ترامپ دنبال ضربه به بایدن با جنگ است

آرمان‌ملی: در حالی که تنها چند هفته تا پایان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده اما در روزهای اخیر سطح تنش بین آمریکا و ایران در منطقه خاورمیانه افزایش چشمگیری داشته است. بمب‌افکن‌های آمریکایی در روزهای اخیر بر فراز خلیج‌فارس به پرواز درآمده‌اند و تحرکات نظامی آمریکا در منطقه افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر

کد خبر : 594
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
ترامپ دنبال ضربه به بایدن با جنگ است


آرمان‌ملی: در حالی که تنها چند هفته تا پایان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده اما در روزهای اخیر سطح تنش بین آمریکا و ایران در منطقه خاورمیانه افزایش چشمگیری داشته است.

بمب‌افکن‌های آمریکایی در روزهای اخیر بر فراز خلیج‌فارس به پرواز درآمده‌اند و تحرکات نظامی آمریکا در منطقه افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر در سالروز شهادت سردار سلیمانی جبهه مقاومت نیز بیدار است که کارشناسان آن را به انتقام خون سردار سلیمانی ارتباط می‌دهند.

نکته دیگر اینکه به‌رغم اینکه آمریکا در کشورهای مختلف عربی دارای پایگاه است، اما عراق به کانون مناقشه این روزهای ایران و آمریکا تبدیل شده است،.به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع «آرمان ملی» با فریدون مجلسی، تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده است.

ایشان معتقد است: «‌واقعیت این است که ایران تنها گزینه‌ای است که ترامپ می‌تواند از آن به عنوان یک برگ برنده استفاده کند و آن را به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ دولت چهارساله خود معرفی کند.ترامپ از این پس به عنوان یک لکه سیاه در تاریخ سیاسی آمریکا باقی خواهد ماند و آیندگان از وی به عنوان یک رئیس‌جمهور نامعقول و نامتعادل سخن خواهند گفت.

به همین دلیل نیز بعید نیست برای پاک کردم این لکه سیاه اقدامی علیه ایران انجام بدهد که از دیدگاه خودش این لکه سیاه را پاک کند. این در حالی است که وی در واقع این لکه سیاه را پررنگ‌تر خواهد کرد. باید ببینیم وی به دنبال چه چیزی است و چه اهدافی را در سر می‌پروراند که تلاش می‌کند با معیارهایی که در نظر دارد از خود یک قهرمان بسازد؛ قهرمانی حتی شبیه قهرمان کشتی کج که جنبه نمایشی دارد». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

چــرا در حـالـی کــه تـنــها چنـد هفتــه از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده اما دوباره سطح تنش بین ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه افزایش پیدا کرده و بیم جنگ نظامی می‌رود؟

تنش‌های اخیر شکل تهدید و تقابل دارد.در شرایطی که ترامپ چند روزی بیشتر میهمان صندلی ریاست‌جمهوری نیست تقابل کنونی بین ایران و آمریکا را بی‌حاصل می‌دانم و معتقدم کسانی مانند مجموعه عربی و اسرائیلی که دور هم جمع شده‌اند و دشمنی بزرگی با ایران دارند تلاش می‌کنند از سیاست‌های بی‌حاصل ترامپ علیه ایران سوءاستفاده کرده و وی را ترغیب به تنش بیشتر کنند.

ترامپ دنبال «نمایش جنگ با ایران» و «ضربه به بایدن» است

این در حالی است که در سالگرد شهادت سردار سلیمانی اظهارات انتقام‌جویانی مسئولان جمهوری اسلامی نیز افزایش پیدا کرده است.به همین دلیل فضای تنش‌آلودی بین دو کشور شکل گرفته است. این فضای تنش نیز شکل خطرناکی به خود گرفته است.نمی‌توان نام اقدامات اخیر آمریکا را تهدید گذاشت. سوال اینجاست در حالی که ترامپ در حال ترک کاخ سفید است چرا باید ایران را تهدید کند؟

من نگران این هستم که ترامپ برای اینکه راه تعامل بین بایدن و ایران را مسدود کند و بایدن را در مقابل یک عمل انجام شده قرار بدهد این تهدیدها را در نهایت به تقابل طرفین تبدیل کند. به همین دلیل در روزهای حساسی به سر می‌بریم. برخی گروه‌های منتسب به مقاومت که دارای امکانات ضعیفی هستند، بی‌رغبت نیستند که بین ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای با آمریکا درگیری شکل بگیرد که آنها نیز وارد این تقابل و درگیری شوند.

در چنین شرایطی برخی کشورها مانند عربستان و اسرائیل نیز که همواره از تحریم و ستیز علیه ایران حمایت می‌کنند آخرین تلاش‌های خود را انجام می‌دهند که ترامپ را راضی کنند سطح تنش با ایران را افزایش بدهند. بنده امیدوارم در چنین شرایطی با شکیبایی و دوراندیشی با این اتفاقات برخورد شود تا خطر ترامپ برای مردم ایران مرتفع شود.

