انتظامی که نام وی در سالهای اخیر به طور عمده به مطبوعات و اندکی نیز مدیریت سینما عجین شده است، به گفته خود در این یادداشتها مدلی خاص برای نگاه مدیران فرهنگی به مقوله کتاب و کتابخوانی مطرح کرده است.
او در این مدل کتاب های مختلفی را در موضوعاتی بعضا متفاوت و غیر مرتبط با تخصص کاری خود پیش روی مخاطب بازگشایی میکند و آنها را از منظر محتوایی و زاویه دیدی انحصاری معرفی و شاید مبالغه نباشد که بگویی حلاجی میکند. هنر انتظامی در این یادداشتها نمایش نمایی از دلایل جذابیت کتاب و سوق دادن مخاطب یادداشت به سوی آن جذابیتها برای تورق و مطالعه کتاب است.
خود وی در بخشی از مقدمهاش بر این کتاب مینویسد: در این کار حتی اگر قصد خودنمایی و فضلفروشی هم بود، جا داشت؛ چرا که وجود گرامی کتاب و ترویج کتابخوانی در زمره معروفاتی است که اگر همراه با ریا هم صورت بگیرد، ناپسند نیست، اگر سنت حسنه تواصی، در حوزه کتاب رواج بیشتری گیرد و یا با تشکیل حلقهای از دوستان، هر یک مأمور شویم کتابهایی را که میخوانیم در قالب یک جلسه کوتاه به دیگران گزارش کنیم و بگوییم که این کتاب، ارزش خواندن و وقت گذاشتن دارد یا نه، خدمت بزرگی به تعالی یکدیگر کردهایم. من البته منتقد حرفهای نیستم و چنین ادعایی ندارم. این یادداشتها عمدتاً سودای معرفی دارد و بیشتر به روایت نگارنده از یک کتاب میماند. ای بسا کسی دیگر، همان کتاب را از زاویهای دیگر روایت کند.
آنچه اما این کتاب را جذاب میکند نخست در سابقه مدیریتی و نگاه خاص سیاسی و اجتماعی انتظامی است که همواره منحصر به فرد بوده و موافقا و مخالفان زیادی داشته و طبعا برای بسیاری جذاب خواهد بود تا ببیند صاحب آن نگاه خاص به مطبوعات و سینما و مدیریت فرهنگی چه نگاهی به کتاب و مطالعه دارد معرفی میکند.اما دیگر عامل جذاب کننده این کتاب در انتخاب های انتظامی است که طیفی وسیع از گونههای متنی از ادبیات تا سیاست را در بر میگیرد.
انتظامی این یادداشتها را در سال های اخیر به طور عمده در صفحه خود در شبکه اینستاگرام منتشر کرده و بازخوردهای مختلفی نیز بر آن رصد کرده است. انتشار مکتوب آنها در کنار هم در این مجموعه اما روایتی است تازه برای ماندگاری متونی که در فضای مجازی شاید عمر قابل توجهی نداشته باشند.
۵۷۵۷
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