امیرمسعود عابدین: حلقههای سهگانه مقدس (Holy Trinity) در حال تکمیل شدن بوده و باید منتظر یک رقابت جذاب دیگر مشابه دهه گذشته باشیم. رقابتی که بین این سهگانه مقدس، یعنی فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ و مکلارن P۱ وجود داشت، در آن سالها سر و صدای زیادی را به پا کرده بود. با معرفی هایپرکار جدید پورشه، این مثلث تقابل دوباره شکل میگیرد.
پس از گذشت بیش از یک دهه از معرفی لافراری، فراری از یک پرچمدار جدید با نام F۸۰ رونمایی کرد. این خودروساز ایتالیایی قصد دارد تا تاریخ هایپرکارها را مانند لافراری، دوباره بازنویسی کند. لازم به ذکر است که یک خودرو، برای اینکه بتواند یک هایپرکار باشد، باید بیش از حد سریع، فوقالعاده کمیاب و دارای قیمتی بیش از یک میلیون دلار باشد.
قبل از هر چیز به سراغ اصل مطلب برویم؛ زیر کاپوت چه خبر است؟ فراری موتور نمادین V-۱۲ خود را کنار گذاشته و سه موتور برقی را به یک پیشرانه ۳٫۰ لیتری V-۶ هیبریدی چسبانده است. موتور ۳٫۰ لیتری به تنهایی ۹۰۰ اسب بخار تولید میکند و در ترکیب با موتورهای برقی، F۸۰ دارای توان کلی ۱۱۸۴ اسب بخاری است. این خودرو، قدرتمندترین فراری است که تاکنون ساخته شده است.
فراری F۸۰ تنها به ۲٫۱۵ ثانیه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و به ۵٫۷۵ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت F۸۰ حدود ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
موتور ۳٫۰ لیتری V-۶ تقریباً همان موتور ۱۲۰ درجه و هات-وی گرفته شده از خودروی اسپرت ۲۹۶ و خودروی مسابقه لمانز ۴۹۹P است. مهندسان فراری زمانبندی جرقه و پاشش سوخت را اصلاح کردهاند و فشار محفظه احتراق را نسبت به ۲۹۶، ۲۰ درصد افزایش دادهاند. گیربکس دو کلاچه ۸ سرعته، به طور ویژه برای کنترل این فشار اضافی کالیبره شده است و توربوهای برقی تقریباً تأخیر را از بین میبرند. با این ارتقاها، موتور V-۶ به حداکثر ۹۰۰۰ دور در دقیقه با محدودکننده دینامیکی ۹۲۰۰ دور در دقیقه دست مییابد.
محور جلو، دو موتور برقی به همراه یک اینورتر و یک سیستم خنککننده یکپارچه را در خود جای داده است، در حالی که موتور سوم در عقب قرار دارد. دو موتور جلو امکان گشتاور برداری را فراهم میکنند و میتوانند تا ۲۱۰ کیلووات از طریق ترمز احیاکننده به محور جلو ارسال کنند.
موتور الکتریکی عقب سه عملکرد اصلی را انجام میدهد: راهاندازی موتور احتراق داخلی، بازیافت انرژی و افزودن گشتاور اضافی در صورت نیاز. این موتور، ۸۰ اسب بخار به خروجی کلی اضافه کرده و همچنین توانایی بازیافت ۷۰ کیلووات انرژی در حالت احیاکننده را دارد. هر سه موتور الکتریکی به یک بسته باتری لیتیوم یونی ۸۰۰ ولتی با ظرفیت کلی ۲٫۳ کیلووات ساعت متصل هستند که در مجموع ۳۲۵ اسب بخار قدرت ارائه میدهد.
فراری F۸۰ از یک شاسی مونوکوک نامتقارن ساخته شده از فیبر کربن و مواد کامپوزیت استفاده میکند. سقف خودرو کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و زیرمجموعههای جلو و عقب هر دو از آلومینیوم هستند. طراحی نامتقارن شاسی به این معنی است که صندلی راننده قابل تنظیم است، برخلاف صندلی ثابت در مکلارن W۱.
