با آداب استراحت در محل کار مردم ژاپن بیشتر آشنا شوید

برای همه ما پیش آمده که در محل کار یا در کلاس درس، از شدت خستگی خوابمان بیاید؛ ولی به زور خود را بیدار نگه داریم. این قضیه در ژاپن کاملا متفاوت است! نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ به‌روزرسانی شده است. تقریبا همه‌ی ما می‌دانیم که در

کد خبر : 39250
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
با آداب استراحت در محل کار مردم ژاپن بیشتر آشنا شوید


برای همه ما پیش آمده که در محل کار یا در کلاس درس، از شدت خستگی خوابمان بیاید؛ ولی به زور خود را بیدار نگه داریم. این قضیه در ژاپن کاملا متفاوت است!

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ به‌روزرسانی شده است.

تقریبا همه‌ی ما می‌دانیم که در بسیاری از نقاط دنیا، خوابیدن در محل کار علاوه بر خجالت‌آور بودن، ممکن است سبب اخراج افراد نیست بشود؛ در کشور ژاپن اما مسئله کمی متفاوت است. در این کشور، خوابیدن در محل کار به معنی در کردن خستگی ناشی از کار زیاد است و افراد، از فردی که خوابیده به‌عنوان یک شخص سخت‌کوش یاد می‌کنند.

این موضوع شاید باورنکردنی باشد؛ اما کاملا درست است. میانگین خواب ۶ ساعت و ۳۵ دقیقه در روز هر شهروند ژاپنی، این کشور را به یکی از کم‌خواب‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده و به همین دلیل است که بیشتر ژاپنی‌ها، هنگام کار خوابشان می‌برد و در همان محل کارشان می‌خوابند؛ نه‌تنها در محل کار، بلکه در کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه‌ها، فروشگاه‌ها و اماکن عمومی این‌چنینی نیز شاهد خوابیدن شهروندان ژاپنی هستیم که در جامعه‌ی ژاپن، یک مورد روتین و عادی به‌حساب می‌آید؛ در حدی که ژاپنی‌ها برای این مورد جالب از یک کلمه‌ی خاص استفاده می‌کنند. کلمه‌ی اینِموری (inemuri) در زبان ژاپنی به معنی شخص حاضر (در محل کار) و خواب است و به این افراد اطلاق می‌شود.

دکتر بریگیت استگر (Brigitte Steger) یک محقق در دانشگاه کمبریج است و درباره‌ی فرهنگ ژاپن، تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است. وی درباره‌ی مسئله‌ی کم‌خوابی و افراد اینموری در ژاپن می‌گوید:

در اولین سفرم به ژاپن در سال ۱۹۸۰ با چنین پدیده‌ای مواجه شدم. ژاپن در این دوره، با بحرانی بنام اقتصاد حبابی در حال دست‌وپنجه نرم کردن بود و مردم این کشور برای اینکه بتوانند زندگی خود را در این شرایط، به جلو ببرند، مجبور بودند ساعت‌های خیلی بسیاری را کار کنند؛ برنامه‌ی روزانه‌ی مردم این کشور فقط با کار کردن پر شده بود و به همین دلیل، وقت خیلی کمی به استراحت کردن و خوابیدن می‌رسید.

فردی در حال استراحت در متروی ژاپن

در این زمان، یعنی بعد از اتفاقات ناگوار جنگ جهانی، ژاپن وارد یک بحران اقتصادی شد. مردم این کشور برای خروج از بحران و پیش‌برد زندگی خود، سخت تلاش کردند و از این دوره به بعد بود که از مردم ژاپن، به‌عنوان افرادی سخت‌کوش و زحمت‌کش یاد می‌شود که حتی وقت کار و استراحت خود را به کار کردن اختصاص می‌دهند. حتی دانش‌آموزها نیز تا پاسی از شب بیدار می‌ماندند و کار می‌کردند و در مدرسه و سر کلاس می‌خوابیدند! شاید کمی متناقض به‌نظر برسد، اما در کشور ژاپن در سر کلاس، سر کار یا هنگام یک جلسه‌ی اداری، خوابیدن یک رفتار عادی به‌حساب می‌آید.

در جامعه‌ی ژاپن، برای اینِموری بودن قوانین مختلفی وجود دارد؛ استگر دراین‌باره می‌گوید:

اگر شما به‌تازگی وارد یک شرکت شده‌اید و باید خودی نشان بدهید و زیاد فعالیت کنید، نمی‌توانید سر کارتان استراحت کنید یا بخوابید اما اگر بیش از ۴۰ یا ۵۰ سال سن دارید و کاری که دارید انجامش می‌دهید در تخصص شما نیست، اشکالی ندارد که وسط انجام دادن آن، استراحت کنید یا بخوابید. هرچقدر که از لحاظ اجتماعی در طبقه‌ی بالاتری قرار داشته باشید، بیشتر می‌توانید بخوابید!

شهروندان ژاپنی در حال استراحت در مترو ژاپن

استگر در ادامه، موضوعی دیگر از این رفتار جالب مردم ژاپن را مطرح کرد که بررسی آن، درکش را کمی سخت و پیچیده می‌کند:

شخصی که سر کارش می‌خوابد، استراحت می‌کند یا ذهنش را از مسائل مختلف دور می‌کند، باید آماده باشد تا در زمانی که به کمکش احتیاج بود، سریع به شرایط پیش از استراحتش برگردد و وظایفش را انجام دهد. شما باید بدن خود را به‌گونه‌ای قرار دهید که مثلا در حال خوابیدن نیستید! به‌عنوان مثال، در یک جلسه، وقتی می‌‌خواهید بخوابید، باید در همان حالت نشستن، سرتان را پایین بیاورید و جوری وانمود کنید انگار که خواب نیستید!

شهروند ژاپنی خوابیده در مترو

رفتارهایی مشابه با این قضیه، در کشورهایی دیگر به‌جز ژاپن نیز وجود دارد؛ مثل Siesta (استراحت کوتاه در بعدازظهر، پس از صرف عصرانه) در اسپانیا یا Riposo ( استراحت دو یا سه ساعته بعد از ناهار) در ایتالیا.

استراحت‌های کوتاه و خواب‌های عصرانه این روزها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و کمپانی‌هایی بزرگ مثل Opel، Apple، Google و… با در نظر گرفتن اتاق‌ها و محل‌هایی مخصوص خواب، توجه بالای خود به این موضوع مهم را نمایان کرده‌اند. نظر شما در خصوص استراحت در محل کار چیست؟ آن را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.