چگونه با افراد بی شخصیت رفتار کنیم؟ ۱۰ راهکار روانشناسانه
برخورد با افراد بیادب، بینزاکت و گاهی بیشخصیت میتواند بسیار خستهکننده و انرژیبر باشد. همه ما آرزو میکنیم که ای کاش میشد چنین افرادی را نادیده گرفت، اما واقعیت این است که در محیط کار، خانواده یا اجتماع با آنها روبرو میشویم. سؤال کلیدی این است: جواب بی ادبی دیگران چیست و با آدم بی

برخورد با افراد بیادب، بینزاکت و گاهی بیشخصیت میتواند بسیار خستهکننده و انرژیبر باشد. همه ما آرزو میکنیم که ای کاش میشد چنین افرادی را نادیده گرفت، اما واقعیت این است که در محیط کار، خانواده یا اجتماع با آنها روبرو میشویم. سؤال کلیدی این است: جواب بی ادبی دیگران چیست و با آدم بی ادب چگونه رفتار کنیم؟
خیالپردازی را کنار بگذارید! حبس کردن آنها در جزیرهای دورافتاده ممکن نیست! اما شما میتوانید با استفاده از روشهای هوشمندانه و روانشناسی، کنترل اوضاع را در دست بگیرید و از سلامت روان خود محافظت کنید. در این مقاله، ۱۰ راهکار کاربردی برای رفتار با افراد بیشخصیت و بیادب را بررسی میکنیم.
۱. یک قدم به عقب بردارید: گاهی ما هم بیادب هستیم
قبل از هر واکنشی، با خودتان روراست باشید. همه ما روزهای بد یا لحظاتی را تجربه کردهایم که رفتارمان کاملاً مؤدبانه نبوده است. این به معنای آن نیست که ما انسانهای بدی هستیم. بنابراین، وقتی با بیادبی دیگران مواجه میشوید، به یاد داشته باشید که یک رفتار ناپسند، معرف تمام شخصیت آن فرد نیست. سعی کنید بر اساس یک لحظه، کل وجود او را قضاوت نکنید.
۲. سپر دفاعی خود را فعال کنید: رفتارشان را شخصی ندانید
طبیعی است که از رفتار گستاخانه، بهخصوص اگر شخصیت شما را هدف گرفته باشد، ناراحت شوید. اما بهترین جواب بی ادبی دیگران، حفظ آرامش و کنترل واکنشتان است. به خودتان یادآوری کنید که رفتار او بازتابی از مشکلات، ناامنیها و شخصیت خود اوست، نه آینهای از ارزش شما. این انتخاب شماست که اجازه ندهید بینزاکتی دیگران روز شما را خراب کند.
۳. ریشهیابی کنید: دلیل بیادبی او چیست؟
مردم به دلایل مختلفی بیادبی میکنند. شاید روز وحشتناکی داشتهاند، عجله دارند، یا حتی متوجه نیستند که رفتارشان چقدر آزاردهنده است. به جای پیشداوری، سعی کنید دلیل را بفهمید. میتوانید با آرامش بپرسید:
«حرفی که زدی کمی تند بود. اتفاقی افتاده که باعث شده اینطور برخورد کنی؟»
۴. تحلیلگر بیطرف باشید: ماجرا واقعاً چه بود؟
لحظهای مکث کنید و موقعیت را بیطرفانه تحلیل کنید. آن فرد دقیقاً چه گفت یا چه کاری انجام داد که شما آن را بیادبی تلقی کردید؟ آیا واقعاً نیت و منظور بدی پشت آن بود؟ در بسیاری از موارد، اگر بدون سوگیری به قضیه نگاه کنید، متوجه میشوید که بیادبی او از روی حواسپرتی یا ناآگاهی بوده و میتوانید به سادگی از کنار آن بگذرید. این بیطرفی به شما کمک میکند تا به جای تمرکز بر ظاهر، ریشههای رفتار را درک کنید.
۵. شأن خود را حفظ کنید: از ایجاد درگیری بپرهیزید
آیا دوست دارید در جواب بیادبی، فریاد بزنید و غوغا به پا کنید؟ لطفاً این کار را نکنید! فرقی نمیکند طرف مقابل شما فردی باشد که عمداً بیادبی میکند یا کسی که از روی بیفکری حرفی زده است. در هر صورت، با ورود به یک مشاجره، شما نیز سطح خود را تا حد او پایین میآورید. حرمت خود را نگه دارید و اجازه ندهید رفتار گستاخانه دیگران شما را به انجام کاری وادار کند که در شأن شما نیست.
۶. قدرتمندترین راهکار: صحنه را ترک کنید
بیادبی آزاردهنده است. گاهی سریعترین، سادهترین و مؤثرترین راه برای مقابله با آن، دور شدن از آن محیط است. لازم نیست تا انتهای حرفهای توهینآمیز او بمانید. به سادگی محیط را ترک کنید!
- اگر غریبه است: دیگر هرگز او را نخواهید دید.
- اگر دوست یا همکار است: بهمرور زمان یاد میگیرد که با بیادبی و بینزاکتی نمیتواند با شما ارتباط برقرار کند و برای حفظ رابطه، مجبور به اصلاح رفتارش میشود.
۷. پیشنهاد کمک بدهید (با احتیاط)