فراری F۸۰ در داخل دارای یک چیدمان سنتی دو صندلی با کابین متمرکز بر راننده است که فراری آن را پیکربندی “۱+” مینامد. پنل کنترل به سمت راننده زاویه داده شده و صندلی راننده قابل تنظیم به رنگ قرمز روشن است، در حالی که صندلی سرنشین شاگرد ثابت و به شاسی متصل است. فراری همچنین یک فرمان جدید با طراحی D شکل در بالا و پایین برای F۸۰ طراحی کرده که در آینده به سایر مدلهای فراری راه پیدا خواهد کرد.
فلاویو مانزونی، طراحی F۸۰ را در مرکز طراحی فراری در مارانلو با الهام از گذشته، مانند چراغ جلو الهامگرفته از مدل دیتونا و قوسهای چرخ عقب الهامگرفته از F۴۰، انجام داد. فراری بیشتر نوآوریهای آیرودینامیکی خود را از فرمول ۱ گرفته است. دماغه نوک تیز به همراه S-Duct امضای فراری، به تنهایی در قسمت جلو، نیروی رو به پایین ۴۵۹ کیلوگرمی را برای F۸۰ در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به ارمغان میآورد. با یک باله فعال و دیفیوزر عظیم ۷۱٫۰ اینچی، F۸۰ در عقب نیروی رو به پایین ۵۹۰ کیلوگرمی تولید میکند؛ این به معنی تولید مجموعاً ۱۰۰۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
فراری F۸۰ دارای سه حالت رانندگی مختلف هیبرید، پرفورمنس و Qualify است. این خودرو مانند مکلارن W۱ حالت رانندگی کاملاً برقی ندارد، اما حالت پیشفرض هیبرید اولویت بازیابی انرژی و شارژ باتری را دارد، در حالی که حالت Performance قدرت بیشتری را توزیع میکند. همانطور که انتظار دارید، حالت Qualify تمام قدرت F۸۰ را آزاد میکند.
فراری همچنین یک فناوری جدید به نام Boost Optimization را معرفی کرد که رانندگان میتوانند در حالتهای Performance و Qualify به آن دسترسی پیدا کنند. پس از طی کردن یک دور سریع در مسیر مورد علاقه خود، Boost Optimization مناطق خاصی از مسیر را که میتواند قدرت اضافی ارائه دهد (به عنوان مثال در یک خط مستقیم) تشخیص میدهد و قدرت را به دلخواه توزیع میکند.
برای کاهش سرعت F۸۰، فراری مستقیماً با برمبو همکاری کرد تا فناوری ترمز جدید CCM-R Plus را معرفی کند. ترمزهای کربنی پیشرفته از الیاف بلندتری استفاده میکنند که استحکام مکانیکی را نسبت به ترمزهای سنتی فیبر کربن، ۱۰۰ درصد بهبود میبخشد. مانند مدل پوروسانگوئه، F۸۰ همچنین یک سیستم تعلیق فعال را دریافت میکند. سیستم تعلیق همچنین یک پلتفرم آیرودینامیکی بسیار پایدار را تضمین میکند که برای یک خودروی با نیروی رو به پایین بالا مانند این خودرو، ضروری است.
خریداران میتوانند از بین دو گزینه میشلن Pilot Sport Cup ۲s و Pilot Sport Cup ۲Rs، لاستیک خود را انتخاب کنند. فراری حتی برخی از تجهیزات ایمنی فعال مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، سیستم کمکی حفظ خودرو بین خطوط، نور بالا خودکار و غیره را ارائه میدهد.
قیمت فراری F۸۰ حدود ۴ میلیون دلار آمریکا (معادل ۲۵۰ میلیارد تومان) اعلام شده است. این عدد، آن را به راحتی به گرانترین فراری جدید در تمام دوران، با دو برابر قیمت مکلارن W۱ تبدیل میکند. تنها ۷۹۹ دستگاه از فراری F۸۰ ساخته خواهد شد و تولید آن در پایان سال ۲۰۲۵ آغاز و تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت.
۳۲۲
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