حمدالله سجاسی قیداری در گفتوگو با ایسنا در خصوص بازاریابی گردشگری در شهرها اظهار کرد: بازاریابی گردشگری یکی از شاخههای بسیار مهم و بین رشتهای است که میتواند در برندسازی گردشگری و ایجاد فرصتهای جدید شغلی، درآمدی و توسعه گردشگری شهرها تاثیر بسیار بالایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: در دهههای گذشته بازاریابی گردشگری برای مقصدها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در حال حاضر نیز به سبکها و شیوههای نوین مانند بازاریابی دیجیتالی و اینترنتی به بازاریابی گردشگری توجه بسیار زیادی میشود.
این کارشناس گردشگری افزود: نکته بسیار مهم این است که ابتدا تعریفی برای بازاریابی گردشگری داشته باشیم و اینکه بدانیم چه تعاریفی برای این مفهوم وجود دارد. تاکنون تعاریف متعددی از بازاریابی گردشگری در ادبیات علمی دنیا ارائه شده است، به عنوان مثال بازاریابی گردشگری را میتوان ناظر بر اجرای هماهنگ و سیستماتیک سیاستها برای برآورده کردن نیازهای گروههای ذی نفع در گردشگری تعریف کرد.
بازاریابی گردشگری را میتوان شناخت نیاز گردشگران و ارائه خدمات به آنها تعریف کرد
وی بازاریابی گردشگری را شناخت نیازهای گردشگران و پاسخ به آن نیازها از طریق ارائه خدمات گردشگری تعریف کرد و ادامه داد: به عبارت دیگر بازاریابی گردشگری به معنای شناسایی نیازهای گردشگران و سپس شناسایی محصولات و خدمات مرتبط برای تامین نیازهای گردشگران و در نهایت ایجاد انگیزه خرید در گردشگران است.
سجاسی با بیان اینکه تعاریف بازاریابی گردشگری دارای ابعاد مختلفی است، خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد بسیار مهم، نیروهای اجرایی در بازاریابی گردشگری است و این نیروها میتوانند شامل بخش دولتی و خصوصی در گردشگری باشند، به عنوان مثال در دنیا بخش خصوصی بسیار گسترده و دارای تنوع است که میتوان به مواردی مانند هتلداران، سیستمهای حملونقل که شامل هوایی، ریلی و دریایی، تورگردانها، آژانسها و خدمات مختلف تفریحی اشاره کرد.
موفقیت در بازاریابی گردشگری نیازمند نگاه یکپارچه به حوزه گردشگری است
وی عنوان کرد: به لحاظ مقیاس عمل، بازاریابی گردشگری میتواند از سطح محلی تا بینالمللی را در بر گیرد. همچنین گروههای ذینفعی که در بازاریابی گردشگری میتوانند مورد توجه قرار گیرند به طور کلی شامل دو گروه عرضه (ارائه دهندگان خدمات) و تقاضا (گردشگران) است. این مسئله نشان میدهد که بازاریابی در گردشگری، بازاریابی تک بعدی نبوده بلکه یک مسئله چند بعدی است و برای موفقیت در بازاریابی گردشگری نیاز است که عوامل متعدد به صورت همزمان و پیوسته مورد توجه قرار گیرد.
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این مسئله زمینهساز شکلگیری بازاریابی آمیخته در گردشگری است، زیرا موفقیت در بازاریابی گردشگری نیازمند نگاه یکپارچه، جامع به مسائل و عوامل حوزه گردشگری است. اما آنچه که باید در بازاریابی گردشگری به آن توجه شود محصولات گردشگری، قیمت محصولات و خدمات، موقعیت جغرافیایی جاذبهها و پدیدههای گردشگری، نوع تبلیغ، ابزارهای تبلیغ، نیروهای انسانی مرتبط با گردشگری، نیازهای گردشگران، زیرساختهای گردشگران و دسترسی به زیرساختهای گردشگری است.
وی تصریح کرد: نکته دیگر اهمیت بازاریابی در گردشگری است. بازاریابی در گردشگری به طور کلی دارای ویژگیهای متمایز با سایر بازاریابیها است؛ چراکه محصولات و خدمات در صنعت گردشگری اولا قابل ذخیرهسازی نیستند و ثانیا اغلب خدمات به صورت نامحسوس و غیرعینی است. بنابراین توجه به این ۲ وجهه از بازاریابی گردشگری بسیار مهم است تا امکان ایجاد رضایتمندی در گردشگران با عنوان مشتریان را فراهم کند.
سجاسی اظهار کرد: بازاریابی در گردشگری یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت کسب و کارها و کیفیت خدمات گردشگری به شمار میآید، زیرا از طریق بازاریابی فرصتهای مناسب برای مقصدها به جهت جلب و جذب گردشگر فراهم میشود و از سوی دیگر بازاریابی برای مشتریان نیز دارای اهمیت است؛ چراکه از طریق بازاریابی امکان معرفی مقصدهای مختلف و پتانسیلهای گردشگری، مقصدها برای گردشگران نیز فراهم میشود.
تاثیر بازاریابی در تنوعبخشی کیفیت خدمات گردشگری
وی بیان کرد: بازاریابی گردشگری زمینهساز رقابت بین مقصدها بوده و از طرف دیگر قدرت انتخاب و مقایسه مقصدها را برای گردشگران فراهم میکند. همچنین بازاریابی در تنوع بخشی به خدمات و کیفیت خدمات گردشگری تاثیرگذار است؛ بنابراین موفقیت در بازاریابی گردشگری نیازمند شناخت دقیق صنعت گردشگری و ابعاد و گونههای مختلف گردشگری است.
