بورس چه زمانی به ثبات می‌رسد؟

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه، طی یک گفت‌وگو بخشی از ریسک‌های موجود در بازار را مربوط به تحولات سیاست خارجی دانسته است. به گفته او، نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله این تحولات است که زمینه ایجاد نوسان در معاملات بورس را فراهم کرده است. اما اکنون که ریسک این

کد خبر : 28177
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
بورس چه زمانی به ثبات می‌رسد؟


به گزارش اقتصادآنلاین ؛ علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه، طی یک گفت‌وگو بخشی از ریسک‌های موجود در بازار را مربوط به تحولات سیاست خارجی دانسته است. به گفته او، نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله این تحولات است که زمینه ایجاد نوسان در معاملات بورس را فراهم کرده است. اما اکنون که ریسک این گونه از مسائل در بازار سرمایه از بین رفته، باز هم شاهد این قبیل تحولات هستیم.

علیرضا کدیور افزود: بخشی از اتفاقاتی که در روزهای اخیر در بازار رخ داده است، به احتمال آزاد شدن منابع ارزی و افت قیمت دلار مربوط می‌شود. پیش‌بینی شده که این افت تا 15 هزار تومان ادامه داشته باشد. او همچنین خاطرنشان کرد که در این زمینه دو نکته وجود دارد که حتما باید به آن توجه کنیم.

مسئله اینجاست که کاهش نرخ ارز تا قیمت 15 هزار تومان، در صورت آزاد شدن منابع بلوکه شده اتفاق خواهد افتاد. خوب است بدانید که هنوز هیچ منبعی آزاد نشده است. از طرفی باید به این نکته هم توجه کنید که برداشته شدن تحریم‌ها، آزاد شدن منابع بلوکه شده و کاهش نرخ ارز تا 15 هزار تومان برای بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس یک اتفاق خوب و برای بعضی از آن‌ها یک اتفاق ناگوار خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که این کارشناس بازار سرمایه در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد، فشار فروش از سمت سهامداران حقیقی است. او معتقد است بازار سهام به دلیل این فشار در حال افت است. در حال حاضر سهامداران حقوقی به خرید سهام پرداخته‌اند که متاسفانه این خرید به معنی حمایت از بازار نیست.

در این شرایط معامله‌گران می‌توانند با دانش خود در این زمینه و آموزش بورس فرصت‌های خاص خرید و فروش را شناسایی کنند امواج الیوت یا همان شمارش امواج الیوت  یکی از روش‌های مفیدی است که در تمام شرایط از جمله این شرایط نابه‌سامان می‌تواند مفید واقع شود.

 بورس چه زمانی به ثبات می‌رسد؟

سعید ابراهیمی که یکی دیگر از تحلیل‌گران و فعالان بازار سرمایه و بورس است، درباره وضعیت نابه‌سامان این روزهای بازار صحبت‌هایی داشته است. او معتقد است که کاهش قیمت ارز در روزهای گذشته به دلیل پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا بوده است. جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا بود. بنابراین پیروزی او می‌تواند معنای کاهش فشار حداکثری و بازگشت به برجام را داشته باشد. همین امر باعث ایجاد تغییراتی در بازار ارز شده است و این روزها شاهد روند نزولی قیمت ارز بوده‌ایم.

بازار سرمایه که در ماه‌های اخیر روند نزولی داشته است، به این اتفاق واکنش نشان داده و با وجود کاهش قیمت ارز، باز هم روند نزولی به خود گرفته است. تمام این موارد نشان‌دهنده استقبال بازار از پیروزی نامزد دموکرات‌ها در آمریکا است.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه گفته است که من اعتقاد دارم که بازار سرمایه از قبل این خبر را به اصطلاح پیش‌خور کرده بود. اما این جو روانی که بر بازار ارز حاکم است توانسته بازار سرمایه را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. او همچنین ادامه می‌دهد که دلیل دیگر این مشکل در بازار سرمایه هیجانی است که در بازار بورس وجود دارد. این هیجان کاملا مشخص است و حتی ممکن است تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد. روند هیجانی حاکم بر بازار می‌تواند موج‌های کاهشی را در روند شاخص به وجود آورد و به اثرگذاری خود بر بازار سرمایه همچنان ادامه دهد.

