استراتژی هایی برای حفظ کارمندان و افزایش وفاداری آنها

حفظ کارکنان خوب و شایسته با 6 توصیه به گزارش هوشمند نیوز، شما می‌توانید کارمند جدید استخدام کنید. اما اگر می‌خواهید سازمان شما در بلند مدت موفق باشد حفظ نیروی شایسته یکی از چالش های اصلی شما خواهد بود. طبق تحقیقاتی که توسط شرکت‌های مختلف مانند لینکداین، Pwc، و OLTS انجام شده است حدود ۵۰ درصد

کد خبر : 272380
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۵:۴۷
استراتژی هایی برای حفظ کارمندان و افزایش وفاداری آنها


حفظ کارکنان خوب و شایسته با 6 توصیه

به گزارش هوشمند نیوز، شما می‌توانید کارمند جدید استخدام کنید. اما اگر می‌خواهید سازمان شما در بلند مدت موفق باشد حفظ نیروی شایسته یکی از چالش های اصلی شما خواهد بود.

طبق تحقیقاتی که توسط شرکت‌های مختلف مانند لینکداین، Pwc، و OLTS انجام شده است حدود ۵۰ درصد کارکنان سازمان ها در جهان فکر می‌کنند به اندازه زحمتشان پول دریافت نمی‌کنند! شاید تعجب کنید اگر بدانید که هر ماه ۳ میلیون آمریکایی شرکت ها را ترک می‌کنند تا کار بهتری پیدا کنند و ۳۱ درصد این افراد زودتر از ۶ ماه کار اینکار را انجام می‌دهند!

در سال های اخیر شرکت های موفق جهان به این موضوع پی برده‌اند که فروش بیشتر و سود بالاتر تحت تاثیر یک عامل مهمتر قرار دارد و آن منابع انسانی و حفظ کارمند وفادار است. اکنون آنچه که باعث رقابت می‌شود سرمایه نیست بلکه مهارت است. به همین دلیل است که نحوه حفظ کارکنان در سازمان ها یکی از مهمترین چالش های سازمان در قرن ۲۱ است.

حفظ و نگهداری کارکنان در سازمان چگونه ممکن است؟ چگونه می‌توان کارکنان سازمان را به کارکنان وفادار تبدیل کرد؟ آیا استراتژی هایی برای حفظ کارکنان شایسته وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات کلیدی پاسخ دهیم.

اهمیت وفاداری کارکنان در سازمان

وفاداری به معنای میزان اهمیتی است که یک کارمند برای سازمان قائل می‌شود. اینکه شما تا چه اندازه باور دارید که ماندن در سازمان به نفع شماست میزان وفاداری شما را نشان می‌دهد. اگر شما خیلی به سازمان وفادار باشید در جستجوی یک موقعیت شغلی دیگر نخواهید بود و برای موفقیت سازمانی که در آن کار می‌کنید تلاش خواهید کرد.

وفاداری کارمندان در سازمان بیشترین تاثیر را روی سطح بهره وری آن سازمان دارد. اما این رفتار شما به عنوان کارفرما است که به کارمند می‌گوید تا چه حد می‌تواند به سازمان وفادار باشد.

چند سال پیش به عنوان مدیر بازرگانی در یک شرکت تجاری کار می‌کردم. من در این حوزه به معنای واقعی مدیر بودم و نقش بزرگی در موفقیت شرکت داشتم. از وقتی وارد شرکت شده بودم فروش چند برابر شده بود. این موضوع باعث ایجاد یک انتظار معقول در من شد.

انتظار داشتم مدیر عامل از من تقدیر کند. فکر می‌کردم حفظ و نگاهداشت کارکنانی مانند من برای او اهمیت خاصی داشته باشد. اما به تدریج متوجه شدم که او حتی نمی‌دانست کسی که نقش اصلی در رشد سازمان داشت من بودم. احساس کردم اگر همین مقدار انرژی را برای سازمان دیگر صرف کنم ارزش کارم را خواهند دانست و از من قدردانی خواهند کرد. این باعث شد بعد از یکسال از آن شرکت استعفا دادم.

