تیپ شخصیتی entp؛ شوخ‌طبع، کنجکاو، تحلیلگر

آزمون MBTI تیپ‌های شخصیتی را به ۱۶ دسته تقسیم می‌کند. به‌احتمال زیاد شما هم نام این آزمون را شنیده‌اید و حتی شاید در آن شرکت هم کرده باشید. هرکدام از تیپ‌های این آزمون، با ۴ حرف انگلیسی مشخص می‌شوند که بیانگر ۴ ویژگی شاخص هر شخصیت‌اند. یکی از این تیپ‌ها تیپ شخصیتی entp است، تیپی

کد خبر : 278898
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
تیپ شخصیتی entp؛ شوخ‌طبع، کنجکاو، تحلیلگر


آزمون MBTI تیپ‌های شخصیتی را به ۱۶ دسته تقسیم می‌کند. به‌احتمال زیاد شما هم نام این آزمون را شنیده‌اید و حتی شاید در آن شرکت هم کرده باشید. هرکدام از تیپ‌های این آزمون، با ۴ حرف انگلیسی مشخص می‌شوند که بیانگر ۴ ویژگی شاخص هر شخصیت‌اند. یکی از این تیپ‌ها تیپ شخصیتی entp است، تیپی نادر که گفته می‌شود تیپ شخصیتی برخی از نوابغ مشهور جهان بوده است. اگر می‌خواهید درباره این تیپ شخصیتی بیشتر بدانید، این مقاله را تا انتها بخوانید.


شخصیت entp چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

۴ حرف انگلیسی این تیپ شخصیتی بیانگر عبارت‌های «برون‌گرا»، «شهودی»، «متفکر» و «ادراکی» هستند. تیپ شخصیتی entp برونگراست، یعنی از گذراندن زمان با دیگران بیشتر از تنهایی لذت می‌برد. این تیپ به‌جای پرداختن به جزئیات یک پدیده، به تصویر کلی نگاه می‌کند و تصمیمات را بر اساس منطق می‌گیرد نه احساس. آنها ترجیح می‌دهند انعطاف‌پذیر باشند و در لحظه واکنش نشان دهند به‌جای‌ آنکه فکر هر چیزی را قبل‌تر کرده باشند.

شخصیت‌ entp به مشاهده‌گری و بصیرت معروف است. این گروه از افراد عاشق تجزیه‌وتحلیل ایده‌ها و بررسی تمام جوانب یک موضوع‌اند. در ادامه، ۵ ویژگی اصلی افرادی با این تیپ شخصیتی را بررسی می‌کنیم.

۱. تحلیلگری

یکی از ویژگی‌های این افراد داشتن ذهن تحلیلگر است. این افراد علاقه دارند تا از همه زوایا به یک موضوع نگاه و آن را تحلیل کنند. البته به‌رغم این قدرت تحلیل، ممکن است در ارتباطات بین‌فردی از آن بهره نبرند. به بیان دیگر، شخصیت‌های entp، به‌خصوص مردان این دسته، اغلب زبان بدن ضعیف‌تری از سایر تیپ‌ها دارند.

۲. همه‌فن‌حریف‌بودن

شخصیت entp علایق زیادی دارد و می‌تواند هم‌زمان به خیلی چیزها توجه نشان دهد، بنابراین می‌تواند در حوزه‌هایی مانند بازاریابی و تحلیل فرهنگ‌های مختلف و سازگارشدن با آنها موفق باشد. بااین‌حال شاید همین ویژگی پاشنه آشیل آنها نیز بشود. مثلا شاید علاقه زیاد به حوزه‌های گوناگون، باعث سردرگمی آنها شود و نتوانند بر یک موضوع تمرکز کنند.

۳. شوخ‌طبعی

یکی دیگر از ویژگی‌های این تیپ شخصیتی که مانند شمشیر دولبه عمل می‌کند، شوخ‌طبعی است. این تیپ افراد به‌راحتی با بسیاری چیزها شوخی می‌کنند و این شوخی‌ها شاید به مذاق آنهایی که این تیپ را نمی‌شناسد، خوش نیاید.

