اول پژوهش، بعد اظهار نظر

ایسنا/اصفهان مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان با تأکید بر اینکه هر گونه اظهار نظر درباره تأثیر فرونشست بر پل‌های تاریخی، نیازمند بررسی و تأیید کارشناسان و متخصصان این حوزه است، از تشکیل یک کمیته علمی_راهبری برای تحقیق دربارۀ آسیب‌های وارده به پل‌های تاریخی اصفهان خبر داد. علی‌محمد فصیحی نائینی به ایسنا گفت: مدتی است که

کد خبر : 102950
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۱۹
اول پژوهش، بعد اظهار نظر


ایسنا/اصفهان مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان با تأکید بر اینکه هر گونه اظهار نظر درباره تأثیر فرونشست بر پل‌های تاریخی، نیازمند بررسی و تأیید کارشناسان و متخصصان این حوزه است، از تشکیل یک کمیته علمی_راهبری برای تحقیق دربارۀ آسیب‌های وارده به پل‌های تاریخی اصفهان خبر داد.

علی‌محمد فصیحی نائینی به ایسنا گفت: مدتی است که مطالبی درباره اثرات فرونشست بر پل‌ها و بناهای تاریخی اصفهان در رسانه‌ها منتشر می‌شود و ما نیز دل‌سوزی همگان را برای بناهای تاریخی تحسین می‌کنیم اما معتقدیم که ارائۀ نظر تخصصی را باید به کارشناسان امر واگذار کرد.

وی ادامه داد: هر ترکی که بر یک بنای تاریخی می‌افتد منشائی دارد و این منشأ باید توسط کارشناس همان حوزه بررسی شود. شاهدیم که غیرمتخصص‌ها نه‌تنها دراین‌باره اظهارنظر می‌کنند بلکه افرادی که در زمینه آسیب‌شناسی سازه‌ها و مرمت تخصص دارند را نیز به دلیل رد نظر مطلوبشان متهم به ناآگاهی و یا مسائل دیگر می‌کنند.

مسئول پایش پل‌های تاریخی استان اصفهان تأکید کرد: ما نیز معتقدیم که پل‌های اصفهان بدون زاینده‌رود معنای خود را از دست داده‌اند اما نمی‌توانیم چشممان را روی حقیقت ببندیم و مسائلی خلاف واقع را درباره اثرات فرونشست بر پل‌های تاریخی اصفهان بیان کنیم.

پل جویی

فصیحی با اشاره به اینکه برخی رسانه‌ها تفاوت بین نشست و فرونشست و درز انبساط و انقباض را با ترک ناشی از فرونشست نمی‌دانند، گفت: حتی هر سانتی‌متر یک ترک هم می‌تواند منشأ متفاوتی داشته باشد بنابراین نسبت دادن تمام ترک‌ها به مسئله فرونشست، فاقد وجاهت فنی و علمی است.

وی در پاسخ به این سؤال که ترک ایجادشده بر روی پل جویی ناشی از چیست؟ توضیح داد: بخشی از سنگ‌های پل جویی آسیب‌دیده و آب شستگی باعث شده که پایه پل ترک‌های ریزی بخورد اما ما با بررسی داخلی پل متوجه شدیم که نشست نامتقارنی در آن وجود ندارد.

پل جویی

مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان خطر فرونشست را بسیار جدی و پیشگیری بهتر از درمان دانست و گفت: شاهدهایی که در پل خواجو کار گذاشته‌ایم از ۱۵ سال پیش تاکنون حرکتی نداشته و این به معنی است که فرونشست به پل خواجو آسیبی نزده است.

فصیحی خبر داد: به تازگی در معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با تشکیل  هیئتی علمی راهبری برای بررسی وضعیت پل‌های تاریخی شهر موافقت شده و درصددیم نظر متخصصان مختلف را جمع‌آوری کنیم تا مرمت‌های اضطراری موردنیاز پل‌ها بر اساس نظر همین متخصصان انجام شود.

پل خواجو

وی خاطرنشان کرد: قطعاً برای انجام پژوهش دقیق به ابزارهای پیشرفته نیاز است و ما دست هر کسی را که در این راه کمکی انجام دهد، به گرمی می‌فشاریم.

مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان، با بیان اینکه ساختار پل‌های تاریخی اصفهان به‌واسطه مرمت‌های انجام‌شده در طول زمان با یکدیگر تفاوت دارد، یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در پی انکار فرونشست نیست بلکه در پی اثبات اهمیت پژوهش و اهمیت اظهارنظر مبتنی بر تخصص و تحقیق است.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.