تمام چیزهایی که باید درباره چک‌های برگشتی بدانیم

رد و بدل کردن چک معمولا بدون ریسک نیست فرقی ندارد شما چک داده باشید یا این که چک گرفته باشید. در هر دو مورد زمان نقد کردن چک ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. گاهی اوقات شخصی که چک داده نمیتواند در زمان مقرر ، مبلغ چک را در حسابش بگذارد و همین مسئله می

کد خبر : 282729
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۱۶
تمام چیزهایی که باید درباره چک‌های برگشتی بدانیم


رد و بدل کردن چک معمولا بدون ریسک نیست فرقی ندارد شما چک داده باشید یا این که چک گرفته باشید. در هر دو مورد زمان نقد کردن چک ممکن است مشکلاتی پیش بیاید.

گاهی اوقات شخصی که چک داده نمیتواند در زمان مقرر ، مبلغ چک را در حسابش بگذارد و همین مسئله می تواند باعث برگشت خوردن چک شود.

برگشت خوردن چک به معنی بدحسابی فرد چک دهنده است.

در سالهای اخیر ایجاد سامنه صیاد و اجباری شدن ثبت چک ها در سامانه صیاد و امکان استعلام چک برگشتی اقداماتی است ه جلو زیاد شدن چک های برگشتی یک نفر را گرفته است.

از نظر قانونی روش های مختلفی برای رفع سو اثر چک برگشتی وجود دارد که به طور کامل در ادامه مقاله آنها را توضیح میدهیم.

در صورتی که با مراحل رفع سواثر چک برگشتی آشنایی ندارید میتوانید از وکیل معتبری که در این زمینه تجربه دارد کمک بگیرید.

بعد از چه مدت چک برگشت می خورد؟

در صورتی که در زمان مقرر مبلغ چک در حساب شما نباشد ، چک برگشت می خورد و اگر نتوانید در مدت ۱۰ روز حسابتان را پر کنید ، بانک بعد از ۱۰ روز کاری اطلاعات فردی که چکش برگشت خورده را به بانک مرکزی ارسال میکند و فرد دارای سوء اثر چک برگشتی می شود.

رفع سوء اثر چک یعنی چه

اگر به هر دلیلی فرد چک دهنده نتواند تا ۱۰ روز بعد از زمان پاس شدن چک ، حسابش را حداقل به اندازه مبلغ چک پر کند ، چک برگشت می خورد.

چک برگشتی میتواند تاثیر بدی در کارنامه مالی فرد بگذارد و از آنجا که به عنوان فردی خوش حساب برای بانک شناخته نمی شوید ، مشکلاتی برای صادر کردن چک ، گرفتن وام و غیره در آینده برایتان بوجود می آید.

زمانی که چک برگشت میخورد ، اثر سوء چک بوجود می آید که مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند به همین دلیل در قانون روشهایی برای رفع سوء اثر چک پیش بینی شده است که کمک میکند اثر چک برگشتی را از کارنامه مالی خود پاک کنید.

شرایط رفع سوء اثر چک

حداکثر زمان انقضا رفع سوء اثر چک در حال حاضر از ۷ سال به ۳ سال کاهش پیدا کرده است.

شرط لازم برای رفع سوء اثر چک ، این است که از نظر حقوقی ، شکایتی برای چک برگشتی ثبت نشده باشد.

بنابراین در صورتی که ۳ سال از برگشت خوردن چک گذشته باشد و طرفین شکایتی از هم نداشته باشند میتوان برای رفع سو اثر چک اقدام کرد ولی در صورتی که اقدامی انجام ندهید ، اثر سوء چک تا ۷ سال در کارنامه مالی فرد باقی خواهد ماند.

درخواست رفع سوء اثر چک

برای رفع سوء اثر چک برگشتی لازم است مطابق یکی از روش های زیر اقدام نمایید. البته تامین موجودی چک برگشتی و ارائه چک برای رفع سوء اثر اجباری می باشد.

روش های قانونی رفع سو اثر چک برگشتی عبارتند از :

۱ – ابتدا به اندازه مبلع چک ، حساب جاری را پر کند و بانک مبلغ را به حساب دریافت کننده ، واریز نماید سپس بانک باری رفع سو اثر چک برگشتی اقدام نماید.

۲ – فرد صادر کننده چک ، لاشه چک برگشتی را به بانک تحویل دهد و سپس بانک رسید تحویل لاشه چک برگشتی را به فرد بدهد.

۳ – اگر لاشه چک برگشتی را به هر دلیل گم کرده باشید و نتوانید به بانک تحویل دهید باید فرد دریافت کننده چک ، رضایت نامه محضری پر کند و این رضایت نامه را برای رفع اثر چک برگشتی به بانک تحویل دهید.

۴ – اگر نتوانید لاشه چک برگشتی را به بانک تحویل دهید یا نتوانید از فرد دریافت کننده رضایت نامه محضری بگیرید برای رفع اثر چک برگشتی باید مبلغ چک را به حساب قرض الحسنه جاری بانک بریزید و از بانک درخواست کنید که تا زمان تعیین تکلیف چک ، حداکثر ۲۴ ماه ، مبلغ را در حساب بلوکه نماید.

بانک وظیفه دارد طی ۵ روز کاری ، نامه ای به فرد دریافت کننده چک مبنی بر وجود مبلغ در حساب ، ارسال نماید تا فرد دریافت کننده چک به بانک مراجعه کرده و مراحل دریافت پولش را طی کند.

۵ – در صورتی که نتوانید با هر کدام از روش های زیر به هدفتان برسید میتوانید برای گرفتن حکم قضایی رفع اثر چک برگشتی اقدام کنید.

رفع سوء اثر چک برگشتی بدون لاشه

اگر لاشه چک را گم کرده باشید و نتوانید آن را به بانک ارائه کنید میتوانید به جای آن با گرفتن رضایت نامه محضری از فرد شاکی و تقدیم آن به بانک ، رفع اثر چک برگشتی را انجام دهید.

در صورتی که دسترسی به شخص شاکی ندارید و نمیتوانید از او رضایت نامه محضری بگیرید ، کافیست مبلغ چک را به حساب قرض الحسنه جای خود در بانک واریز نمایید و از بانک بخواهید تا زمان تعیین تکلیف چک برگشتی ، مبلغ را بلوکه نماید.

به عنوان آخرین راه حل در صورتی که هیچکدام از روشهای قبلی برایتان امکان پذیر نبود میتوانید برای گرفتن حکم قضایی برای رفع اثر چک برگشتی اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید:

۲۱۷ ۴۶



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.