عباس رافعی، کارگردان شیرازی سینما و تلویزیون، “راز مینا”، “تولدی دیگر” و “کیمیا و خاک” وی در مقام کارگردانی و نویسندگی بهیادگار مانده است. در سال ۱۳۸۴ برنده دیپلم افتخار و جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم “پروانهای در باد” هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم آوانکای پرتغال شد. این روزها کمتر از وی فیلمی در مقام تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی میبینیم؛ کارگردانی که به تعبیرِ او امیدوار است مدیران تلویزیون او را صدا بزنند. چون مثلِ برخی عادت به ایستادن پشتِ دفتر مدیران را ندارد.
وی درباره شرایط دریافت سفارش تولید یا انجام کار گفت: امیدوارم ما را صدا کنند؛ کسانی همیشه در پشتِ درب اتاق مدیران تلویزیون نشستهاند تا به آنها کار بدهند. معمولاً همانها سریالهای کممخاطبی را میسازند. ما جزو آن آدمها نیستیم که پشت دربِ دفتر مدیران تلویزیون بنشینیم. دیگر سنی از ما گذشته که به این واسطه، کار کنیم. در حقیقت وظیفه مدیران تلویزیون این است که رصد کنند و با برنامهسازان و سریالسازانی کار سفارش بدهند که پیش از این ثابت کردهاند جعبه جادو و پرده نقرهای را خوب میشناسند.
جای خالی سوژه مهاجرت در جعبه جادو
رافعی به آرزوی ساخت یک سریال تلویزیونی درباره «فرار مغزها» با نامِ «قرار مغزها» اشاره کرد و افزود: آرزوی ساخت سریالی را دارم که احساس میکنم حتماً باید تلویزیون به سراغِ چنین دغدغهای برود؛ حالا چه با من و چه هرکسی دیگر. کاری که ضرورتش را این روزها بیشتر میبینم و آن «فرار مغزها» است اما نامِ سریال را «قرار مغزها» گذاشتهام. منتظرم مدیران در تلویزیون صدایم کنند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. در حالی که سالها در تلویزیون کارگردانی و تهیهکنندگی کردهام.
وی در خصوص «قرار مغزها» گفت: فکر میکنم این سریال تلویزیونی میتواند کاملاً انگیزشی باشد. تِم بسیار جدّی دارد و به جوانانی برمیگردد که سودای رفتن از ایران را در ذهن میپرورانند. واقعاً این مسئله را در میان دوست و آشنا میبینم که جوانشان به آب و آتش میزند برود و وقتی آن سمت میرود در فضایی قرار میگیرد که بیشتر افسوسش را میخورد که چرا رفته است. شاید بخشی از این سریال قدردانی هم باشد از آنهایی که ماندهاند و برای حفظ و اعتلای ایران تلاش میکنند. فیلمنامه این سریال ۱۸ قسمتی است و هنوز به کسی ارائه نشده و تلویزیون پشتیبانیاش کند حتماً اثری پرطرفدار و مؤثر خواهد بود.
فرصت آزمون و خطا نیست
رافعی با اشاره به اینکه راهکار جلوگیری از ریزشِ مخاطب تغییر رویکرد در برنامهسازی و سریالسازی است، خاطرنشان کرد: باید به سراغِ کسانی برویم که آزمون و خطاهایشان را دادهاند و قابِ تلویزیون را به خوبی میشناسند. برنامهها و سریالهایشان پرمخاطب شدهاند و میتوانند مخاطب را به تلویزیون برگردانند. اگر امروز با ریزشِ مخاطب مواجهیم چون مردم خودشان را در سریالها و برنامههای تلویزیون نمیبینند. چرا برنامههایی همچون «عصر جدید»، «خندوانه» و «دورهمی» پربیننده شدند؟ چون مردم خودشان را در این برنامهها میبینند. مطمئن باشید اگر مردم به برنامهها و سریالهایمان اضافه شوند حتماً تلویزیون با اقبالِ مخاطب روبرو خواهد شد.
۵۵۵۵
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