واقعیت این است که کارمندان شایسته تاثیر زیادی روی موفقیت سازمان ها دارند. آنها به خوبی با وظایف خود آشنا و به حد کافی خلاق هستند. جایگزین کردن یک کارمند جدید دو برابر حقوق یک کارمند و حتی بیشتر از آن هزینه دارد. به همین دلیل شرکت ها تلاش می‌کنند با به کارگیری استراتژی های مختلف برای حفظ کارکنان در سازمان تلاش و از کاهش منابع مالی جلوگیری کنند.

حفظ کارکنان شایسته

تردیدی وجود ندارد که کارمندان خوب تاثیر زیادی روی موفقیت سازمان ها دارند. آنها به خوبی از وظایف خود آشنا و به حد کافی خلاق هستند. همچنین، جایگزین کردن یک کارمند جدید دو برابر حقوق یک کارمند و حتی بیشتر از آن هزینه دارد. به همین دلیل شرکت ها تلاش می‌کنند با به کارگیری استراتژی های مختلف برای حفظ کارکنان شایسته در سازمان تلاش و از گردش منابع مالی جلوگیری کنند.

در سال های اخیر شرکت های موفق جهان به این موضوع پی برده‌اند که فروش بیشتر و سود بالاتر تحت تاثیر یک عامل مهم تر قرار دارد و آن منابع انسانی است. اکنون آنچه که باعث رقابت می‌شود سرمایه نیست بلکه استعداد است. به همین دلیل است که نحوه حفظ کارکنان شایسته در سازمان یکی از مهمترین چالش های سازمان ها در قرن ۲۱ است.

دلایل اصلی که کارمندان شرکت ها را ترک می کنند

من برای پیدا کردن این دلائل با افراد شایسته‌ای که سازمان ها را ترک کرده‌اند مصاحبه‌ای انجام دادم. در پاسخ هایی که دریافت کردم حتما یک یا چند مورد از دلایل زیر وجود داشت:

  • ناکافی بودن حقوق و مزایا
  • کار بیشتر و پشتیبانی کمتر
  • فراهم نبودن فرصت های مناسب برای پیشرفت شغلی
  • عدم شناخت کافی مدیران از استعداد کارمندان
  • خستگی از کار زیاد
  • ناراضی بودن از مدیر
  • نگرانی از سلامت مالی شرکت
  • نارضایتی از فرهنگ موجود در شرکت
  • میل به تغییر

کافی است تا یکی از این موارد برای کارمندان شما پررنگ باشد تا او مصمم شود شرکت شما را ترک کند.

۶ استراتژی برای حفظ کارکنان در سازمان

حفظ و نگاهداشت کارکنان در سازمان به خودی خود انجام نمی‌شود. شما برای اینکار نیاز به استفاده از استراتژی های خاصی دارید. یادتان باشد که هیچ قانون ثابتی در این مورد وجود ندارد. اگر به اندازه کافی جدی و خلاق باشید می‌توانید با توجه به شرایط سازمان خود استراتژی های زیادی ایجاد کنید. در اینجا به ۶ مهمترین استراتژی برای حفظ کارکنان در سازمان اشاره می‌کنیم.

۱. ایجاد فرصت های پیشرفت حرفه‌ای

طبق مطالعه‌ای که لینکدین انجام داده است ۹۴ درصد کارمندان به این دلیل شرکت ها را ترک کرده‌اند که مدیران آنها نتوانسته‌اند روی پیشرفت شغلی کارکنان سرمایه گذاری کنند. این نشان می‌دهد که شما به عنوان یک کارفرما باید روی یادگیری کارمندان و افزایش دانش حرفه‌ای آنها تمرکز کنید و برای آن برنامه هایی داشته باشید. کارمندان کنجکاو و با انگیزه مدام دنبال ارتقا مهارت ها و کسب موفقیت های بیشتر هستند. آنها کسانی هستند که از در جا زدن خسته می‌شوند.

اگر برنامه هایی برای افزایش دانش حرفه‌ای کارکنان دارید یادتان باشد در مورد نحوه اجرای آن با کارمندان خود صحبت کنید. ببینید آیا آنها دنبال چه نوع یادگیری هستند. آیا یادگیری آنلاین دوست دارند یا ترجیح می‌دهند به صورت حضوری در جلسات شرکت کنند؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا روشی به کار ببرید که کارمندان شما از آن لذت می‌برند.

