۱۰ گام انتخاب نام برای کسب و کار جدید و بایدها و نبایدهای آن

انتخاب نام برای کسب و کار جدید یکی از حیاتی‌ترین و سخت‌ترین تصمیماتی است که پیش روی هر تیمی است. انتخاب این نام بایدها، نبایدها و فرایندی مشخصی دارد که دانستن آن ضروری است. نام مناسب می‌تواند هویت برند شما را تعریف کرده و در ذهن مخاطبان جایگاه ویژه‌ای ایجاد کند. شاید فکر کنید انتخاب

کد خبر : 485752
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
۱۰ گام انتخاب نام برای کسب و کار جدید و بایدها و نبایدهای آن


انتخاب نام برای کسب و کار جدید یکی از حیاتی‌ترین و سخت‌ترین تصمیماتی است که پیش روی هر تیمی است. انتخاب این نام بایدها، نبایدها و فرایندی مشخصی دارد که دانستن آن ضروری است.

نام مناسب می‌تواند هویت برند شما را تعریف کرده و در ذهن مخاطبان جایگاه ویژه‌ای ایجاد کند. شاید فکر کنید انتخاب نام مناسب تنها به کمی سلیقه نیاز دارد، اما اینطور نیست. شما باید اصول انتخاب نام را بدانید و یک مسیر مشخص را طی کنید.

بایدها انتخاب نام برای کسب و کار جدید

فرایند انتخاب نام برای کسب و کار جدید

انتخاب نام برای کسب و کار جدید فرایند دقیق و منظمی است. در این بخش، مراحل انتخاب نام را گام به گام با هم دنبال می‌کنیم.

۱- ایجاد لیست اولیه نام‌ها

ابتدا با تیم خود جلساتی برگزار کنید و ایده‌های مختلف برای نام کسب‌وکار را جمع‌آوری کنید. در این مرحله، هر نامی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید در این مرحله که طوفان ذهنی است نباید هیچ ایده‌ای را سانسور کنید

۲- تشکیل ماتریس ارزیابی

یک ماتریس ارزیابی بسازید که در هر ردیف آن یکی از نام‌های پیشنهادی و در هر ستون، معیارهای ارزیابی قرار گیرد.

این معیارها می‌توانند شامل موارد متعددی از جمله موارد زیر باشند:

  • سادگی تلفظ
  • سادگی املا
  • به یاد ماندنی بودن
  • منحصر به فرد بودن
  • قابلیت ثبت دامنه اینترنتی
  • بررسی حق مالکیت فکری (علائم تجاری)
  • همخوانی با برند و ارزش‌های آن
  • قابلیت استفاده در تبلیغات و بازاریابی

۳- ارزیابی نام‌ها

هر نام را بر اساس معیارهای تعیین شده ارزیابی کنید. به هر معیار وزنی اختصاص دهید و نام‌ها را بر اساس این وزن‌ها درجه‌بندی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا نام‌هایی که بیشترین امتیاز را کسب می‌کنند، شناسایی کنید.

۴- تحلیل زبانی و فرهنگی

نام‌های منتخب را از نظر زبانی و فرهنگی تحلیل کنید. بررسی کنید که نام در زبان‌های مختلف به چه معناست. آیا در فرهنگ‌های مختلف مفهومی نامناسب یا منفی دارد؟ این کار به ویژه برای کسب‌و‌کارهایی که قصد حضور در بازارهای بین‌المللی دارند، ضروری است.

۵- بررسی حقوقی

بررسی کنید که نام‌های منتخب از نظر حقوقی مشکلی نداشته باشند. این کار شامل جست‌وجو در پایگاه‌های داده علائم تجاری و بررسی امکان ثبت دامنه‌های اینترنتی است. همچنین، اطمینان پیدا کنید که نام انتخابی با هیچ برند ثبت شده دیگری تداخل نداشته باشد.

۶- تحقیق بازار

چند نام برتر را انتخاب کنید و با گروه کوچکی از مخاطبان هدف خود آزمایش کنید. از آن‌ها بخواهید نظر خود را در مورد هر نام بیان کنند. این بازخوردها می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم نهایی را با اطمینان بیشتری بگیرید.

7. انتخاب نهایی

با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از مراحل قبل، نام نهایی را انتخاب کنید. این نام باید بیشترین امتیاز را در ماتریس ارزیابی کسب کرده باشد و از نظر زبانی، فرهنگی و حقوقی نیز مناسب باشد. البته توجه داشته باشید شما در این مرحله می‌توانید نام دوم یا سوم را انتخاب کنید. این انتخاب به صاحبین کسب‌وکار باز می‌گردد و اصولا فرایندی دموکراتیک نیست.

۸- طراحی لوگو و هویت بصری

پس از انتخاب نام، طراحی لوگو و هویت بصری و هویت برند را آغاز کنید. نام انتخابی باید به خوبی با لوگو و هویت بصری کسب‌و‌کار هماهنگ باشد تا بتواند در کنار آن‌ها یک «برند» واقعی خلق کند.

۹- ثبت رسمی

نام و لوگوی کسب‌و‌کار جدید را به صورت رسمی ثبت کنید. این مرحله شامل ثبت علائم تجاری و دامنه‌های اینترنتی است. اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل قانونی به درستی انجام شود.

۱۰- اعلام عمومی

پس از تکمیل مراحل ثبت، نام و لوگوی کسب و کار جدید را به صورت رسمی اعلام کنید. این کار می‌تواند با یک کمپین تبلیغاتی یا رویداد رسمی صورت بگیرد.

انتخاب نام برای کسب و کار جدید؛ یک فرایند سیستماتیک

همانطور که مشاهده کردید انتخاب نام برای کسب و کار جدید کاری سیستماتیک و فرایند محور است. نام باید به خوبی هویت کسب‌و‌کار را نشان دهد و به یاد ماندنی باشد.

این جا البته یک مسئله مهم وجود دارد و آن سلیقه و نظر مالک کسب‌ و کار است. از بستنی فروشی تا شرکت کامپیوتری شما می‌توانید اسم خود را روی کسب و کارتان بگذارید و هیچ کس هم چیزی نگوید.

منبع:‌ Findlaw , Strikingly



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.