رویکرد بهتر این است که مسائل بین ایران و آمریکا در دولت آینده آمریکا حل شود. حتی اگر قرار است تنشی صورت بگیرد بهتر است این نوع تنش‌های در دولت بایدن صورت بگیرد.ترامپ فرد نامتعادل و نامعقولی است و به همین دلیل نمی‌شود با وی درباره تعامل یا تنش به صورت دقیق صحبت کرد. این در حالی است که بایدن چنین وضعیتی ندارد و می‌توان با دوراندیشی بیشتری با وی وارد گفت‌وگو شد.

آمریکا عنوان کرده که تحرکات قابل‌توجهی از سوی ایران علیه منافع آمریکا در خاورمیانه مشاهده کرده است و به همین دلیل سطح هشدار را در بین نظامیان خود در منطقه افزایش داده است.آیا این مسأله مبتنی بر واقعیت است یا ترامپ با فرافکنی به دنبال بهانه برای افزایش تنش‌آفرینی است؟

اگر اقدامی از طرف آمریکا صورت بگیرد بدون ‌تردید هدف‌گیری‌های ایران روی منافع آمریکا در منطقه متمرکز خواهد شد. این حق طبیعی هر کشوری است که در صورت تهدید، مقابله به مثل کند و این وضعیت درباره ایران نیز صادق است. نکته مهم این است که وسعت تدارکات و اهدافی که آمریکا علیه ایران طراحی می‌کند و میزان خسارتی که به مردم وارد می‌شود دارای اهمیت است.

اینکه ایران به چه میزان اهداف آمریکا را مورد هدف قرار می‌دهد دارای اهمیت است، اما مهم‌تر این است که در پایان این تنش و جنگ، کشور و مردم ما چه ضررها و زیان‌هایی را متحمل خواهند شد. به همین دلیل نیز ما بیش از اینکه به فکر ضربه زدن به منافع آمریکا باشیم باید به فکر خسارت‌های احتمالی این جنگ باشیم و با آینده‌نگری با آن برخورد کنیم.به همین دلیل قوه عاقله موجود در کشور باید با در نظر گرفتن همه شرایط موجود و آینده‌نگری از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کند.

چـرا در حالی که تــرامپ در طول چهــار سال گذشته با کشورهای مختلفی تنش داشته اما تنش با ایران برای وی به اندازه‌ای دارای اهمیت است که در روزهای پایانی عمر ریاست‌جمهوری‌اش همچنان به دنبال تنش و جنگ‌افروزی با ایران است؟ چرا مسأله ایران تا این اندازه برای ترامپ دارای اهمیت است؟

واقعیت این است که ایران تنها گزینه‌ای است که ترامپ می‌تواند از آن به عنوان برگ برنده استفاده کند و آن را به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ دولت چهارساله خود معرفی کند.ترامپ از این پس به عنوان یک لکه سیاه در تاریخ سیاسی آمریکا باقی خواهد ماند و آیندگان از وی به عنوان یک رئیس‌جمهور نامعقول و نامتعادل سخن خواهند گفت. به همین دلیل نیز بعید نیست برای پاک کردن این لکه سیاه اقدامی علیه ایران انجام بدهد که از دیدگاه خودش این لکه سیاه را پاک کند. این در حالی است که وی در واقع این لکه سیاه را پررنگ‌تر خواهد کرد.

باید ببینیم وی به دنبال چه چیزی است و چه اهدافی در سر می‌پروراند که تلاش می‌کند با معیارهایی که در نظر دارد، از خود یک قهرمان بسازد؛ قهرمانی حتی شبیه قهرمان کشتی کج که جنبه نمایشی دارد. در این زمینه نیز کشورهای عربی و اسرائیل آتش بیار معرکه هستند و وی را به چنین کاری ترغیب می‌کنند.

از سوی دیگر ترامپ علاقه دارد با تنش‌آفرینی با ایران خود را در منظر کشورهای عربی و اسرائیل به عنوان قهرمان مبارزه با ایران نشان بدهد که در مدت ریاست‌جمهوری خود ایران را تحت فشارهای زیادی قرار داده است.ترامپ در اواخر دوران ریاست‌جمهوری خود تلاش کرد روابط کشورهای عربی با اسرائیل را عادی‌سازی کند و به همین دلیل جایگاه قابل‌توجهی در بین این کشورها پیدا کرده است. این وضعیت ممکن است در آینده نیز درباره کشورهایی مانند مراکش و عمان به وجود آید.با این وجود درگیری با ایران امر خطیری است. این اتفاق به اندازه‌ای خطیر است که معقول به نظر نمی‌رسد. اما این مسأله دلیل نمی‌شود از شخص نامعقولی مانند ترامپ انتظار رفتار معقولانه‌ای داشته باشیم.

