خطوط حیاتی بانک ها ترس از بحران مالی جهانی را کاهش می دهد

بانک‌های بزرگ ایالات متحده 30 میلیارد دلار سپرده به بانک First Republic در روز پنجشنبه تزریق کردند تا وام‌دهنده را که در بحران گسترده‌تر ناشی از سقوط دو وام دهنده متوسط ​​دیگر در ایالات متحده در هفته گذشته گرفتار شده بود، نجات دهند. این بسته کمتر از یک روز پس از آن ارائه شد که

کد خبر : 334532
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۲۲
خطوط حیاتی بانک ها ترس از بحران مالی جهانی را کاهش می دهد


بانک‌های بزرگ ایالات متحده 30 میلیارد دلار سپرده به بانک First Republic در روز پنجشنبه تزریق کردند تا وام‌دهنده را که در بحران گسترده‌تر ناشی از سقوط دو وام دهنده متوسط ​​دیگر در ایالات متحده در هفته گذشته گرفتار شده بود، نجات دهند.

این بسته کمتر از یک روز پس از آن ارائه شد که بانک سوئیس Credit Suisse وام اضطراری بانک مرکزی تا سقف 54 میلیارد دلار را برای تقویت نقدینگی خود دریافت کرد، که تا حدودی باعث کاهش وحشت در مورد بحران بانکی جهانی شد.

در روز جمعه، سهام آسیایی عمدتاً در معاملات صبحگاهی افزایش یافتند و روند صعودی وال استریت را دنبال کردند. سهام بانک فرست ریپابلیک با انتشار خبر نجات 10 درصد افزایش یافت، اما پس از اینکه بانک اعلام کرد تقسیم سود خود را به حالت تعلیق در می آورد، سهام آن در معاملات پس از بازار 18 درصد کاهش یافت. این سهم از 6 مارس بیش از 70 درصد کاهش یافته است.

کارن جوریتسما، رئیس سهام استرالیا، RBC Capital Market، گفت: “من فکر نمی کنم که ما در کانون بحران مالی جهانی قرار داشته باشیم، ترازنامه ها بسیار بهتر از سال 2008 هستند، بانک ها بهتر تنظیم می شوند.” اما مردم نگران هستند که خطر سرایت واقعی باشد و اعتماد به نفس را متزلزل کند.

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه با وجود آشفتگی بازارهای مالی، نرخ بهره را 50 واحد افزایش داد و استدلال کرد که بانک‌های منطقه یورو انعطاف‌پذیر هستند و در صورت هر چیزی، حرکت به سمت نرخ‌های بالاتر باید حاشیه سود آنها را تقویت کند.

اکنون تمرکز بر تصمیم سیاستی فدرال رزرو در هفته آینده و اینکه آیا به دنبال کنترل تورم است، به افزایش شدید نرخ بهره خود ادامه خواهد داد یا خیر.

در آسیا، مقامات سنگاپور و استرالیا گفتند که بازارهای مالی را زیر نظر دارند، اما اطمینان دارند که بانک های محلی به خوبی سرمایه گذاری کرده اند و می توانند در برابر شوک های بزرگ مقاومت کنند.

سهام بانکی در سطح جهان از زمان سقوط بانک سیلیکون ولی در هفته گذشته به دلیل زیان‌های مربوط به اوراق قرضه که با افزایش نرخ‌های بهره در سال گذشته انباشته شد، آسیب دیدند و این پرسش‌ها را در مورد آنچه ممکن است در سیستم بانکی گسترده‌تر در کمین باشد، ایجاد کرد.

ظرف چند روز، آشفتگی بازار، کردیت سوئیس را به دام انداخت و آن را مجبور کرد از بانک مرکزی سوئیس وام بگیرد.

تا روز پنجشنبه، زمانی که بانک‌های بزرگ تلاش‌هایی را برای تقویت حمایت از First Republic، یک وام‌دهنده منطقه‌ای که سهام آن در 9 جلسه معاملاتی گذشته 70 درصد سقوط کرده بود، به سمت ایالات متحده بازگشت.

بر اساس بیانیه بانک‌ها، برخی از بزرگ‌ترین نام‌های بانکی ایالات متحده از جمله JPMorgan Chase & Co، Citigroup Inc، Bank of America Corp، Wells Fargo & Co، Goldman Sachs و Morgan Stanley در نجات شرکت داشتند.

به گفته یک منبع آگاه، این معامله توسط کارگزاران قدرت از جمله جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و جیمی دیمون، مدیر عامل جی پی مورگان چیس، انجام شد که با هم در روز سه شنبه درباره این بسته بحث کردند.

نقدینگی اضطراری

Credit Suisse اولین بانک بزرگ جهانی بود که از زمان بحران مالی سال 2008، راه نجات اضطراری را در پیش گرفت، زیرا ترس از شیوع بیماری بخش بانکی را فرا گرفت و تردیدها را در مورد اینکه آیا بانک های مرکزی قادر خواهند بود افزایش نرخ های تهاجمی را برای مهار تورم حفظ کنند، ایجاد کرد.

افزایش سریع نرخ‌ها، بازپرداخت یا خدمات وام‌ها را برای برخی کسب‌وکارها سخت‌تر کرده است و احتمال ضرر وام‌دهندگانی را که قبلاً نگران رکود هستند، افزایش می‌دهد.

سیاست گذاران سعی کرده اند تأکید کنند که آشفتگی کنونی با بحران مالی جهانی 15 سال پیش متفاوت است، زیرا بانک ها سرمایه بهتری دارند و وجوه به راحتی در دسترس هستند.

اما داده‌های روز پنجشنبه همچنین نشان داد که بانک‌های ایالات متحده در روزهای اخیر به دنبال مقادیر بی‌سابقه نقدینگی اضطراری از بانک مرکزی بوده‌اند که باعث افزایش حجم ترازنامه فدرال رزرو پس از ماه‌ها انقباض شده است.

یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که سیستم بانکی این کشور به لطف اقدامات «قاطعانه و قاطع» پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی، سالم باقی می ماند.

سهام کردیت سوئیس در روز پنجشنبه با 19 درصد افزایش بسته شد و بخشی از سقوط 25 درصدی خود در روز چهارشنبه را جبران کرد. داده های Refinitiv نشان می دهد که از 8 مارس، بانک های اروپایی حدود 165 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده اند.

(گزارش توسط پیت شرودر و کریس پرنتیس در واشنگتن، نوپور آناند در نیویورک، تام وستبروک و رای وی در سنگاپور، اسکات مرداک در سیدنی، نوئل راندویچ در اوکلند، کالیفرنیا؛ نوشته دیپا بابینگتون و سم هولمز، ویرایش توسط سونالی پل)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.