برگزاری ۱۷ هزار برنامه فرهنگی در هفته کتاب با محوریت کتابخانه‌های عمومی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست خبری اعلام برنامه‌های نهاد در سی‌امین دوره هفته کتاب با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر هفته کتاب نهاد، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها؛ محمدرضا اسفاری، سرپرست اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی؛ جواد اسدی، سرپرست

کد خبر : 278730
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲:۵۹
برگزاری ۱۷ هزار برنامه فرهنگی در هفته کتاب با محوریت کتابخانه‌های عمومی


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست خبری اعلام برنامه‌های نهاد در سی‌امین دوره هفته کتاب با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر هفته کتاب نهاد، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها؛ محمدرضا اسفاری، سرپرست اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی؛ جواد اسدی، سرپرست اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌ها؛ محمدمهدی زرافشان، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل؛ مرضیه خالویی، مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و جمعی از اصحاب رسانه در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد.

محمدرضا هراتی در این نشست با گرامیداشت یاد امام راحل(ره) و شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان امنیت در سخنانی گفت: این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با مشارکت، تعامل و هم‌افزایی حدود ۶۰ دستگاه به صورت مستقیم و غیرمستقیم برگزار خواهد شد و با هماهنگی‌های صورت گرفته همه این دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، شهرداری، کانون فرهنگی هنری مساجد، صدا و سیما و غیره در مسیری مشترک مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را پیگیری می‌کنند.

آغاز برنامه‌های هفته کتاب با تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره)

وی در ادامه به تشریح تقویم اجرایی برنامه‌های ملی نهاد پرداخت و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به جهت داشتن شبکه گسترده‌ای از کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور، مجموعه برنامه‌هایی را به صورت اختصاصی از روز شنبه ۲۱ تا روز جمعه ۲۷ آبان ماه تدارک دیده است.

هراتی افزود: طرح بخشودگی جرائم دیرکرد و اجرای پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در ایام هفته کتاب برگزار می‌شود؛ در سال گذشته نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه کتاب طی اجرای این طرح به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است. همچنین افتتاح کتابخانه‌های عمومی نیز در سطح کشور در طول هفته کتاب انجام می‌شود که بر این اساس ۳۳ مورد افتتاح، بازگشایی و جابجایی خواهیم داشت که از این تعداد ۱۷ مورد به افتتاح کتابخانه اختصاص دارد.

وی گفت: روز شنبه ۲۱ آبان ماه با حضور دبیرکل، کتابداران و همکاران نهاد، دست‌اندرکاران هفته کتاب به نمایندگی از جامعه کتابداران در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) آغاز می‌شود که این برنامه با زیارت قبور شهدا بصورت همزمان در سراسر کشور نیز برگزار می‌شود.

دبیر هفته کتاب نهاد ادامه داد: در این روز همچنین مسابقه بزرگ کتابخوانی «آن سوی آفتاب» با هدف آشنایی با اندیشه‌های حضرت امام(ره) ویژه همکاران آغاز می‌شود.

ارسال حدود ۱۳۰ هزار نسخه کتاب کودک و نوجوان به کتابخانه‌ها

محمدرضا هراتی درباره برنامه‌های نهاد در روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه گفت: در این روز نشست رونمایی از کتاب «مسافر، بُرج، کِرم؛ سه استعاره درباره خواندن» با همکاری انتشارات ترجمان را خواهیم داشت. همچنین توزیع بسته کودک و نوجوان در ۲۷۰۰ کتابخانه دارای بخش کودک و نوجوان آغاز خواهد شد.

وی افزود: آغاز پویش ملی «کتاب دستت چیه؟» از دیگر برنامه‌های ما در روز یکشنبه خواهد بود که این پویش در ۲ بخش مسئولین و مردم برگزار می‌شود؛ طی این پویش مخاطبان باید در یک ویدئوی ۳ دقیقه‌ای کتابی که در حال مطالعه آن هستند را معرفی کنند که شیوه‌نامه آن در سایت www.ketabdc.ir ارائه شده است. خوشبختانه با رایزنی‌های انجام شده دستگاه‌های مختلفی از نهاد تا سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون‌های عالی فرهنگی و هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و غیره در این پویش شرکت خواهند کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه نیز نشست معرفی و انتشار فراخوان «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ خدمات برای کسب و کارهای کوچک» با مشارکت انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران برگزار خواهد شد. همچنین برگزاری مسابقه ملی مشاعره با موضوع کتاب به همت محافل ادبی نهاد نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این روز است.

ارسال ۳۸ هزار نسخه کتاب سهمیه ویژه برای ۵ کتابخانه مرکزی

هراتی در ادامه اعلام برنامه‌های نهاد در هفته کتاب گفت: روز سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه نیز مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار را خواهیم داشت که طی آن از برگزیدگان حوزه کتابخانه‌های عمومی تقدیر خواهد شد. همچنین عضویت در کتابخانه‌های عمومی در این روز رایگان است.

وی در ادامه به سایر برنامه‌های پیش بینی شده در این ایام پرداخت و گفت: چهارشنبه ۲۵ آبان ماه شاهد حضور هنرمندان بومی در کتابخانه‌های مرکزی و خلق آثار با موضوع کتاب خواهیم بود. در روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه نیز توزیع منابع طرح «انتخاب کتابدار» را خواهیم داشت. همچنین ارسال ۳۸ هزار نسخه کتاب سهمیه ویژه برای ۵ کتابخانه مرکزی نیز در این روز انجام خواهد شد که بر این اساس ۵ هزار نسخه به کتابخانه مرکزی ایلام، ۵ هزار نسخه به کتابخانه مرکزی خراسان شمالی، ۵هزار نسخه به کتابخانه مرکزی قم، ۷ هزار نسخه کتابخانه به مرکزی کردستان و ۱۶ هزار نسخه کتاب به کتابخانه مرکزی گیلان ارسال خواهد شد. همچنین برگزاری پویش «کتاب‌خون» با همکاری سازمان انتقال خون ایران نیز از دیگر برنامه‌های نهاد در این روز خواهد بود.

