ایزدی: پکن از بحران اقتصادی قسر در رفت/ چینی‌ها تمام التهابات را مانند دماسنج می‌سنجند

مهسا مژدهی: جنگ اوکراین به زودی یک ساله می شود و در این میان چینی ها آنطور که باید و شاید حاضر نشدند تا پشت پوتین در بیایند و از او و جنگی که به راه انداخته حمایت کنند. بسیاری از تحلیل گران معتقدند آن چیزی که مانع پکن شد تا دل به دل روس

کد خبر : 284616
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
ایزدی: پکن از بحران اقتصادی قسر در رفت/ چینی‌ها تمام التهابات را مانند دماسنج می‌سنجند


مهسا مژدهی: جنگ اوکراین به زودی یک ساله می شود و در این میان چینی ها آنطور که باید و شاید حاضر نشدند تا پشت پوتین در بیایند و از او و جنگی که به راه انداخته حمایت کنند. بسیاری از تحلیل گران معتقدند آن چیزی که مانع پکن شد تا دل به دل روس ها ندهد، پیوستگی آنها با اقتصاد جهانی بود. این کشور برنامه‌های زیادی برای تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی جهان دارد که هرگونه درافتادن واقعی با غرب، برخلاف این برنامه ها به حساب می‌آید و می‌تواند روند رشد پرجمعیت ترین کشور جهان را کند کند.

در هوشمند نیوز با جهانبخش ایزدی کارشناس مسائل بین الملل و شرق آسیا در مورد اثر جنگ اوکراین و روسیه بر اقتصاد چین به گفتگو نشسته ایم.

ایزدی کارشناس مسائل بین المللی می گوید: وقتی می خواهیم در مورد تاثیر جنگ روسیه بر اقتصاد چین صحبت کنیم، باید بدانیم که چین تا چه اندازه تحت تاثیر بحران اوکراین است و تا چه اندازه به این بحران ورود کرده. همچنین باید بدانیم که بازیگری این کشور تا چه اندازه از حوزه دو جانبه خارج است و به نُرم های بین المللی نزدیک شده.

ایزدی: پکن از بحران اقتصادی قسر در رفت/ چینی‌ها تمام التهابات را مانند دماسنج می‌سنجند

بیشتر بخوانید:

ایزدی: سه عامل نتیجه را به نفع دموکرات‌ها رقم زد

اوکراین چیزی به چین صادر نمی کند. یک کشوری است که از نظر هسته ای خلع سلاح شده و چین در این زمینه هیچ نیازی به آنها ندارد چون خودش صاحب تسلیحات هسته ای است. اوکراین انرژی هم نداشته که به چین صادر کند. البته در مورد روسیه موضوع متفاوت است و بخشی از انرژی خود را از روسیه می گرفته و حالا هم می گیرد. بحث غلات هم هست که خیلی برای چین اهمیت ندارد و رقم قابل توجهی نمی شود. سرزمین چین پهناور است و مشکلی از بابت کشاورزی ندارد. یک مورد هم بحث یک کمربند یک جاده است که به طور طبیعی مسیر اروپا در حال حاضر هم امن نیست و هم زیرساخت هایش از بین رفته. تازه اروپا هم با چین در این مساله همراهی نکرد و تقریبا این پروژه قبل از شروع جنگ هم به بن بست رسیده بود. یعنی تا اسیای مرکزی آمد اما در اروپا به منصه ظهور و بروز نرسید.

این کارشناس حوزه آسیای شرقی توضیح می‌دهد: چینی ها از نظر سیاسی و دیپلماتیک سعی کردند که عامل این بحران را غرب اعلام کنند و در همین حد در کنار روسیه بودند اما خیلی کمک کننده نبودند که بتواند در مهار این بحران موفق باشد. در واقع به شکلی با احتیاط با قضیه برخورد کردند. چون تقابل با غرب خیلی برایشان مهم بود و الان کل پکیج غرب، تمام حیثیت خود را در اوکراین گرو گذاشته اند. چینی ها در این شرایط در تقابل با انها قرار نمی گیرند.

ایزدی با اشاره به اینکه چین در قضیه اوکراین خیلی با احتیاط و با مشورت ورود کرد و نه غرب را دچار مخمصه کرد و نه به روسیه کمک شایانی داشت گفت: اوکراین هم که خود سوژه این دو است. چین کشوری است که در پاره ای از حوزه ها خودش را تحت تاثیر بحران های بین المللی نبیند. برخلاف روسها این کشور به تایوان حمله نکرد. اصولا انها یک سیستم بسته سیاسی دارند اما در مسائل خارجی هم اهل مشورت هستند و هم خرد جمعی دارند و هم با احتیاط گام برمی دارند و مثل یک دماسنج همه التهابات را می سنجند. از این جهت چین از نظر بحران اقتصادی و بین المللی قسر در رفته است. پکن بنای تنش با غرب را ندارد و خودش را هم در کنار روسیه یک شریک راهبردی نمی بیند و تخم مرغ هایش را در سبد روسیه نمی گذارد.

311312



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.