با تور مجازی از پایتخت امپراتوری اینکا دیدن کنید

شهر کوزکو در پرو، به‌عنوان پایتخت امپراتوری اینکا شناخته می‌شود و آثار تاریخی کمتر شناخته‌شده‌ای را در دل خود جای داده است. نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ به‌روزرسانی شده است. کشور پرو، مقاصد گردشگری شناخته‌شده‌ای از جمله «ماچو پیچو» (Machu Picchu) دارد که شهر باستانی و مرموز

کد خبر : 166630
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
با تور مجازی از پایتخت امپراتوری اینکا دیدن کنید


شهر کوزکو در پرو، به‌عنوان پایتخت امپراتوری اینکا شناخته می‌شود و آثار تاریخی کمتر شناخته‌شده‌ای را در دل خود جای داده است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ به‌روزرسانی شده است.

کشور پرو، مقاصد گردشگری شناخته‌شده‌ای از جمله «ماچو پیچو» (Machu Picchu) دارد که شهر باستانی و مرموز امپراتوری اینکاها محسوب می‌شود؛ اما به‌جز ماچو پیچو، جاذبه‌ تاریخی دیگری در پرو وجود دارد که به همان‌اندازه به اینکاهای باستان وابستگی دارد و البته، کمتر مورد اقبال گردشگران قرار گرفته است. «کوزکو» (Cusco) که بیشتر به‌عنوان توقفگاهی در مسیر ماچو پیچو شناخته می‌شود، شایسته توجه بیشتری است.

در حالی که قدمت ماچو پیچو به سال ۱۴۴۰ باز می‌‌گر‌دد، دانشمندان تاریخچه سکونت انسان‌ها در کوزکو را بیش از ۳۰۰۰ سال پیش می‌دانند و تاریخ آغاز تمدن آن نیز به سال ۱۲۰۰ میلادی می‌ر‌سد. اولین امپراتور اینکاها که «مانکو کپاچ» نام داشت، این شهر را مقر حکومت خود قرار داد. با ما همراه شوید تا در سفری با تور مجازی، از شهر کوزکو در پرو دیدن کنیم.

نام امپراتوری اینکا در زبان «کچوا» به‌معنای قلمرویی است که چهار جهت را با هم متحد می‌کند. پایتخت این قلمروی باستانی نیز کوزکو نام داشت که معنای آن را «مرکز جهان» دانسته‌اند. پیش از بنیان‌گذاری امپراتوری، این ناحیه از آمریکای مرکزی به چهار قسمت تقسیم می‌شد که هرکدام به یک جاده واحد منتهی می‌شدند و در شمال‌غربی، شمال‌شرقی، جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی قرار داشتند.

در دوران شکوفایی، کوزکو نمونه‌ عالی معماری در امپراتوری اینکاها محسوب می‌شد. این شکوه نه فقط به‌خاطر موقعیت استرتژیک شهر، بلکه به‌خاطر سنت‌های غیرمعمولی بود که در زمان حکومت «پاچاکوتی» روی کار آمدند. یکی از این سنت‌های جالب توجه، این بود که وقتی امپراتوری از دنیا می‌رفت، عنوان وی به پسرش می‌رسید؛ اما دارایی‌ها، املاک و اموال او را بستگانش به ارث می‌بردند. به این‌ ترتیب، امپراتور جدید باید اقامتگاه جدیدی بسازد و زمین‌های بیشتری را آباد کند و تحت اختیار درآورد.

اولین اسپانیا‌یی‌ها در تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۱۵۳۳ میلادی قدم به کوزکو گذاشتند و از این طریق، بر بخش‌های عمده‌ای از امپراتوری اینکاها تسلط یافتند. چهار دهه بعد و پس از برچیده شدن کامل امپراتوری اینکا، بناهای تاریخی و فرهنگی آنان بازسازی شد؛ اما طبیعت، به شیوه خود از فاتحان انتقام گرفت! زلزله‌های مداوم سازه‌های اسپانیایی‌ها را تخریب می‌کرد و سکونتگاه‌های آنان را ویران می‌ساخت. این در حالی بود که به‌طریقی رازآلود، بناهای باستانی اینکاها، از هرگونه آسیب در امان می ماندند. در سال ۱۹۵۰ و پس از برخی فجایای طبیعی دیگر، حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی دوران استعمار نیز در توجه برخی از تاریخ‌دانان قرار گرفت و اکنون در کنار بناهای باستانی اینکاها، آثاری از هر دو فرهنگ در این منطقه به چشم می‌خورد.

زلزله‌های مداوم بناهای استعماری را تخریب می‌کرد اما به سازه‌های باستانی اینکا آسیبی نمی‌رساند

در مرکز شهر کوزکو، «Plaza de Armas» قرار دارد که میدانی تاریخی برای پرستش خدای خورشید اینکا بود. این میدان اکنون بسیار کوچک‌‌تر از سابق است؛ چراکه دورتادور آن با عمارت‌ها و کاخ‌های دوران استعمار احاطه شده است و البته، بسیاری از این بناها بر ویرانه کاخ‌های اینکاها ساخته شده‌اند. این میدان تاریخی، امروزه محلی است که دفاتر گردشگری، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و دیگر شاخصه‌های جهان مدرن را در بر می‌گیرد. صومعه «سنت دومینیکو» که یکی از جاهای دیدنی کوزکو محسوب می‌شود، در محل سابق معبد خورشید بنا شده است.

علاوه بر این‌ها، کوزکو دو جاذبه مهم و البته مدرن دیگر نیز دارد. یکی از این شگفتی‌ها، تپه‌نگاره‌ای در دامنه کوهستان است که به‌واسطه فعالیت ارتش پرو در اواسط قرن بیستم پدید آمده و مورد دیگر، مجسمه مسیح است که به‌لحاظ شکوه و زیبایی، چیزی از همتای خود در «ریو دو ژانیرو» کم ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته شهر کوزکو، قلعه‌ای به‌ نام «پیساک» است که با بالا رفتن از آن، بقایای معبدی باستانی مشاهده می‌شود. در این معبد، سنگواره‌ای وجود دارد که نمادی از خدای خورشید به‌حساب می‌آید و از تقدس بالایی نزد اقوام اینکا برخوردار بوده است.

۶۰ کیلومتر خارج از شهر کوزکو و در مسیر ماچو پیچو، مکانی باستانی به نام «اولان‌تای‌تامبو» وجود دارد که در ارتفاع ۲,۷۹۲ متری از سطح دریا واقع شده است‌. این مجموعه تاریخی که یادگاری از دوران فرمان‌روایی امپراتور بزرگ اینکاها یعنی پاچاکوتی محسوب می‌شود، علاوه بر معابد، میدان‌ها و کاخ‌های متعدد، استخر، انبار، معدن و تفرجگاه‌های متنوعی را نیز در بر می‌گیرد. اولان‌تای‌تامبو در واقع یکی از خوش آب‌وهواترین شهرک‌های اینکاها محسوب می‌شده است.

نمای بالایی شهر کوزکو در کشور پرو

در سال ۱۹۸۳، شهر کوزکو به‌همراه تمام آثار تاریخی خود، به مثابه نماد فرهنگ و تمدن قاره آمریکا و همچنین تجلی تاریخی متفاوت از بشریت، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. از شما دعوت می‌کنیم تا با استفاده از پنجره‌ای که در آغازه این مطلب تعبیه شده است، به تماشای این شهر باستانی بپردازید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.