دبیر هفته کتاب نهاد حضور مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها در نماز جمعه و ارائه گزارش به نمازگزاران عزیز در روز جمعه ۲۷ آبان ماه را برنامه پایانی نهاد در هفته کتاب عنوان کرد.

تولید و پخش سری جدید انیمیشن آقا و خانم کتابدار

محمدرضا هراتی درباره سایر اقدامات نهاد در سطح ملی توضیح داد: در سال‌های گذشته همکاران ما زحمت تولید و پخش مجموعه انیمیشن‌های «آقا و خانم کتابدار» را کشیده بودند که در این دوره نیز یک مجموعه سیزده قسمتی در سری جدید این مجموعه آماده شده که موضوعات آن در مورد خدمات جدید کتابخانه‌های عمومی است و ان‌شاءالله سعی داریم در ایام هفته کتاب از سیما پخش شود.

وی افزود: همچنین مشارکت با سازمان زیباسازی شهرداری تهران و استان‌ها در تبلیغات محیطی معرفی کتابهای خوب، تولیدات چندرسانه‌ای ویژه هفته کتاب (پادکست، نماهنگ، vox pop ) و همکاری ویژه با وزارت آموزش و پرورش در استفاده از نرم‌افزار شاد، اعلام زنگ کتابخوانی و هماهنگی با مدارس برای بازدید از کتابخانه‌ها از دیگر اقدامات نهاد در این ایام خواهد بود.

دبیر هفته کتاب نهاد در این باره توضیح داد: تولید و پخش برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» در ۲۶ قسمت با آیتم‌های مختلف تدارک دیده شده که در مراسم روز ۲۴ آبان شخصیت‌های آن معرفی خواهد شد. تولید شخصیت‌هایی با محوریت کتاب و کتابخانه، انجام مصاحبه‌های میدانی با چهره‌های فرهنگی با محوریت کتابخانه عمومی و تولید نماهنگ کتابخانه سیار با سرود و آهنگسازی اختصاصی، بخشی از آیتم‌های این برنامه است.

برگزاری ۱۷ هزار برنامه فرهنگی در هفته کتاب با محوریت کتابخانه‌های عمومی

محمدرضا هراتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مجموع برنامه‌های فرهنگی پیش بینی شده در کشور طی ایام هفته کتاب گفت: در مجموع بیش از ۱۷۰۰۰ برنامه فرهنگی در کشور در ۳ سطح استان، شهرستان و کتابخانه در ایام هفته کتاب برگزار می‌شود که از این تعداد ۳ هزار و ۲۲۷ مورد به نشست کتاب‌خوان، یک هزار و ۵۶۹ مورد به مسابقات فرهنگی، ۳۸۹ جلسه نقد و رونمایی کتاب، ۳۲۵۷ جلسه و نشست فرهنگی، ۶۰۷ مورد جلسه مشاوره، ۵۱۶ کارگاه آموزشی، ۳۸۴ محفل ادبی و ۷ هزار و ۴۲ مورد سایر برنامه‌ها مانند غبارروبی مزار شهدا، دیدار با مقامات استان، دیدار با فراد تاثیرگذار در استان‌ها اختصاص خواهد داشت.

ادامه این نشست به پرسش خبرنگاران حاضر اختصاص داشت که محمدرضا هراتی دبیر هفته کتاب نهاد به پاسخگویی به این سؤالات پرداخت.

هراتی در این بخش از سخنان خود درباره فعالیت‌های نهاد در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده گفت: همکاران ما گزارش تصویری کاملی از وضعیت و خدمات ارائه شده در این مناطق آماده کرده‌اند که می‌تواند در اختیار رسانه ها قرار گیرد. اما بازدید دبیرکل محترم و مسئولان نهاد از این مناطق در سفرهای استانی خود و اختصاص منابع و طرح‌های فرهنگی مختص به مناطق کمتربرخوردار کشور که در حال اجرا نیز هستند، از جمله فعالیت‌های اولویت‌دار ما در نهاد بوده‌اند.

وی افزود: سفرهای استانی دبیرکل و دیدار رودررو با کتابداران نشان از توجه ویژه نهاد به وضعیت کتابخانه‌ها و به‌خصوص کتابداران دارد. همچنین نهاد در کنار سایر دستگاه‌های فرهنگی در جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» حضور فعالی داشته و از مجموع ۱۰ روستای برگزیده این جشنواره ۸ روستا با فعالیت‌های کتابخانه عمومی خود برگزیده شده‌اند که نهاد از همه این کتابخانه‌ها حمایت می‌کند.

دبیر هفته کتاب نهاد درباره توجه نهاد به جذب خیرین نیز گفت: توجه به خیرین همواره یکی از اولویت‌های ما در نهاد بوده، به طوری که یکی از بخش‌های مهم در مراسم ۲۴ آبان، به تقدیر از خیرین اختصاص دارد که بر این اساس امسال بیش از ۶۰ خیر در سطح ملی و استانی معرفی و تقدیر می شوند.

در انتهای این نشست از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رونمایی شد.

۵۷۵۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.