محمد محبی در گفت و گو با خبرانلاین افزود: شبکه قاچاق با هدف وارد کردن خودروهای خارجی از این ترفند استفاده میکند .
وی در توضیح این مطلب افزود: شیوه کار این شبکه قاچاق به این صورت است که اسناد و مدارک خودروهایی که در سوانح رانندگی از بین رفته و قابلیت استفاده را از دست داده اند را خریداری می کنند و همانند همان شماره شاسی و موتور روی خودروهای وارداتی مناطق آزاد حک می شود و با اسناد و مدارک جعلی وارد سرزمین اصلی می شود. گاه دیده شده است که خودروی اول نیز از بین نرفته و در سرزمین اصلی تردد دارد اما با مدارک آن، خودروی منطقه آزاد نیز به راحتی وارد سرزمین اصلی می شود. اصطلاحا این شبکه قاچاق از شیوه خودروهای دوقلو استفاده کرده و بدون پرداخت عوارض، خودرو را وارد کشور می کنند. یعنی با یک نسخه سند دو خودرو در کشور موجود است.
او اضافه کرد: این روش باعث شده بازار فروش سند خودرو داغ شود به گونه ای که در برخی سایت های فروش خودرو می بینیم که سند یک خودروی کاملا سوخته چند صد میلیون تا یک میلیارد تومان فروخته می شود. مگر یک خودروی سوخته و از بین رفته چقدر ارزش دارد که فرد حاضر است یک میلیارد تومان بابت آن پول بدهد؟ در واقع این همان پولی است که به جای عوارض ۷ یا ۸ میلیارد تومانی خودرو پرداخت می شود. به عبارت دیگر این شبکه قاچاق جنازه خودروهای لوکس را ۲ میلیارد تومان میخرند تا با اسناد آن خودروی ۸ میلیارد تومانی منطقه آزادی را به راحتی وارد سرزمین اصلی کنند.
محبی تاکید کرد: موارد متعددی در گلوگاه های استان سیستان و بلوچستان کشف شده که خودروهای وارد شده از منطقه آزاد چابهار را با همین روش به سرزمین اصلی منتقل می کردند. البته این اتفاق تنها مخصوص منطقه آزاد چابهار نیست و دیگر مناطق آزاد نیز درگیر این نوع قاچاق خودرو هستند.
مشروح کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
223223
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