جزییات عهدنامه مالک‌اشتر چیست؟ – خبرآنلاین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتاب حاصل ۳۵ نشست‌ شرح نامه ۵۳ نهج‌البلاغه است که طی دوسال (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶) توسط آیت‌الله محمد سروش محلاتی در بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شده بود. عهدنامه‌ی مالک اشتر یا نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، تنها مکتوب تایید شده از امیرالمومنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر نخعی پس از

کد خبر : 296330
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۱:۵۶
جزییات عهدنامه مالک‌اشتر چیست؟ – خبرآنلاین


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتاب حاصل ۳۵ نشست‌ شرح نامه ۵۳ نهج‌البلاغه است که طی دوسال (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶) توسط آیت‌الله محمد سروش محلاتی در بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شده بود.

عهدنامه‌ی مالک اشتر یا نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، تنها مکتوب تایید شده از امیرالمومنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر نخعی پس از انتصاب به حکومت مصر است. در این نامه حضرت وظایف، اختیارات و لوازم حکمرانی مطلوب را برای مالک برشمرده است. تاکنون شروح بسیاری بر این نامه نگاشته شده است که نویسنده از بیشتر این آثار در شرح جدید خود استفاده کرده است. مخصوصا از آثار آیت الله منتظری، آیت الله فاضل لنکرانی و علامه محمدتقی جعفری.

نامه ۵۳ نهج‌البلاغه در این کتاب در ۳۰ فصل شرح شده است. ۲۷ فصل از این کتاب ذیل عنوان کلی «دولت» و به ترتیب ذیل به ابعاد مختلف یک حکومت شایسته اشاره کرده است:
دولت افکار عمومی، دولت رحمت، دولت ادب، دولت اکثریت، دولت ستر و عفاف، دولت مشورت، دولت شایستگان، دولت انصاف، دولت فرهنگ، دولت قدرت، دولت دادگر، دولت مدیریت، دولت عمران، دولت خدمت، دولت نظارت، دولت رفاه، دولت مردمی، دولت مسئولیت و معنویت، دولت ارتباطات، دولت بی‌حاشیه، دولت پاسخگو، دولت صلح و ثبات، دولت امنیت، دولت اخلاق، دولت تدبیر، دولت استبداد ستیز و دولت اصول‌گرا.

محمد سروش محلاتی در مراسم رونمایی این کتاب گفت: همه ما نسبت به نهج‌البلاغه شرمنده هستیم، هم در عرصه اندیشه و نظر و هم در عمل و رفتار؛ هم در رفتارهای فردی و هم جمعی و حکومتی؛ هم در اخلاق و سیاست و هم خانواده. معتقدم اگر یک غیرمسلمان این نهج‌البلاغه را بخواند و بعد رفتار ما را به عنوان پیروان امام علی(ع) ببیند، نه تنها فاصله زیاد، بلکه تناقضی جدی میان محتوای آن کتاب و رفتار ما می بیند و امیدوارم این نشستها در فهم و عمل ما را به امیرمومنان نزدیک کند.

کتاب «حکمرانی شایسته» اثر محمد سروش محلاتی در ۵۳۶ صفحه رقعی و با قیمت ۱۸۰هزار تومان توسط انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده است.

۵۵۲۴۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.