بازتاب توافق ایران و آژانس در رسانه‌های مطرح دنیا

“خبرگزاری رویترز” طی گزارشی در این راستا عنوان کرد که توافق روز گذشته ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امیدها را نسبت به مذاکرات هسته‌ای با حضور آمریکا افزایش داده است. رویترز عنوان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران درحالی برای حل فوری‌ترین مسئله میان طرفین به توافق رسیدند که امیدها برای

کد خبر : 103793
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
بازتاب توافق ایران و آژانس در رسانه‌های مطرح دنیا



“خبرگزاری رویترز” طی گزارشی در این راستا عنوان کرد که توافق روز گذشته ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امیدها را نسبت به مذاکرات هسته‌ای با حضور آمریکا افزایش داده است.

رویترز عنوان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران درحالی برای حل فوری‌ترین مسئله میان طرفین به توافق رسیدند که امیدها برای مذاکرات هسته‌ای جدید میان تهران و غرب افزایش یافت.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس که به تهرات سفر کرد و به این توافق دقیقه آخری  دست یافت، سفرش را پیش از نشست شورای حکام آژانس سازنده خواند.

پیش از این گفته می شد که شورای حکام به دنبال قطعنامه ای علیه ایران است؛ قطعنامه‌ای که می توانست خطر تشدید تنش ها با تهران را در صورت تصویب به همراه داشته باشد. مذاکرات میان ایران و غرب در ماه ژوئن متوقف شد و قدرتهای غربی از تهران خواسته اند تا به میز مذاکره بازگردد.

یک دیپلمات مستقر در وین نیز خاطر نشان کرد که با حصول توافق میان ایران و آژانس احتمال کمی وجود دارد که اعضای شورای حکام به دنبال قطعنامه ای علیه ایران باشند.

خبرگزاری فرانسه نیز در این زمینه گزارش داد: مدیرکل آژانس از حصول توافق با ایران در راستای دسترسی به تجهیزات نظارتی در تاسیسات هسته ای این کشور استقبال کرد و گفت که این توافق شرایط را برای مذاکرات دیپلماتیک با تهران مهیا می کند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز طی گزارشی در این رابطه عنوان کرد: ایران و آژانس به توافقی دقیقه آخری در مورد نظارت های هسته ای دست یافتند.

پیشتر از حصول این توافق به عنوان یک نیاز حداقلی برای ازسرگیری مذاکرات وین میان ایران و قدتهای غربی یاد شده بود.

مذاکرات برای احیای برجام از ماه ژوئن متوقف بوده و گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد ازسرگیری این مذاکرات مطرح بوده است.

مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا از جمله وزیر خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرده بودند که زمان برای احیای توافق هسته ای رو به پایان بوده و ایران هنوز زمانی را برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام نکرده است.

سفر گروسی به تهران ممکن است در کوتاه مدت برخی از انتقادها و شکایات در گزارش های محرمانه آژانس در باره فقدان دسترسی به تجهیزات نظارتی را حل‌وفصل کند

در همین رابطه روزنامه گاردین نوشت: توافق روز گذشته ایران و آژانس احتمال اینکه آمریکا و اروپایی ها اقدامی علیه ایران در شورای حکام را در دستورکار قرار دهند، کم می کند.

گزارش شده است که مدیرکل آژانس قرار است برای مذاکرات بیشتر و اعتمادسازی میان اژانس و دولت جدید ایران به تهران بازگردد.

تارنمای شبکه بلومبرگ نیز گزارش داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی از حصول پیشرفت در مذاکرات با مقامات ایران در زمینه دسترسی به برنامه نظارتی خبر داده است.

این گام جدید تهران و آژانس احتمال صدور بیانیه یا قطعنامه شورای حکام علیه ایران را کم می کند. همچنین این توافق به طور موثری به دیپلمات ها سه ماه دیگر ( تا زمان نشست بعدی شورای حکام آژانس) زمان می دهد تا در راستای احیای برجام گام بردارند.

تارنمای شبکه الجزیره انگلیسی نیز طی مطلبی عنوان کرد: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافقی دست یافتند تا از بروز بحران در توافق‌نامه هسته‌ای میان تهران و غرب جلوگیری شود. این توافق از بروز بحران در روند احیای توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد و مذاکرات در مورد آن همچنان با گمانه زنی هایی روبرو بوده، جلوگیری می کند.

این توافق باعث می شود تا احتمال  صدور بیانیه یا قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام کم شود. جلوگیری از حصول این قطعنامه علیه تهران در شورای حکام، مخالفان توافق هسته‌ای به ویژه اسرائیل را خشمگین خواهد کرد.

خبرگزاری افه اسپانیا با تیتر «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است توافق با ایران به دیپلماسی زمان می‌دهد» نوشت: ایران در سال جاری، بازرسی‌های بین‌المللی را محدود کرد و تصمیم گرفت تا زمانی که توافق برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه این کشور حاصل نشده، اطلاعات ثبت شده توسط دوربین‌های نظارتی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل ندهد.

به نوشته افه، گروسی در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: ما در نقطه ای بودیم که نیاز به اصلاح فوری داشتیم و این توافق، این امکان را به ما داده است.

خبرگزاری اسپانیا معتقد است، در هر صورت، این توافق برای آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها یک راه حل موقت است که به دیپلماسی زمان می‌دهد، اما راه حل قطعی نیست زیرا بازرسان همچنان در دسترسی به تأسیسات هسته ای ایران محدودیت هایی دارند. انتقاد آژانس بین‌المللی اتمی از ایران، از سرگیری مذاکرات برای احیای پیمان هسته ای بین ایران و شش قدرت بزرگ را با مشکل مواجه کرده است.

افه در ادامه آورده است: انریکه مورا دیپلمات اسپانیایی و هماهنگ کننده مذاکرات نیز در پیامی توییتری نوشت «این یک گام مثبت برای اطمینان از تداوم شناخت برنامه هسته ای ایران است. من از این تلاش قدردانی می‌کنم. هدف اتحادیه اروپا اجرای کامل برجام توسط همه است».

روزنامه اینفوبائه آرژانتین نیز با تیتر «آژانس اتمی سازمان ملل در زمینه نظارت بر فعالیت‌های هسته ای با ایران به توافق رسید» نوشت: این توافق جدید به قدرت‌های بزرگ که در تلاش برای احیای توافقنامه وین هستند، کمک خواهد کرد.  توافق هسته ای ایران که با خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، به بلاتکلیفی دچار شد.

براساس بیانیه مشترک روز گذشته ایران وآژانس،‌ به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

در بیانیه مشترک محمد اسلامی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پس از نشست مشترک روز یکشنبه آنان به امضا رسید، آمده است: طرفین روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصراً فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار داده‌اند.

دراین بیانیه همچنین‌آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.