شرکتهای هواپیمایی برای اطمینان از ایمنی ناوگان خود موظف هستند بر اساس دستورالعمل کارخانه سازنده هواپیماهای خود را از نظر فنی بازرسی کنند.
در همین راستا «محمدرضا عطایی علمداری» معاون مهندسی و تعمیرات هواپیمایی هما در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا توضیح داد: کار تعمیرات اساسی ناوگان «هما» با وجود سایه تحریم توسط متخصصان مهندسی و تعمیرات فنی انجام میشود و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با سابقهای بیش از ۶۰ سال و برخورداری از ناوگان بوئینگ، ایرباس، فوکر و ATR به جهت داشتن زیر ساختهای لازم در زمینه انجام انواع تعمیرات و چکهای هواپیما از تجارب خوبی برخوردار است.
وی به هواپیماهای در دست تعمیر اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲ فروند هواپیمای ایرباس،A۳۲۱, AB۴ برای انجام تعمیرات اساسی چک «S» در آشیانههای تعمیراتی هما قرار دارند.
معاون مهندسی و تعمیرات هواپیمایی هما توضیح داد: هواپیمای ایرباس A۳۲۱ از هواپیماهای برجامی است که در سال ۱۳۹۶ وارد ناوگان «هما» شد. این هواپیما بر اساس دستورالعمل کارخانه سازنده، هر شش سال یکبار باید مورد بازرسی قرار گیرد. با توجه به رسیدن زمان انجام چک اساسی، هواپیما به آشیانه انقلابِ هما منتقل شده است.
عطایی درمورد نوع تعمیرات هواپیمای A۳۲۱ بیان کرد: تعمیرات این هواپیما از نوع چک «S» است که در این چک بخشهای کابین، بدنه و موتورهای هواپیما به صورت اساسی بازرسی میشوند. در بازرسی کابین، تمامی صندلیهای هواپیما خارج و در صورت نیاز تعمیر اساسی میشوند؛ در بخش بدنه نیز هواپیما از نظر سازه با استفاده از آزمایشهای غیرمخرب (NDT )بازبینی میشود.
به گفته وی، شرکتهای هواپیمایی موظفاند تا بر اساس دستورالعملهای تعمیراتی شرکت سازنده هواپیما و برای اطمینان از ایمنی ناوگان، برنامههای تعمیراتی خود را در طول سال بر حسب ساعات و سیکلهای پروازی هر هواپیما برنامهریزی کنند، بر همین اساس هواپیماها در پایان زمان مشخص شده برای بازرسیهای دورهای و فنی به آشیانهها منتقل میشوند.
معاون مهندسی و تعمیرات هواپیمایی هما علمداری توضیح داد: بازرسیها و تعمیرات دورهای هواپیما اصولاً به انواع C-B-A و S تقسیمبندی شوند که در هر چک هواپیما مورد بازبینیهای فنی و تخصصی خاص قرار میگیرد.
عطایی درمورد تعمیرات هواپیمای AB۴ گفت: پروازهای اربعین سال جاری با استفاده از این هواپیما انجام شد. با توجه به تکمیل ساعات پروازی و رسیدن زمان تعمیرات “S۲” این هواپیما که هر ۱۱ سال یکبار است، اکنون به آشیانهی اورهال منتقل شد. در تعمیرات اساسی هواپیمای BG، تمامی اجزا و قطعات آن شامل بال، بدنه، سکانهای افقی و عمودی، موتور، کابین و کاکپیت تحت بازرسیهای فنی قرار میگیرد.
وی گفت: در تعمیرات داخل کابین نیز تمامی صندلی، دکوراسیون داخلی شامل سازههای داخل هواپیما اعم از بخش کف کابین، دیوارههای کابین و… از هواپیما باز شده و تمامی بدنه با استفاده از آزمایشهای غیر مخرب مورد بررسی قرار میگیرند. موتورهای هواپیما نیز در صورت نیاز برای بررسی بیشتر به کارگاه موتور ارسال میشود.
معاون مهندسی و تعمیرات هواپیمایی هما به زیر ساختهای تعمیراتی «هما» اشاره کرد و گفت: اکنون بسیاری از تعمیرات هواپیماها در داخل «هما» انجام میشود که نشان دهنده دانش، تخصص، تجربه و پشتوانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است.
عطایی به کارگاههای تخصصی اشاره کرد و گفت: وجود کارگاههای تخصصی موتور، ارابه فرود، متعلقات، آلات دقیق و اویونیک هواپیما در کنار دانش و تجربه میتواند شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به قطب تعمیر و نگهداری در داخل کشور تبدیل کند. هم اکنون تعمیر ارابه فرود، موتور در کارگاههای «هم» انجام میگیرد.
وی در پاسخ به سوال انجام تعمیر و بازگشت هواپیماهای ATR به ناوگان هما نیز گفت: با تامین هزینه، برخی از قطعات خریداری شده است و برخی نیز در فرآیند خرید قرار دارند که با دریافت قطعات و انجام تعمیرات به ناوگان باز میگردند.
بیشتر بخوانید:
۲۲۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