برگزیدگان جایزه ادبی جلال آل‌احمد معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد، شب گذشته (دوشنبه ۱۵ دی) در آیین پایانی، برندگان خود را شناخت. این مراسم، به دلیل همه‌گیری کرونا، در قالب برنامه شب‌های هنر شبکه چهار به صورت بسیار محدود برگزار شد. محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی اراضی جلالی، دبیر اجرایی و

کد خبر : 9024
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۵:۵۴
برگزیدگان جایزه ادبی جلال آل‌احمد معرفی شدند


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد، شب گذشته (دوشنبه ۱۵ دی) در آیین پایانی، برندگان خود را شناخت. این مراسم، به دلیل همه‌گیری کرونا، در قالب برنامه شب‌های هنر شبکه چهار به صورت بسیار محدود برگزار شد.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی اراضی جلالی، دبیر اجرایی و ابراهیم حسن بیگی، دبیر علمی جایزه جلال آل‌احمد، حاضران این برنامه بودند.

محسن جوادی در این برنامه گفت: «ارتقای زبان و ادبیات ملی ایران، از اهداف برگزاری جایره ادبی جلال آل‌احمد است. برای رسیدن به این هدف می‌توان از واژگان درست در آثار ادبیات داستانی استفاده کرد. داستان و روایت می‌تواند به استفاده درست از زبان فارسی کمک کند. معرفی آثار بدیع و پیشرو در این زمینه هدف بعدی این جایزه است.»

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر این جایزه بر قشر کتاب‌خوان کشور توضیح داد: «بخشی از خوانندگان به دلیل برگزیده شدن اثری در جایزه ادبی جلال آل‌احمد، جذب اثر شدند که در فروش آن ها تاثیر داشت و حتی باعث ترجمه‌شان به زبان‌های دیگر شد.»

او در ادامه گفت: «در انتخاب جایزه‌های ادبی نباید رهاشدگی و سخت‌گیری وجود داشته باشد، تکثر جایزه‌های ادبی خوب است، اما باید شناسنامه آن مشخص باشد؛ یعنی فکر و نگاه داوران جایزه ادبی اهمیت دارد.»

مصطفی اراضی جلالی، دبیر اجرایی جایزه هم در توضیحاتی گفت: «با توجه به شرایط کرونا، نگران بودیم آثار منتشر شده در سال ۹۸ به موقع به دبیرخانه نرسد که خوشبختانه ناشران همکاری بسیار برادرانه و دوستانه‌ای با دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل‌احمد داشتند، در نتیجه ۸۲۰ کتاب در حوزه رمان، ۲۴۲ اثر در حوزه داستان کوتاه، ۷۶ کتاب در حوزه نقد ادبی و ۴۷۴ اثر در حوزه مستندنگاری به این جایزه ادبی رسید.»

در ادامه این مراسم، ابراهیم حسن‌بیگی، دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت: «نویسندگان آثار خلاقانه‌ای در زمینه داستان کوتاه خلق نکردند، برای همین در این بخش، برگزیده‌ای نداشتیم. البته با توجه به سال سختی که امسال پیشِ رو داشتیم و شیوع بیماری کرونا، به خلق آثار بهتر برای دوره بعد هم زیاد امیدوار نیستیم.»

هیات داوران بخش داستان کوتاه سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، متشکل از داریوش عابدی، راضیه تجار و عبدالمجید نجفی، با اتفاق نظر اعلام کرد که مجموعه‌های داستان کوتاه رسیده به دبیرخانه، دارای ساختار و محتوای قابل قبولی از نظر ویژگی‌های فنی و تکنیکی داستان کوتاه نیستند. بنابراین انتخاب برگزیده یا شایسته تقدیر در این رویداد ادبی، فاقد توجیه فنی و حرفه‌ای است. 

در بخش داستان بلند و رمان، هیات داوران شامل سعید تشکری، جواد افهمی و علی چنگیزی، از بین ۸۲۰ عنوان کتاب ارسالی، کتاب «اوراد نیمروز» به قلم منصور علیمرادی از نشر نیماژ را شایسته تقدیر دانستند. 

در بخش نقد ادبی، هیات داوران متشکل از حمیدرضا شعیری، محمدرضا سنگری و کامران پارسی‌نژاد، از بین ۷۶ عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه، کتاب «تاریخ بدن در ادبیات» به قلم سیدمهدی زرقانی (با همکاری: زهرا آقابابایی خوزانی، امید ایزانلو، فاطمه جهانپور، حمیدخادمی، محسن شرفایی و فرزانه فرخ‌فر) از نشر سخن را شایسته تقدیر دانستند.

داوران این بخش همچنین کتاب «روایت‌شناسی درام» اثر پرستو محبی را به خاطر تلاش‌های مؤلف در روش‌مندی، سازمندی و تحلیل ادبیات داستانی – نمایشی مورد تجلیل قرار داده و از دبیرخانه جایزه جلال آل احمد خواستند که به نحو مقتضی از این اثر نیز تجلیل کند.

مصطفی رحیمی، سعید علامیان و گلعلی بابایی، داوران بخش مستندنگاری جایزه جلال آل‌احمد هم از بین ۴۷۴ عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه، دو کتاب «فرکانس ۱۱۶۰؛ اینجا آبادان، صدای مقاومت و ایستادگی» به قلم فضل‌الله صابری از شرکت انتشارات سوره مهر (دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اصفهان) و گوهر صبر (خاطرات گوهرالشریعه دستغیب) به قلم طیبه پازوکی از شرکت انتشارات سوره مهر را به عنوان برگزیده مشترک این بخش انتخاب و معرفی کردند.

همچنین در این بخش، کتاب «از ری تا شام، روایت ناتمام احمد غلامی»، اثر مرحوم علی مژدهی به دلیل اعتبار راوی و صاحب‌خاطره و محتوای غنی در مورد تاریخ دقیق وقایع کردستان در مقطع ابتدای جنگ، قابل تجلیل ارزیابی شد.

در بخش ویژه جایزه ادبی جلال آل‌احمد هم که به بررسی آثار چهل ساله ادبیات داستانی در حوزه دفاع مقدس اختصاص داشت، خبرنگاران حوزه کتاب، برترین چهره‌های ادبیات داستانی را در حوزه دفاع مقدس انتخاب کردند. اسامی برگزیدگان این بخش، احمد دهقان، اکبر صحرایی، محمدرضا بایرامی، حبیب احمدزاده، داود امیریان، داود غفارزادگان، رحیم مخدومی، علی موذنی، قاسمعلی فراست، گلعلی بابایی، مجید قیصری و حمید حسام بودند.

معرفی برترین پایان‌نامه‌های دانشگاهی، ادامه‌دهنده این برنامه بود.

همچنین در بخشی از برنامه (مراسم) آیین پایانی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، کتاب «جلال و جمال»، برگردان گزیده‌ای از داستان‌های جلال آل‌احمد به زبان اردو، ترجمه احمد شهریار، نویسنده، شاعر و مترجم پاکستانی، رونمایی شد. این اثر با حمایت خانه کتاب و ادبیات ایران و به همت انتشارات «مهردر» پاکستان منتشر شده است.

۵۷۵۷



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.