شکستِ صدا و سیما از فضای مجازی در عرصه خبررسانی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، در یک نظرسنجی، با طرح پرسشِ «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه منبعی پیگیری می‌کنید»، به سراغ مردم رفته است. این نظرسنجی، شهریور امسال، در یک جمعیت آماری که ۱۵۸۱ نفر بوده و همگی بالای ۱۸ سال داشته‌اند، به صورت تلفنی انجام شده و نتیجه آن

کد خبر : 109512
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
شکستِ صدا و سیما از فضای مجازی در عرصه خبررسانی


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، در یک نظرسنجی، با طرح پرسشِ «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه منبعی پیگیری می‌کنید»، به سراغ مردم رفته است.

این نظرسنجی، شهریور امسال، در یک جمعیت آماری که ۱۵۸۱ نفر بوده و همگی بالای ۱۸ سال داشته‌اند، به صورت تلفنی انجام شده و نتیجه آن با نظرسنجی مشابه در اسفند ۱۳۹۷ (دو سال و نیم پیش) مقایسه شده است. 

بر اساس این نظرسنجی، مشخص می‌شود در دو سال و نیم گذشته، تعداد کسانی که اخبار روز جامعه را از صدا و سیما پیگیری می‌کنند، به شدت افت پیدا کرده و از ۵۷.۷ درصد به ۴۲.۱ درصد رسیده است که کاهشی ۱۵ درصدی را نشان می دهد. به عبارت دیگر، در حال حاضر، تنها کمی بیش از ۴۰ درصد از مردم برای دریافت خبرها، به رادیو و تلویزیون داخلی مراجعه می‌کنند. 

در مقابل، مراجعه به فضای مجازی برای آگاهی از اخبار روز، رشدی چشمگیر داشته و از ۲۶.۱ درصد در اسفند ۹۷ به ۴۱.۴ درصد در شهریور ۱۴۰۰ رسیده که نشان‌گر افزایش ۱۵ درصدی استقبال مردم به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری است. بر این اساس، مشخص می‌شود آن ۱۵ درصدی که از مخاطبان صدا و سیما کم شده‌اند، به کاربران فضای مجازی افزوده شده‌اند. 

همچنین این نظرسنجی مشخص می‌کند سهم شبکه‌های ماهواره‌ای در خبررسانی به مردم، در دو سال و نیم گذشته تغییر چندانی نکرده است و از ۵.۳ درصد به ۵.۱ درصد رسیده و همچنان سومین منبع دریافت خبر در کشور به شمار می‌آید. 

دوستان و آشنایان و روزنامه‌ها، در رده‌های چهارم و پنجم این نظرسنجی قرار دارند که هر دو با کاهش مخاطب روبه‌رو بوده‌اند. اگر دو سال و نیم پیش، ۴.۹ درصد مردم اخبارشان را از دوستان و آشنایان می‌گرفته‌اند، اکنون این درصد به عدد ۲ رسیده است. سهم روزنامه‌ها هم در خبررسانی به شدت کاهش یافته و از ۱.۸ درصد به ۰.۲ درصد رسیده که به صفر خیلی نزدیک است. 

اگر این روند در آینده هم ادامه یابد، باید منتظر این باشیم که صدا و سیما بیشتر از گذشته، سهم خود در خبررسانی را به رقیب قدرتمندش که همان فضای مجازی است، واگذار کند. 

۵۷۵۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.