برخی از بیادبیها ناشی از کلافگی و درماندگی است. اگر کسی به دلیل گیر افتادن در یک مشکل (مثلاً ناتوانی در کار با یک نرمافزار) رفتار تندی دارد و شما میتوانید به او کمک کنید، این کار را انجام دهید. یک پیشنهاد کمک ساده میتواند گستاخی او را فوراً به قدردانی تبدیل کند. نکته مهم: تنها زمانی این کار را بکنید که واقعاً قصد و توانایی کمک کردن دارید. یک پیشنهاد توخالی میتواند او را کلافهتر و بیادبتر کند.
۸. تشخیص الگو: آیا بیادبی عادت اوست؟
برخی افراد به طور کلی بیادب هستند؛ این رفتار بخشی از شخصیت آنها شده و فقط با شما اینگونه نیستند. وقتی بیادبی به یک عادت تبدیل میشود، تغییر آن برای فرد بسیار دشوار است، حتی اگر خودش بخواهد. در مواجهه با چنین افرادی، رفتارشان را هرگز شخصی تلقی نکنید و بدانید که این یک الگوی رفتاری ریشهدار است.
۹. انرژی خود را هدر ندهید: کسی را مجبور به تغییر نکنید

این یک اصل کلیدی در رفتار با افراد بی شخصیت است: شما نمیتوانید کسی را که نمیخواهد، مجبور به تغییر کنید. تلاش برای مؤدب کردن اجباری یک فرد بیادب، معمولاً نتیجه عکس میدهد و او را در رفتارش مصممتر میکند. بپذیرید که بیادبی او مشکل شما نیست و اجازه دهید مسئولیت رفتارش را خودش بر عهده بگیرد.
۱۰. با سلاح مهربانی بجنگید
بهترین جواب بی ادبی، همیشه مقابله به مثل نیست. اجازه ندهید رفتار سمی دیگران شما را نیز آلوده کند. با رفتار محترمانه، دوستانه و خیرخواهانه، به طرف مقابل فرصت میدهید تا آرام شود و از حالت تدافعی خارج گردد. مهربانی شما میتواند قدرتمندترین سلاح برای خنثی کردن بینزاکتی و ایجاد یک فضای مثبت باشد.
شما قدرت را در دست دارید
یادتان باشد که در مواجهه با افراد بیادب و بیشخصیت، شما نمیتوانید رفتار آنها را کنترل کنید، اما همیشه میتوانید واکنش خودتان را مدیریت کنید. با حفظ آرامش، شخصی نکردن مسائل، تعیین حد و مرز و استفاده از راهکارهای هوشمندانه، شما قدرت را در دست میگیرید و اجازه نمیدهید بینزاکتی دیگران بر سلامت روان و آرامش شما تأثیر بگذارد.
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
![]() مدیریت حرفه ای کافی شاپ | ![]() حقوقدان خبره | ![]() سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | ![]() آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :ارتباط با دیگران ، منتخب سردبیر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.



آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA









ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