می‌توان گفت که افراد entp از نظر عاطفی احساساتی بچگانه دارند. آنها ممکن است درگیر رفتارها و سبک زندگی‌ای شوند که برای سلامتشان ضرر دارد.

۴. کنجکاوی

کنجکاوی این افراد با قدرت تحلیلگری آنها همراه می‌شود تا هر چیزی را بررسی کنند. افراد entp وقتی با چیزی روبه‌رو می‌شوند که به آن علاقه دارند، همه‌چیز را درباره آن کشف می‌کنند. در این مسیر کنجکاوی، به سنت‌ها نیز چندان پایبند نیستند و همواره دنبال تغییر و بهترکردن آنها هستند.

۵. بیزاری از تقلید

چنانکه گفتیم، این تیپ به سنت‌ها تمایلی ندارد. بنابراین اهل تقلید و ادامه‌دادن راه پیشینیان نیست. افرادی با تیپ شخصیتی entp با هنجارها و ارزش‌هایی که نمی‌پسندند سر سازگاری ندارند و به همین خاطر به بحث‌وجدل با دیگران معروف‌اند. این ویژگی نیز ممکن است به نقطه‌ضعف بدل شود. مثلا افرادی با این تیپ اگر بیش از حد اهل مجادله باشند، کنارآمدن با آنها در روابط کاری و عاطفی دشوار خواهد شد.

نقاط قوت تیپ شخصیتی entp

  • کنجکاوی؛
  • انطباق‌پذیری؛
  • توانایی حل مسئله؛
  • شوخ‌طبعی؛
  • استعدادها و علایق چندگانه؛
  • پذیرفتن ایده‌ها جدید.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی entp

  • شلختگی؛
  • ضعف تشخیص زبان بدن یا به‌کارگیری آن؛
  • یک‌دنده به‌نظررسیدن؛
  • بی‌احساس به‌نظررسیدن؛
  • ضعف بلوغ عاطفی؛
  • تمایلات خودتخریبگرانه و آسیب‌رساندن به خود؛
  • مجادله‌گری.

شخصیت entp در روابط

حال که ویژگی‌های شخصیتی این افراد را شناختیم، می‌توانیم با استفاده از آنها روابط بین‌فردی این تیپ شخصیتی را تحلیل کنیم. افراد entp رویکردی عمل‌گرایانه به روابط دارند و مایل‌اند ایده‌های جدید را با طرف مقابلشان به اشتراک بگذارند. به‌رغم این اشتیاق و اینکه برای آشنایی پیشقدم می‌شوند، ممکن است برای ادامه‌دادن رابطه تردید کنند.

از سوی دیگر، ممکن است مجادله‌گری آنها در رابطه مشکل‌ساز شود. تمایل این تیپ افراد به بحث درباره عقایدشان می‌تواند باعث نادیده‌گرفتن عواطف و خواسته‌های طرف مقابل شود. بنابراین باید بعضی مهارت‌های خود مانند همدلی را تقویت کنند. البته پذیرش ایده‌های جدید به این افراد توانایی سازگارشدن با طیف بیشتری از افراد را می‌دهد.

تیپ‌ شخصیتی entp به رشد فردی و فکری اهمیت زیادی می‌دهد. پس این خواسته‌های فردی می‌توانند به انتظار از طرف مقابل نیز تبدیل شوند. افرادی با این تیپ دنبال اصالت و ماجراجویی‌اند. بنابراین ممکن است در پی کسی مانند خودشان باشند. بااین‌حال، نپذیرفتن مسئولیت عاطفی می‌تواند رابطه آنها را دچار مشکل کند. اگر فردی entp مسئولیت‌گریز شود، ممکن است مشکلات خود را از چشم دیگران ببیند.

entpها بیشتر با تیپ‌های INFJ و ENFJ سازگاری را دارند و با تیپ‌ ISFP به‌سختی کنار می‌آیند.

تیپ شخصیتی entp در محیط کار

تیپ شخصیتی entp در محیط کار

همان‌طور که entp‌ها در روابط خواستار اصالت و رشد و ماجراجویی‌اند، در محیط کار نیز چنین چیزی را طلب می‌کنند. آنها دوست دارند در جایی کار کنند که آنها را پیش ببرد و باعث رشد فکری آنها شود. تیپ entp تمایل زیادی دارد که حین کار سفر کند و با افراد جدید کار کند.