آیــا ساختـار سیـاسی آمریکـا به ترامپ چنین اجازه می‌دهد که در روزهای پایانی عمر دولتش این کشور را وارد جنگی کند که پایانش نامشخص خواهد بود؟

ساختــارهای سیاسی آمــریــکـا در گـذشـتــه رئیس‌جمهور این کشور را از جنگ منع کرده است. با این وجود این ساختارها نمی‌توانند دفاع را منع کنند و دفاع از منافع آمریکا همچنان پابرجاست. به همین دلیل در وضعیت خطرناکی قرار داریم. مهم‌ترین دلیل این وضعیت خطرناک نیز این است که ترامپ به اقدامات ما استناد و تلاش کند این اقدامات را برای ضربه زدن به منافع آمریکا در منطقه تصور کند. این سخن به معنای این است که ممکن است ترامپ آغاز جنگ خود را به بهانه‌های دفاع از منافع آمریکا در منطقه اعلام کند. هنگامی که این تنش اتفاق افتاد و ویرانی‌ها و آثار آن نیز از خود برجای گذاشت مهم نیست که آیا اقدام وی قانونی و صحیح بوده یا خیر.

مهم آسیب‌هایی است که به ایران وارد می‌شود. به همین دلیل باید مانع از جنگ‌افروزی‌ها و تنش‌آفرینی‌های ترامپ شد. در ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری ترامپ برخی از وزرای وی از جمله وزیر جنگ کابینه ترامپ استعفا کردند. این استعفا‌ها نیز به دلیل نگرانی از خودسری‌های ترامپ بوده است.

با این وجود خطر مهم‌تر این است که ترامپ قصد داشته باشد به اقدامات خود علیه ایران شکل تدافعی بدهد و تلاش کند افکار عمومی را به شکلی اقناع کند که گویا ایران آغازگر جنگ بوده و وی از منافع آمریکا دفاع کرده است. در چنین شرایطی ترامپ تلاش می‌کند مشکل قانونی بودن تصمیمات خود را نیز در همین قالب مرتفع کند.

چرا در عین حالی که منافع آمریکا در بسیاری از کشورهای منطقه ممکن است مورد تهدید قرار بگیرد اما در شرایط کنونی عراق به کانون تبدیل شده است؟

دلیل این قضیه این است که منافع آمریکا در عراق مورد هدف قرار گرفته شده است. هدف‌گیری این منافع نیز سنگین بوده است. ایران نیز در عراق دارای نیروهایی است که در گذشته با داعش می‌جنگیدند و به همین دلیل برخی از گروه‌های عراق با ایران متحد شده‌اند. این گروه‌ها که مورد حمایت ایران قرار دارند به صورت بالقوه می‌توانند برای منافع آمریکا خطراتی را ایجاد کنند.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر اتفاقات مختلفی در عراق رخ داده است. مقامات ایران دخالت در این اتفاقات را تکذیب می‌کنند و معتقدند مسائل داخلی عراق به ایران ارتباطی ندارد. با این وجود نوعی بهانه‌جویی در رویکرد ترامپ نسبت به ایران مشاهده می‌شود.

این بهانه‌جویی‌ها نیز دارای منطق نیست و به همین دلیل هر احتمالی در این زمینه وجود دارد. آمریکا اقدامات اخیر را به اقدامات خصمانه تعبیر کرده است؛ اقدامی که برای این صورت می‌گیرد که به جنگ‌افروزی‌های ترامپ شکل تدافعی داده شود. بنده معتقدم در شرایط کنونی همه باید بیشتر به منافع ملی فکر کنند.

واقعیت مهم این است که اگر ایران وارد فاز انتقام شود و رابطه ایران و آمریکا به یک دور تسلسل کشیده شود ممکن است سطح آن به مرور زمان افزایش پیدا کند.آمریکا سردار سلیمانی را ناجوانمردانه در خاک عراق ترور کرده و به صراحت هم عنوان می‌کند این اقدام توسط ما صورت گرفته است. با این وجود چه‌بسا اقدامات دیگری توسط آمریکا یا رقبای ایران در منطقه در پشت شعارهای انتقام‌جویانه ایران انجام بگیرد و سبب گسترش تصاعدی درگیری‌ها شود. این یک واقعیت غیر‌قابل‌انکار است. در چنین شرایطی ایران باید رویکرد دقیق‌تری را در دستور کار قرار بدهد. در شرایط کنونی هر تصمیمی می‌تواند منجر به تحولات مهمی در معادلات خاورمیانه شود.

با تـوجه به سخنـان آقای روحانی مبنی براینکه ترامپ علاوه‌بر اینکه از حکومت ساقط شد از زندگی هم ساقط خواهد شد؛ در خصوص تحرکات جبهه مقاومت در سالروز شهادت سردار سلیمانی به چه میزان احتمال می‌دهید که شخص ترامپ یکی از گزینه‌های انتقام باشد؟

این نوع سخنان قطعأ به معنای این است که ترامپ یکی از گزینه‌های انتقام است. با این وجود این به معنای آن نیست که این انتقام قرار است امروز یا فردا رخ دهد. این سخنان موجب بی‌خوابی ترامپ پس از دوران ریاست‌جمهوری‌اش خواهد شد. به همین دلیل نیز به نظر می‌رسد ترامپ پس از دوران ریاست‌جمهوری روزگار سختی دارد. زندگی ترامپ ممکن است مانند زندگی سلمان رشدی باشد که سال‌ها در ترس و هراس کشته شدن زندگی کرد.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.