این کارشناس گردشگری افزود: بازاریابی حرفهای در گردشگری بر روی برندسازی مقصدها، امکان رقابت مقصدها، معرفی محصولات، جاذبهها و خدمات گردشگری تاثیر بسیار بالایی دارد. بدون بازاریابی گردشگری امکان رقابت در صنعت گردشگری و کسب درآمد از این حوزه وجود ندارد. بنابراین بازاریابها امکان گسترش دامنه برد جغرافیایی مقصدها و محصولات را برای گردشگران فراهم میکنند و منجربه افزایش آگاهی گردشگران و قدرت انتخاب آنها میشوند.
اتخاذ استراتژیهای مختلف موفقیت در بازاریابی گردشگری را تسریع خواهد کرد
وی در خصوص اهمیت استراتژیهای بازاریابی گردشگری خاطرنشان کرد: استراتژیهای بازاریابی بسیار زیادی میتوانند در گردشگری مورد استفاده قرار گیرند. به کارگیری هر کدام از این استراتژیها بستگی به رویکرد و هدف بازاریاب و گردشگران پیش رو دارد. اما امروزه اغلب از شیوهها و استراتژیهای بازاریابی ترکیبی در صنعت گردشگری استفاده میکنند، زیرا بازاریابی از پیچیدگیهای بالایی برخوردار شده و رقابت در آن افزایش پیدا کرده و لازمه موفقیت در بازاریابی، اتخاذ استراتژیهای مختلف است.
سجاسی اضافه کرد: از جمله استراتژیهای فراگیر در بازاریابی گردشگری میتوان به استراتژیهایی مانند بازاریابی انگیزهای، بازاریابی ارتباطی، بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی گروهی اشاره کرد.
وی ادامه داد: اما باید توجه داشت که پیادهسازی هر یک از این استراتژیهای بازاریابی در صنعت گردشگری از طریق تکنیکهای مختلفی دنبال میشود و امکانپذیر است که میتوان به مواردی مانند تکنیک بازاریابی محتوایی، بازاریابی دیجیتالی، بازاریابی بخشی، بازاریابی فردی، بازاریابی مکانی، بازاریابی فعالیتی، بازاریابی شرکتی و بازاریابی غافلگیرانه اشاره کرد.
وی بیان کرد: نکته مهم مورد توجه در استراتژیهای بازاریابی گردشگری، توجه به سطح، مقیاس و نوع گردشگری مورد هدف در بازاریابی است. این موارد زمینه ساز اتخاذ استراتژیهای متفاوت در بازاریابی گردشگری خواهد بود.
یکی از شیوههای مرسوم در جذب گردشگر، برگزاری رویدادهای گردشگری است
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در بازاریابی گردشگری چه رویدادهایی برای جذب گردشگران دارای اهمیت است، گفت: مقصدها از طریق شیوههای مختلفی اقدام به جذب گردشگران میکنند. یکی از شیوههای مرسوم در جذب گردشگر، برگزاری رویدادهای گردشگری است که در مقصدهای مختلف از جمله شهرها برگزار میشود. با توجه به پتانسیل مقصدها، رویدادها میتوانند ماهیتهای متنوعی داشته باشند. از رویدادهای فرهنگی اجتماعی تا رویدادهای اقتصادی و از رویدادهای مذهبی تا رویدادهای تفریحی و ورزشی را میتوان نام برد.
وی تصریح کرد: بازاریابها لازم است در فرآیند بازاریابی برای مقصدها به پتانسیلهای مقصد و همچنین علاقهمندی گردشگرها توجه ویژه داشته باشند، زیرا لازم است رویدادها همخوان با ماهیت مقصدها و نیاز گردشگرها باشند. بنابراین هر رویداد براساس علاقهمندانی که دارد میتواند در فرآیند بازاریابی گردشگری مورد توجه قرار گیرد.
جذب زائر بیشتر با برگزاری رویدادهای فرهنگی و مذهبی در مشهد
این کارشناس گردشگری گفت: شهر مشهد به عنوان یک مقصد گردشگری مذهبی و زیارتی، از طریق برگزاری رویدادهای مذهبی و فرهنگی در مناسبتهای مختلف امکان جذب گردشگر و زائران بیشتری را پیدا خواهد کرد. از جمله مهمترین رویدادهای شهر مشهد که در بازاریابی گردشگری برای این مقصد تاثیر بالایی دارد، مناسبتهای ماه محرم، صفر، رمضان و تعطیلات نوروز است.
وی اضافه کرد: البته در کنار چنین رویدادهای بزرگ مذهبی و ملی، میتوان رویدادهای موضوعی مانند رویدادها و مراسم فرهنگی و رویدادهای تفریحی نیز برای شهر مشهد در نظر گرفت تا امکان توسعه بازار زائران در شهر را افزایش داد.
سجاسی خاطرنشان کرد: به طور کلی میتوان گفت که تمام رویدادها در شهرها میتوانند در بازاریابی گردشگری مورد توجه قرار گیرند، اما انطباق رویداد با نوع گردشگری مقصد در موفقیت بازاریابی بسیار مهم است. بنابراین لازم است برای هر مقصد گردشگری رویدادهای متناسب با آن مورد توجه بازاریابها قرار گیرد.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