جسمی
  • کاهش وزن ناگهانی
  • استرس
  • مصرف برخی داروها
  • عفونت‌ها

برای پیشگیری از ریزش مو چه کارهایی انجام دهیم؟

همه‌ی ما در هر شبانه روز به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ تار از موهای سرمان را از دست می‌دهیم. موهای ریخته شده در حالت عادی با تارهای موی جدید جایگزین شده و تراکم مو ثابت می‌ماند. در صورتی که تعادل بین رشد و ریزش مو به هم بخورد، یعنی ریزش موها بیشتر شود یا رشد موها توقف یابد، به طور کلی گفته می‌شود که فرد دچار ریزش مو شده است. پس موی همه ما می‌ریزد ولی ریزش مو به شرایطی اطلاق می‌شود که تراکم موها کاهش یابد. در این‌جا راه‌هایی برای پیشگیری از ریزش مو معرفی می‌کنیم، فقط به‌یاد داشته باشید اگر دلیل ریزش موی شما ژنتیکی باشد راه‌های زیر خیلی زیاد نمی‌تواند موثر باشد.

علت ریزش مو در مردان

ترک استعمال دخانیات

اگر سیگاری هستید، احتمالاً درباره بسیاری از اثرات منفی سیگار بر روی ریه‌های خود، شنیده‌اید. اما آیا می‌دانید که سیگار کشیدن می‌تواند ریسکمبتلا شدن به ریزش مو و چین و چروک صورت و سفیدی زودرس آن‌ها شود؟ بنابراین اگر نگران ریزش مو‌های سر خود هستید، بهتر است یکی از عومل تهدید کننده آن یعنی سیگار را کنار بزنید.

ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر، نه تنها حسی فوق العاده به آدم می‌دهد، بلکه می‌تواند تا حدودی از معضل ریزش مو جلوگیری کند. ماساژ پوست سر باعث تحریک فولیکول‌های مو می‌شود که این کار برای سلامت موی سر بسیار مفید است.

با موی خیس با ملایمت برخورد کنید

موی ما هنگامی که خیس است بیش از همیشه آسیب پذیر است، در نتیجه پس از شستشو، مراقبت بیشتری از موها باید انجام داد. اگر موهایتان را با استفاده از حوله خشک می کنید با ملایمت این کار را انجام دهید: مالش حوله بر روی مو می تواند موجب آسیب و ریزش مو شود، پس حوله را با آرامی بر روی مو ها قرار داده و فشار دهید. همچنین، هنگام شانه کردن موی خیس از شانه‏ های دندانه پهن استفاده کنید.

رژیم غذایی متعادل

اگر مشکل زمینه‌ای نداشته باشید، یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند مو‌های شما را به شکل ایده آلی حفظ کند. حتماً در رژیم غذایی خود انواع سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار، چربی‌های اشباع نشده و پروتئین‌های بدون چربی را وارد کنید و مصرف شیرینی‌ها را محدود کنید. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی نیز ارتباط مستقیمی با داشتن مو‌های سالم دارند. سعی کنید این نوع غذا‌ها را به برنامه عذایی خود اضافه کنید.

علت ریزش مو در مردان

جالب است بدانیم که تارهای مو از جنس پروتئین هستند؛ بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ایجاد مشکلاتی در روند ساخت مو می‌شود. مصرف مقادیر کافی پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو اهمیت ویژه‌ای دارد. ماهی، مرغ و گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات مهم‌ترین منابع پروتئین در رژیم غذایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

وجود کلسیم و منیزیم به مقدار مناسب در رژیم غذایی برای سلامت مو مهم است. کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم‌خونی و خستگی، می‌تواند موجب ریزش مو نیز بشود.

کمبود برخی ویتامین‌ها میتواند خود را به صورت ریزش مو نمایان سازد. ویتامین های گروه ب، به خصوص بیوتین، در سلامت موها و جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارند. منابع غذایی غنی از بیوتین شامل جگر، جوانه‌ی گندم و تخم مرغ و منابع غنی از نظر ویتامین ب۶ شامل جگر، ماهی، جوانه‌ی گندم و زرده‌ی تخم مرغ است.

وضعیت سلامتی خود را مرتب بررسی کنید

گذشته از ژنتیک، شرایط پزشکی متعددی وجود دارد که می‌تواند به ریزش مو منجر شود. شما می‌توانید با درمان بیماری زمینه‌ای ریزش مو خود را برطرف کنید.

استرس را کاهش دهید

استرس واقعاً می‌تواند سلامتی اعضای مختلف بدن را مختل کند که مو می‌تواند جزوی از این اعضا باشد. به عبارت بهتر ریزش مو ممکن است نتیجه یک سبک زندگی استرس زا باشد.

استفاده‌ی حداقلی از سشوار و اتوهای مو

برای جلوگیری از ریزش مو از عوارض صاف کردن مو با وسایل حرارتی غافل نشوید. که باعث می‌شود تا فولیکول‌های مو دهیدراته شده و موها آسیب پذیر شوند. سشوار و اتوهای صاف کننده یا فر کننده مو، به مرور زمان به موها آسیب خواهند زد.

موهای شما در چه وضعیتی است؟ تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.