به گزارش ایسنا به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری گفت: دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در داخل کشور با استناد به ماده ۳ آئیننامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۱۳۷۳/۴/۱۵ و اصلاحات بعدی دستورالعمل نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در دفتر توسعه گردشگری داخلی تدوین و به ادارات کل استانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور ابلاغ شد.
وی اظهار کرد: مراکز اطلاعات گردشگران یکی از اجزاء و مؤلفههای مؤثر در تأمین اطلاعات مورد نیاز گردشگران است. مطالعه مراکز اطلاعات گردشگران در مقاصد گردشگری نشانگر آن است که هر مقصد با توجه به گستردگی جاذبهها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان معمولا تعداد مشخصی از این قبیل مراکز را در خود جای داده است. اندازه این مراکز بسته به نوع و حجم فعالیتهایشان از یک باجه کوچک و ساده تا ساختمانهای چندین طبقه، متغیر است. در کنار اطلاعرسانی، خدمات و فعالیتهای دیگری نیز در راستای پاسخگویی به نیازهای گردشگران در زمینه انتخاب محل اقامت، تهیه بلیت، ویزا، تبدیل ارز خارجی و… در این مراکز صورت میپذیرد.
تیموری گفت: نمونههایی از این مراکز در خارج از مقصد و در بازارهای هدف گردشگری ایجاد میشوند تا ضمن اطلاعرسانی و تسهیل سفر گروههای گردشگران به سوی مقصد مورد نظر، فعالیتهای تبلیغاتی و بازاریابی بخشهای دولتی و خصوصی مقصد در آن بازار را ساماندهی کنند. با توجه به نقش و اهمیت این مراکز، صنعت گردشگری ایران نیز برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی گردشگران علاقهمند و نیز معرفی جاذبهها و امکانات گردشگری کشور در سطوح داخلی و بینالمللی به استقرار تعداد معینی از این مراکز نیاز دارد.
وی یادآور شد: مراکز اطلاعات گردشگران نقش مهمی در تأمین نیازها و آگاهیبخشی به گردشگران و معرفی جاذبهها و امکانات مقصد گردشگری داشته و هر مقصد گردشگری متناسب با گستردگی جاذبهها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان، نیازمند اینگونه مراکز هستند و همچنین اطلاعات مخاطبشناسی بسیار مفیدی را درباره گردشگران در اختیار برنامهریزان و سیاستگذاران گردشگری مقاصد قرار میدهند.
معاون گردشگری گفت: مرکز اطلاعات گردشگران به ترتیب اولویت و اهمیت در مبادی ورودی بینالمللی کشور، مراکز استانها، شهرها، در محلهای پررفت و آمد گردشگران، در محل سایتها و جاذبههای مهم گردشگری کشور تأسیس شده فعالیت میکنند.
او همچنین بیان کرد: در طول فرآیند تدوین این دستورالعمل، تلاش شده تا از نتایج مطالعات تطبیقی و میدانی صورت گرفته پیرامون مراکز اطلاعات گردشگران کشورهای فرانسه، انگلستان، ژاپن، مالزی و کرهجنوبی به نحو شایسته و بومیسازیشده استفاده شود.
تیموری یادآور شده که این دستورالعمل مشتمل بر ۱۶ ماده و ۱۳ تبصره از تاریخ ابلاغ توسط مقام عالی وزارت برای تمام ذینفعان لازمالاجرا خواهد بود.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