افزایش تلاطم بازارها – هوشمند نیوز

بازار دلار و سکه که در هفته پس از پایان تعطیلات صعودی بوده و حتی قیمت دلار در معاملات پشت خطی نیز افزایش یافته بود، در هفته منتهی به ۱۲ شهریور به صورت نوسانی نزولی شد. در اولین روز هفته دلار و سکه مسیر افزایشی را در پیش گرفتند اما تا انتهای هفته با کاهش

کد خبر : 101097
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
افزایش تلاطم بازارها – هوشمند نیوز



بازار دلار و سکه که در هفته پس از پایان تعطیلات صعودی بوده و حتی قیمت دلار در معاملات پشت خطی نیز افزایش یافته بود، در هفته منتهی به ۱۲ شهریور به صورت نوسانی نزولی شد. در اولین روز هفته دلار و سکه مسیر افزایشی را در پیش گرفتند اما تا انتهای هفته با کاهش ۳ و ۲.۵ درصدی به ۲۷ هزار و ۵۰ و ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیدند. رشد قیمت ها در روز شنبه به دلیل بدبینی معامله گران نسبت به آینده مذاکرات هسته ای و تداوم تحریم ها بوده است. دستور رئیس جمهور مبنی بر اتخاذ اقدامات فوری برای مدیریت بازار ارز و کنترل تورم باعث شد که در روزهای دیگر معامله گران با محتمل شمردن افزایش عرضه ارز توسط بازارساز، احتیاط را در پیش گرفته و برای سودگیری از خریدهای قبل در موقعیت فروش قرار گرفتند. تحلیلگران معتقدند اخبار مثبت در خصوص مذاکرات احیای برجام بیشترین تاثیر را بر بازار ارز خواهد داشت. همچنین چنانچه اقدام عملی در مورد ایجاد گشایش در دارایی های مسدود شده کشور صورت نگیرد نوسان در بازارها شدت خواهد گرفت.

شاخص کل سهام نیز مانند بازارهای سکه و دلار در اولین روز کاری هفته منتهی به ۱۲ شهریور رشد ۱.۷ درصدی را به ثبت رساند اما پس از آن تا روز سه شنبه اصلاح را تجربه نموده و تا حدود ۱ میلیون و ۴۹۶ هزار واحد افت کرد. این اصلاح با توجه به رشد تقریبا ۲ ماهه شاخص دور از انتظار نبود. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص ‌کل  با ۱.۶ درصد رشد به ‌ارتفاع ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی دست یافت. با توجه به وضعیت مطلوب بسیاری از سهام و ورود معامله گران حقیقی به بازار، پیش بینی می شود که ریزش شاخص موقتی باشد. همچنین تقویت انتظارات تورمی افزایش تقاضا در بازار را به دنبال خواهد داشت. دولت جدید قصد دارد صندوق های ETF جدید و عرضه اولیه سهام بزرگ را اجرایی نماید که در نتیجه میزان تقاضای حقیقی این سهام قابل توجه خواهد بود. مسئله تاثیرگذار در بازار سهام نیز روند مذاکرات هسته ای و اخبار مربوط به رفع یا ابقای تحریم ها می باشد.

در هفته منتهی به ۳ سپتامبر بازار انواع نفت با نوسان محدود مواجه بود. توقف تولید نفت در خلیج مکزیک به دلیل وقوع طوفان، تضعیف ارزش دلار و افزایش امیدها به بهبود تقاضای نفت در ماه‌ های آینده از دلایل رشد بهای نفت بوده است. اوپک پلاس نیز طی گزارشی از افزایش تقاضای نفت به دلیل بهبود روند بازگشت فعالیت ‌های اقتصادی در آینده نزدیک ابراز امیدواری نموده است.

در هفته گذشته تضعیف ارزش دلار آمریکا باعث حفظ ارزش اونس جهانی طلا در مرز ۱۸۰۰ دلار گردید. شاخص دلار آمریکا به کمترین ارزش خود در سه هفته گذشته رسیده و به ابتدای کانال ۹۲ واحد کاهش یافته است.

در هفته منتهی به ۳ سپتامبر بیت کوین توانست به مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۵۰۰ دلار نزدیک شود اما توان عبور از آن را  نداشت. این بازار همچنان با نااطمینانی روبرو است چرا که سیاست های کشورها در خصوص به رسمیت شناختن رمزارزها متفاوت بوده و برخی کشورها محدودیت هایی را بر این نوع ارزها اعمال می نمایند. در حالی که محدودیت های چین بر استخراج بیت کوین و صرافی های فعال رو به افزایش است، اما آمارها از رشد بانک هایی که بر رمزارزها سرمایه گذاری می کنند حکایت دارد.

در هفته منتهی به ۳ سپتامبر به دلیل اعلام مقامات فدرال رزرو مبنی بر موقتی بودن تورم و عدم ارسال سیگنالی مبنی بر در دستور کار بودن اجرای سیاست ‌های انقباضی قیمت همه فلزات پایه به جز روی صعودی بود. تضعیف ارزش شاخص دلار آمریکا و افزایش امیدواری فعالان بازار نسبت به تأخیر در اجرای تعدیل برنامه‌ های محرک مالی بانک مرکزی آمریکا از عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت فلزات بوده است. لازم به ذکر است که ادامه شیوع سویه دلتای کرونا، تداوم رشد تقاضای فلزات پایه با تردید مواجه است.

رییس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.