بازارها در انتظار سیگنال‌های سیاسی

مواضع و سیگنالهای مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره وضعیت تورم، بستههای محرک مالی و نرخ بهره این کشور نیز مهمترین عوامل اثرگذار بر جهت قیمتی بازارهای بینالمللی بوده است.  در هفته اخیر قیمت دلار روند کاهشی را در پیش گرفت و انتظارت تورمی به اندازه ای نبود که بتواند قیمت را تکان دهد. بازار سکه نیز به تبعیت از دلار روند نزولی را در پیش گرفت.

کد خبر : 80300
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
بازارها در انتظار سیگنال‌های سیاسی



مواضع و سیگنالهای مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره وضعیت تورم، بستههای محرک مالی و نرخ بهره این کشور نیز مهمترین عوامل اثرگذار بر جهت قیمتی بازارهای بینالمللی بوده است. 

در هفته اخیر قیمت دلار روند کاهشی را در پیش گرفت و انتظارت تورمی به اندازه ای نبود که بتواند قیمت را تکان دهد. بازار سکه نیز به تبعیت از دلار روند نزولی را در پیش گرفت. خبر های غیر رسمی از آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی و از سر گیری مذاکرات برجامی در کاهش قیمت این هفته اثرگذار بوده است. هر چند که دولت آمریکا اعلام کرده که ممکن است توافق به صورت همه جانبه صورت گیرد و احتمال عدم توافق نیز دور از ذهن نیست، اما همچنان نوسان بازارها به خبرهای برجامی و احتمال لغو تحریم‌ها متصل است. در این میان، عرضه ارز و اعمال قیمت فروش دلار در نزدیک قیمت بازار توسط صرافیهای بانکی در این کاهش قیمتها موثر بوده است. این موضوع تا حدودی می تواند میزان فعالیت های سوداگرانه را کاهش دهد. از طرف دیگر رویکرد دولت جدید و برنامه های آن در حوزه های اقتصادی هنوز مشخص نیست و بازیگران بازار جانب احتیاط را رعایت می کنند. در مجموع دلار در هفته گذشته حدود 1.2 درصد از ارزش خود را از دست داد و در آخرین روز هفته قیمت 24500 تومان را به ثبت رساند. فلز گرانبهای داخلی هفته گذشته نیز 1.1 درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی است که در هفته‌های اخیر دلار نتوانسته بود از مرز 25 هزار تومان عبور کند و همچنین در بالای محدود 24 هزار و 800 تومان در نوسان بوده است. اما در ادامه این هفته، نرخ دلار از این بازه خارج شد و تا مرز 24 هزار و 500 تومان پایین رفت. سکه نیز مرز حمایتی 10 میلیون و 500 هزار تومان را از دست داد. به نظر می رسد بازارساز با افزایش قیمت فروش دلار در صرافی ها و با کاهش فاصله قیمتی بین صرافی‌هایبانکی و بازار آزاد از ورود تقاضای سفته بازی به بازار جلوگیری کند.

بازار سهام هفته گذشته را ضعیف آغاز کرد اما در طول هفته با جهش 2.6 درصدی در سکوی رشد قرار گرفت. این چهارمین هفته متوالی است که علیرغم سایه نزول در بازار سکه و ارز، ارزش شاخص سهام با میانگین رشد ثابت رو به افزایش است. ورود سرمایه گذاران حقیقی به این بازار و استقبال زیاد آنها از صنایع و نمادهای کوچک باعث تحرک مثبت شده است.شاخص کل سهام و شاخص هم‌وزن در این هفته به ترتیب رشد 75/1 و 3/2 درصدی را ثبت کردند. به این ترتیب شاخص سهام در روز دوشنبه مجددا به بالای مرز مقاومتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صعود کرد. مانند سایر بازارها به دلیل ابهام در شرایط آینده، خریدارن در موضع احتیاط قرار گرفتند که مانع از افت شاخص کل در هفته های آتی خواهد شد. چنانچه رویکرد دولت جدید، اصلاح اقتصادی باشد و چنانچه بتواند امتیاز برجامی را در توافق کسب کند با اصلاح انتظارات تورمی میتوان منتظر رشد بالا در بازار سهام بود. البته آینده برخی فاکتورهای مهم مانند وضعیتسیاسی کشور، نرخ دلار و نرخ بهره در ابهام قرار دارد و نمی‌توان از ادامه دار بودن رشد ارزش معاملات اطمینان داشت.

قیمت نفت در هفته گذشته حول مذاکرات بین امارات و عربستان در خصوص سهمیه تولید و اخبار ادامه شیوع نوع جدید ویروس کرونادر جهان قرار گرفت بطوریکه قیمت نفت در این هفته را در مسیر نزولی قرار داد. قیمت این طلای سیاه که تا مرز 77 دلار پیش رفته بود در اواخر هفته گذشته در محدوده 71 دلار و 70 سنت قرار گرفت. کاهش تقاضای بنزین در آمریکا و افزایش نگرانیها از احتمال حصول توافق هسته‌ای و بازگشت زودهنگام ایران به بازار نفت نیز در افت قیمت نفت اثرگذار بوده است. قیمت جهانی طلا نیز در این هفته تحت تأثیر رشد تورم آمریکا روند ثابت رو به رشد داشته و در آخرین روز هفته به 1829 دلار رسید. تورمماه ژوئن ایالات متحده 5.4 درصد اعلام شد که نسبت به سطحپیش‌بینی‌های قبلی 0.4 درصد بیشتر بوده است. سیاست دولت فدرال در خصوص تعدیل بسته های محرک مالی و احتمال افزایش نرخ های بهره مانع از صعود قیمت طلا شده است. هر چند که شیوع دلتای کرونا و روند کند واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه خوش بینی ها به عادی شدن شرایط را به تاخیر می اندازد اما همین موضوع، تقاضا برای دارایی‌های امن را بار دیگرافزایش خواهد داد.

روند کاهشی قیمت بیت کوین همچنان ادامه دارد. قیمت بیت کوین که تا هفته های اخیر زیر کانال 35 هزار در نوسان بود هفته گذشته از مرز 32 هزار دلار نیز پایینتر رفت. اعمال محدودیت های سختگیرانه چین بر استخراج رمز ارز و متوقف شدن فعالیت بسیاری از مزارع استخراج بیت کوین، کورسوی بازگشت رونق به این بازار را کاهش داده است. در هر صورت مرز مقاومتی 40 هزار دلار مانعی بزرگ برای رشد قیمت بیت کوین است و در صورت ورود بیت کوین به فاز صعودی می‌توان انتظار رشد تا 45 هزار دلار را داشت. علاوه بر این، رشد بیش از انتظار تورم آمریکا در ماه ژوئن و تأکید مقامات فدرال رزرو بر موقتی بودنروند تورم صعودی و ادامه حمایت بانک‌مرکزی از اقتصاد رشد قیمت فلزات پایه را به دنبال داشت.

٢٢٣٢٢٣



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.