مهم‌ترین توانایی این تیپ افراد ذهن تحلیلگر و توانایی حل مسئله آنهاست. این افراد می‌توانند در محیط کار مانند آچار فرانسه باشند و برای مشکلات مختلف، راه‌حل‌های خلاقانه ارائه کنند. افرادی با این تیپ کارآفرینی را دوست دارند، چون به آنها امکان می‌دهد ایده‌های جدید را امتحان کنند. اگر این افراد به‌درستی آموزش ببینند، می‌توانند به نیروهای مهم و تأثیرگذاری تبدیل شوند.

البته فارغ از این توانایی‌ها، باید مراقب مجادله‌گری آنها بود. بهتر است این افراد به کارهایی مشغول شوند که در آنها استقلال کافی داشته باشند. افراد این تیپ شخصیتی چندان تمایلی به بله‌قربان‌گویی و پاسخگویی مدام به بالادست‌ها را ندارند.

شغل‌ های مناسب ENTP

برخی از شغل های مناسب entp عبارت‌اند از:

  • کار‌آفرینی؛
  • مهندسی؛
  • حقوق؛
  • پژوهشگری؛
  • بازاریابی و فروش.

تیپ شخصیتی entp شامل چند درصد از جمعیت می‌شود؟

بر اساس برآوردها، این تیپ جزو تیپ‌های شخصیتی نادر جهان به شمار می‌رود و تنها ۳درصد جمعیت جهان این تیپ شخصیتی را دارند که ۴درصد آنها مردان و ۲درصدشان زنان‌اند.

شخصیت ‌های معروف entp

بعضی از افراد مشهور با این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از:

  • استیو جابز؛
  • والت دیزنی؛
  • توماس ادیسون؛
  • بنجامین فرانکلین (فیزیک‌دان و از بنیان‌گذاران ایالات متحده آمریکا)؛
  • ریچارد فاینمن (فیزیک‌دان نابغه)؛
  • ماکیاولی (فیلسوف و سیاست‌مدار).

نکات جالب درباره تیپ شخصیتی entp

  • احتمال ابتلای این افراد به بیماری قلبی و فشار خون کمتر از تیپ‌های دیگر است.
  • در بین تمام تیپ‌ها، کمترین احتمال ابتلا به استرس مزمن را دارند. همچنین بیشترین توانایی برای کنارآمدن با استرس را دارند.
  • از تمام تیپ‌های دیگر خلاق‌ترند.
  • در مقایسه با دیگر تیپ‌ها، بیشترین نارضایتی شغلی را دارند.
  • اغلب در حوزه‌هایی مانند علم، مدیریت، فناوری و هنر فعالیت می‌کنند.

پیشنهادهایی برای توسعه فردی تیپ ENTP

۱. سازمان‌دهی کنید

یکی از نقاط ضعف این تیپ شخصیتی شلختگی است. برای مقابله با این ضعف، باید اهداف و کارهای روزانه خود را سازمان‌دهی کنید. یک برنامه فردی برای خودتان تدوین کنید و به آن پایبند بمانید.

۲. مراقب سلامت جسمانی و روانی خود باشید

مسئولیت عواطف و احساسات خود را بپذیرید و به سلامت جسمتان اهمیت دهید. برای تحقق این امر، گاهی از دیگران کمک بگیرید و به نیازهای آنها احترام بگذارید.

۳. به نقاط قوت خود تکیه کنید

به‌جای نگرانی بابت نقاط ضعف، بر نقاط قوت خود تکیه و تمرکز کنید. مثلا شما توانایی تحلیل موضوع و حل مسئله خوبی دارید. پس می‌توانید از همین توانایی برای رفع نقاط ضعف استفاده کنید.

۴. مخاطب خود را بشناسید

برخی افراد از رک‌گویی شما خشنود نمی‌شوند، بنابراین باید یاد بگیرید که گاهی اوقات خودتان را کنترل کنید و بیشتر حواستان به نحوه حرف‌زدنتان باشد.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی غلبه بر خجالت و کمرویی


راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛


تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.






لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.