حسادت در رابطه عاطفی و روش درست ابراز آن

حسادت احساسی است که همه ما برخی مواقع در روابطمان، به‌خصوص در رابطه عاشقانه، دچارش شده‌ایم. گاهی حسادت احساسی زودگذر است، اما گاهی ممکن است چیزی بیش از احساسی زودگذر باشد و احساس کنیم که باید این احساسات را به شریک زندگی‌مان ابراز کنیم. می‌خواهید بدانید که چگونه این حسادت را به‌شیوه‌ای درست ابراز کنید

کد خبر : 282088
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 نوامبر 2022 - 18:48
حسادت در رابطه عاطفی و روش درست ابراز آن


حسادت احساسی است که همه ما برخی مواقع در روابطمان، به‌خصوص در رابطه عاشقانه، دچارش شده‌ایم. گاهی حسادت احساسی زودگذر است، اما گاهی ممکن است چیزی بیش از احساسی زودگذر باشد و احساس کنیم که باید این احساسات را به شریک زندگی‌مان ابراز کنیم. می‌خواهید بدانید که چگونه این حسادت را به‌شیوه‌ای درست ابراز کنید تا به رابطه‌تان لطمه نخورد؟ در این مقاله، به این سؤال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انواع حسادت درست و نادرست


ما فکر می‌کنیم حسادت احساسی منفی است و فرد حسود کسی است که در رابطه‌اش احساس اضطراب و ناامنی می‌کند. حتی ممکن است فکر کنیم کسی که حسادت می‌کند، فردی عصبانی و تملک‌گراست که به هر حرکت دیگران چه موجه و چه غیرموجه بدبین است.

درست است که حسادت وسواس‌گونه نوعی احساس مخرب است و گاهی به سوءاستفاده عاطفی یا خشونت منجر می‌شود، اما در حالت کلی حسادت احساسی مفید است. احساس حسادت در روابط بسیار رایج است. طبق برخی نظریه‌ها، حسادت مبنایی تکاملی دارد و انسان‌ها تکامل یافته‌اند تا از روابطشان محافظت کنند.

وقتی از زاویه دیگری به موضوع نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که فرد به‌اصطلاح حسود ممکن است کسی باشد که به رابطه‌اش شور و اشتیاق دارد و می‌خواهد با بیان نیازها و محدودیت‌هایش پایه‌ای برای اعتماد در رابطه بنا کند.

محققان دریافته‌اند که حسادت در روابط با این مسائل در ارتباط است:

  • افزایش عشق به شریک زندگی؛
  • احساس عاشق‌تربودن؛
  • ثبات بیشتر رابطه.

به عبارت دیگر، حسادت گاهی اوقات جزء مفیدی از رابطه می‌شود و هنگامی که به شیوه‌ای مثبت بیان شود، می‌تواند شادی و دوام رابطه را افزایش دهد.

دلیل حسادت در رابطه

حسادت احساس رایجی است که بسیاری از افراد دچارش می‌شوند. شما آن‌قدر عمیق به همسرتان وابسته‌اید که گاهی اوقات نمی‌توانید این واقعیت را درک کنید که دیگران هم بخشی از زندگی او هستند.

در روابطی که به‌تازگی شروع شده‌اند حسادت بیشتر اتفاق می‌افتد، زیرا در این روابط فرد طرف مقابل را بر همه‌چیز اولویت می‌دهد و انتظار دارد او هم همین‌‌طور باشد. این چیز بدی نیست، اما بیشتر اوقات فراموش می‌کنیم که افراد و چیزهای دیگری هم هستند که بخشی از زندگی طرف مقابلمان هستند و نیاز به زمان و توجه دارند.

چه چیزهایی باعث حسادت در رابطه می‌شوند؟

این مسئله به تجربیات شخصی شما در گذشته و افکار و احساسات‌تان درباره اعمال خاص بستگی دارد. مثلا این موارد در ایجاد احساس حسادت نقش دارند:

  • اعتمادبه‌نفس ندارید؛
  • خودانگاره ضعیفی دارید؛
  • ترس از رهاشدن دارید؛
  • لذت می‌برید که مسئول باشید و همسرتان را کنترل کنید؛
  • فردی تملک‌گرا هستید؛
  • از همسرتان انتظارات غیرواقعی دارید.

۶ روش درست برای ابراز حسادت در رابطه

روش‌های درست برای ابراز حسادت در رابطه

بیان و ابراز حسادت یکی از سالم‌ترین راه‌های مقابله با حسادت در رابطه است. متأسفانه حسادت احساس قدرتمندی است که می‌تواند رابطه کاملا سالم را نیز از هم بپاشد، پس مهم است که به شیوه‌ای درست ابراز شود.

۱. با درون‌نگری شخصی شروع کنید

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض حسادت هستند، به‌خصوص افرادی که احساس خودکم‌بینی، ناامنی و اضطراب می‌کنند. تنهایی و سبک دلبستگی ناامن نیز می‌توانند شما را در رابطه‌تان بیشتر دچار حسادت کند.