در این زمان معامله‌گران واقعی به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال باید در تلاش باشند که حرکت بازار را به دقت پیش‌بینی کنند. پیش‌بینی‌های درست می‌تواند جلوی ضرر را تا حد امکان بگیرد. بدین منظور روش‌های تحلیل تکنیکال ابداع شده است. استفاده از ایچیموکو یکی از روش‌هایی است که با تکمیل نمودارهای شمعی ژاپنی می‌تواند دقت پیش‌بینی حرکت را تا حد زیادی افزایش دهد.

سعید ابراهیمی در پاسخ به این سوال که بورس ایران چه زمانی به ثبات خواهد رسید، هم اظهاراتی داشته است. او گفته است که چند نکته مهم در رسیدن به ثبات در بازار وجود دارد. ابتدا باید از این هیجان حاکم بر بازار بورس کاسته شود. با گذر از این هیجان و با در نظر گرفتن این عامل که ارزش سهام موجود به قیمت‌های جذاب برای خرید رسیده باشد، می‌توان به اصلاح تدریجی شاخص امیدوار بود. البته که رشد شاخص و قیمت سهام تنها به صورت تدریجی و با اتخاذ تصمیمات درست برای حمایت از بازار امکان پذیر است.

او همچنین اشاره کرد که بازار ارز و طلا بسیار سریع‌تر از سایر بازارهای سرمایه می‌توانند از هیجانات عبور کرده و راه خود را پیدا کنند. بنابراین می‌توانیم امید داشته باشیم که ثبات بازار ارز روی بازار سرمایه هم تاثیر بگذارد و مجددا ثبات بازار سرمایه را هم برگرداند.

چه زمانی بازار بورس وضعیت مثبتی پیدا خواهد کرد؟

یکی از کارشناسان بازار سرمایه با نام محمدابراهیم احمدی در مورد وضعیت بازار سرمایه اظهار داشته است که به عقیده من بازار با کف‌سازی‌هایی که انجام می‌دهد، قادر خواهد بود دوباره رشد خود را از سر گیرد. البته این وضعیت برای تمام شرکت‌ها یکسان نیست و ممکن است سهام بعضی از شرکت‌ها دوباره افت کند.

او بیان کرد که وضعیت این روزهای بازار باعث ترس بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است. در پی این اتفاق آن‌ها سهام خود را فروخته و از بورس خارج شدند. در این زمان تنها کسانی در بازار مانده‌اند که نگاه بلند مدت دارند. این افراد با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته تحلیل بازار مانند پرایس اکشن نسبت به انجام معاملات تصمیم‌گیری می‌کنند.

احمدی بیان کرده است که تنها در شرایطی بورس وضعیت مثبتی پیدا خواهد کرد که مردم دوباره بتوانند به بازار اعتماد کنند یا بهتر است بگوییم بازار بتواند اعتماد از دست رفته آن‌ها را برگرداند. شرط دوم برای مثبت شدن وضعیت بازار این است که تنش‌های سیاسی از بازار بورس دور شود.

نکته مهم در این صحبت‌ها شاید همان اعتماد از دست رفته مردم باشد. از نظر قیمت، هر زمانی که شاخص هم‌وزن بتواند مثبت بماند یا خودش را حفظ کند، اعتماد از دست رفته مردم و سرمایه‌های خارج شده از بورس ممکن است برگردد. در این صورت است که سرمایه‌های جدید وارد بورس خواهند شد. او در پایان اضافه کرد که هرگاه شاخص کل بورس توانایی این را داشته باشد که بالای یک میلیون و هفتصد هزار ثابت نگه داشته شود، می‌توانیم شاهد وضعیت مثبتی در بورس باشیم.

نتیجه گیری

در اکثر تحلیل‌های شاخص بورس و نظرات تحلیل‌گران برای رسیدن بورس به مرحله ثبات و تعادل چند کلیدواژه وجود دارد. خروج هیجان از بدنه معاملات بازار، انتخابات آمریکا و همچنین از بین رفتن اعتماد مردم به بازار بورس از جمله این کلیدواژه‌ها است که بسیاری از تحلیل‌گران به آن تاکید دارند. اتخاذ تصمیم‌های درست با دید بلند مدت و کنترل اصولی بازار از مهم‌ترین اقداماتی است که در ثبات بازار سرمایه و بورس تاثیرگذار است.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.