۲. ایجاد فرصت های شغلی جدید

کارمندان شایسته حتما می‌خواهند در شغل خود ترفیع داشته باشند. آنها فکر می‌کنند شایستگی انجام کارهای چالش برانگیزتر را دارند. اگر این افراد برای مدت طولانی در یک نقش بمانند به گزینه ترک سازمان فکر خواهند کرد.

شما باید آنقدر به کارکنان خود اهمیت بدهید که بتوانید نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کرده و بدانید در چه زمینه هایی می‌توانید مهارت آنها را به کار بگیرید. این باعث می‌شود تا انگیزه کارمندان حفظ شود و میزان وفاداری آنها بیشتر باشد.

۳. ارزیابی عملکرد کارکنان

بسته به نوع سیاست کاری شما نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان می‌تواند به صورت ماهانه، چند ماهه، یا سالیانه باشد. وقتی کارمندان شما می‌دانند شما عملکرد آنها را ارزیابی می‌کنید با انگیزه بیشتری کار می‌کنند. آنها می‌دانند که هر گونه شایستگی آنها دیده شده و از آن قدردانی خواهد شد. این باعث حفظ کارکنان در سازمان و همچنین افزایش سطح بهره وری در سازمان خواهد شد.

۴. قرار دادن مزایا

شما و همه کارکنان شما یک وجه مشترک دارید و آن این است که برای تامین مخارج زندگی تلاش می‌کنید. به همین دلیل افزایش حقوق و مزایای کارکنان تا جای ممکن یکی از بهترین سیاست ها برای حفظ کارکنان در سازمان است. البته مزایا تنها شامل مزایای مالی نمی‌شود. شما باید مزایای دیگر ماند تعداد تعطیلی ها، بیمه، سرویس های خدماتی و … را هم در نظر بگیرید.

۵. برقراری ارتباط مناسب

معمولا افراد دوست ندارند در محیطی کار کنند که در آن با مدیر و سایر کارمندان راحت نیستند. اگر حفظ کارکنان در سازمان برایتان اهمیت دارد باید فرهنگ موجود در شرکت شما یک فرهنگ دوستانه و مشارکتی باشد. یعنی کارکنان به راحتی بتوانند درباره مشکلات و انتظارتشان با شما صحبت کنند و اطمینان حاصل کنند که به آن ترتیب اثر داده خواهد شد. همچنین آنها باید ارتباطی سالم با سایر کارکنان داشته باشند و بتوانند از هم کمک و مشورت بگیرند.

۶. پاداش

اگر کارمندان بدانند که شما برای تلاش آنها پاداش در نظر می‌گیرید و از کوچکترین زحمات آنها تقدیر می‌کنید به کار خود علاقه مند می‌شوند و با انگیزه بیشتری کار می‌کنند. پاداش قرار نیست حتما مالی باشد. شما می‌توانید برای روز تولد کارمندان خود کیک سفارش دهید، آنها را برای صرف غذا به مکان های تفریحی دعوت کنید یا در شبکه های اجتماعی از زحماتشان تشکر کنید.

جمع‌بندی

حفظ کارکنان در سازمان برای شرکت های موفق اهمیت خاصی دارد. آنها می‌دانند که اگر کارمندان شایسته خود را از دست بدهند باید وقت و هزینه زیادی برای استخدام منابع انسانی جدید صرف کنند و این اصلا به نفع سازمان ها نیست. نیروی جدید هر اندازه هم کاربلد باشد باز هم برای آشنایی کامل با برنامه های شرکت و روند قبلی آن به زمان نیاز دارد.

اگر از منظر روانشناسی به موضوع گردش منابع انسانی نگاه کنیم به نکته مهمی پی می‌بریم. نکته این است اگر شما با ایجاد استراتژی برای حفظ کارکنان در سازمان تلاش کنید آنها وفاداری بیشتری به شرکت شما خواهند داشت. این احساس باعث می‌شود تا کارمندان با انگیزه مضاعف تلاش کنند و بهره وری بالاتری داشته باشند. اما کارمندان جدید برای ایجاد انگیزه و حس وفاداری در خود به زمان نیاز دارند و این باعث افت مالی سازمان ها می‌شود.

 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.