واکنش‌های شخصی‌تان به شریک زندگی، سایر روابط، رفتارها و فعالیت‌های محرک حسادت را زیرنظر بگیرید. این کار به شما بینشی درباره حسادت و آنچه در حال وقوع است، می‌دهد. درباره احساسات خود با درمانگر یا دوستی نزدیک صحبت کنید.

۲. قبل از اینکه حرف بزنید، فکر کنید

مکالمه را بی‌مقدمه و در فضایی که سرشار از هیجان و احساس است، شروع نکنید. در صورت امکان کمی وقت بگذارید و آنچه را می‌خواهید بگویید از قبل یادداشت کنید؛ این کار کمک می‌کند تا افکارتان را جمع کنید. آنچه را می‌خواهید بگویید به‌تنهایی یا به‌صورت مکالمه ساختگی با دوست‌تان تمرین کنید. همچنین می‌توانید قبل از مکالمه، کمی تنفس عمیق و مدیتیشن انجام دهید.

۳. نگرانی‌هایتان را به اشتراک بگذارید نه اتهامات را

اگر تمام کارهایی را که باعث حسادت شما می‌شوند برای همسرتان فهرست کنید، احتمالا حالت تدافعی می‌گیرد. به‌جای اینکه انگشت اتهام را به‌سمتش بگیرید و او را متهم کنید، درباره نگرانی‌هایتان حرف بزنید. به‌جای جملاتی که با «تو» شروع می‌شوند از عبارت «من» استفاده کنید. مثلا به‌جای «تو وقتی این کار رو می‌کنی، باعث می‌شی من حسادت کنم» بگویید «وقتی می‌بینم این کار رو می‌کنی، احساس حسادت می‌کنم و می‌خواستم درباره‌اش باهات صحبت کنم.»

۴. صبور و دلسوز باشید

حتی اگر خیلی باملاحظه درباره این احساسات صحبت کنید، باز هم باید انتظار داشته باشید که شریک زندگی‌تان بخواهد از خودش دفاع کند. به‌هرحال شما می‌گویید کاری که انجام می‌دهد باعث می‌شود احساس حسادت کنید. پس قابل‌درک است که در واکنش به شما تدافعی عمل کند یا ناراحت شود.

وقتی در حال صحبت‌کردن درباره احساسات‌تان هستید، سعی کنید برای احساسات طرف مقابل هم ارزش قائل شوید. ممکن است او برای هضم این احساسات به زمان نیاز داشته باشد و بلافاصله پاسخی منطقی یا دلسوزانه نداشته باشد. او را درک کنید و صبور باشید.

۵. به طرف مقابل زمان بدهید

برای برخورد درست با حسادت در رابطه و ازبین‌بردن آن، چندین بار مکالمه لازم است. قدم اول این است که طرف مقابل بتواند احساسات و نگرانی‌هایتان را بشنود و احساسات خودش را بیان کند. این گفت‌وگوها فرصتی برای مرور فرازوفرودهای رابطه‌اند.

باید روی نحوه رسیدگی به سوء‌ظن به روشی واضح و محترمانه تمرکز کنید. صحبت‌کردن با درمانگر یا دوست قابل‌اعتماد می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

۶. زوج‌درمانی کنید

گاهی اوقات صحبت با شریک زندگی‌تان درباره حسادت آن‌طور که انتظار دارید پیش نمی‌رود. این قابل‌درک است، زیرا حسادت احساسی قدرتمند است. بسیاری از زوج‌ها با چند جلسه زوج‌درمانی به این مسئله رسیدگی می‌کنند.

زوج‌درمانی می‌تواند فضایی را برای شما فراهم کند تا احساسات‌تان را بیان کنید، مهارت‌های ارتباط مؤثر و حل تعارض را یاد بگیرید، درک بیشتری از عوامل استرس‌زا موجود در رابطه به دست آورید و اعتمادتان را بهبود بخشید.

سخن پایانی

حسادت احساسی پیچیده و ناراحت‌کننده است که بیشتر افراد در روابطشان دچارش می‌شوند. اگر در رابطه‌تان احساس حسادت می‌کنید، لازم نیست این احساس را در قلبتان مخفی نگه دارید و از گفتن آن اجتناب کنید. البته اینکه احساسات‌تان را انفجاری یا تهاجمی به طرف مقابل منتقل کنید هم روش درستی نیست. به‌جای خجالت‌کشیدن بابت این احساس طبیعی یا پنهان‌کردن آن، دنبال روش درست برای ابراز آن باشید.

درست‌ترین راه برای بیان احساس حسادت این است که روراست و خودپذیر باشید و در عین حال به احساسات و حدومرزهای شریک زندگی‌تان نیز توجه کنید. اگر برایتان سخت است که احساسات‌تان را به شریک زندگی‌تان منتقل کنید یا اگر گفت‌وگو درباره این مسائل برای شما و همسرتان مشکل است، مراجعه به درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل را حل کنید.

شما بگویید

تابه‌حال در روابطتان دچار حسادت شده‌اید؟ از چه روشی برای ابراز آن استفاده کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.