به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، طبق ابلاغیه معاون اول رییس جمهوری، هیات وزیران در جلسه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، دستورالعمل تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر طرحهای پیشران را به شرح زیر تصویب کرده است:
ماده ۱ – در این دستورالعمل اصلاحات زیر در معانی مشروح به کار می روند:
- قانون: قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی مصوب ۱۴۰۳
- سازمان: سازمان برنامه و بودجه
- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
- دستگاه اجرایی: دستگاه های موضوع بند (پ) ماده ۱ قانون
- موسسات اعتباری: موسسات اعتباری موضوع بند ح ماده ۱ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۲
- طرح پیشران: طرح روزآمد با مقیاس ملی،مبتنی بر مزیت ها، آمایش و اولویت های اقتصاد ملی،تکمیل و ارتقای زنجیره های ارزش تولید کالا و خدمات،تکمیل و توسعه زیرساخت ها، حل ناترازی های کشور و بهبود توان تولید رقابت پذیر داخلی (دارای تاثیر مستقیم بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال)
- طرح: مجموعه عملیاتی که بر اساس مطالعات توجیهی در یک زمان مشخص با صرف اعتبار معین برای تحقق بخشی یا کل اهداف یک طرح پیشران انجام می شود و معمولا بخشی از عملیات یک طرح پیشران را تشکیل می دهد.
- طرح دانش بنیان: طرح (پروژه) دانش بنیان موضوع بند ۲۴ ماده ۱ دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور
ماده ۲- معیارهای اولویت بندی طرح (پروژه) های ذیل طرح پیشران پیشنهادی به شرح زیر است:
- تولیدات (کالا و خدمات) ناشی از اجرای طرح منتج به افزایش خالص ارزآوری شود
- اجرای طرح به حل ناترازی های کشور با اولویت ناترازی انرژی و آب کمک کند
- اجرای طرح تکمیل کننده زنجیره ارزش تولیدات (کالا و خدمات) رقابت پذیر داخلی باشد و منتج به نقش آفرینی در زنجیره های ارزش منطقه ای و بین المللی شود
- طرح دارای شریک یا سرمایه گذار خارجی
- اجرای طرح منتج به کاهش عدم توازن های منطقه ای در کشور شود
- طرح در راستای تحقق اهداف کمی مندرج در قانون باشد
- طرح با روش اجرای مشارکت عمومی – خصوصی باشد
- طرح دانش بنیان باشد
- طرح منجر به انتقال فناوری های نوظهور به داخل کشور شود
ماده ۳ – سازو کار ارائه پیشنهاد و تصویب طرح پروژه های ذیل طرح پیشران به شرح پیوست شماره ۲ این دستورالعمل به شرح زیر است:
ارسال پیشنهاد مکتوب دستگاه اجرایی به سازمان، مشتمل بر شناسنامه طرح پروژه های ذیل طرح پیشران و به انضمام و مستندات زیر:
الف) نامه درخواست بالاترین مقام دستگاه اجرایی
ب) گزارش مطالعات توجیهی فنی،مالی و اقتصادی تهیه شده توسط مشاوران دارای گواهینامه صلاحیت مربتط با پایه ۱ یا ۲ موضوع آیین نامه خرید خدمات مشاوره موضوع تصویب نامه و اصلاح بعدی آن موضوع تصویب نامه
پ) مجوز زیست محیطی اخذ شده (در چارچوب قوانین مربوط) از سازمان حفاظت محیط زیست
ت) مجوز پدافند غیرعامل اخذ شده از سازمان پدافند غیرعامل کشور
تبصره ۱ – گزارش مطالعات تهیه شده حداقل باید شامل مطالعات توجیه اولیه گام (فاز) صرف طرح باشد. آغاز عملیات اجرایی طرح (پروژه) های موضوع این دستورالعمل منوط به انجام مطالعام گام (فاز) های یک و دو است.
تبصره ۲ – سازمان مجاز است حسب نیاز و مبتنی بر پیشنهاد دستگاه اجرایی اصلی مسئول طرح (پروژه) اعتبارات لازم برای انجام مطالعات توجیه اولیه طرح مرتبط با طرح های مندرج در پیوست شماره ۱ این دستورالعمل را لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی کند.
تبصره ۳ – طرح پروژه های طرح پیشران که فاقد مجوز زیست محیطی و مجوز پدافند غیرعامل است تا زمان اخذ مصوبه شورای اقتصاد فرصت دارند مجوز های مزبور را دریافت کند.
تبصره ۴ – در خصوص طرح پروژه های طرح پیشران که قبلا مجوز موضوع ماده ۲۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آن ها دریافت شده است، ارائه مجوز زیست محیطی و مجوز پدافند غیرعامل جدید الزامی نیست.
حمایت های پیش بینی شده در این دستورالعمل از طرح پروژه های طرح پیشران به شرح زیر خواهد بود:
۱ – میزان تسهیلات قابل تخصیص از سوی شبکه بانکی،به طرح پروژه های طرح پیشران مصوب شورای اقتصاد به صورت سالانه توسط هیات عالی بانک مرکزی مشخص خواهد شد.
۲ – تامین مالی از محل منابع صندوق توسعه ملی در چارچوب اساسنامه صندوق مزبور و مصوبات هیات امنای آن مجاز است.
۳-سازمان مکلف است برای طرح پروژه های طرح پیشران مصوب و دارای مجوز موضوع ماده ۲۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که از محل منابع عمومی تامین اعتبار می شوند، نسبت به پیش بینی کامل اعتبارات در ردیف مربوط در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند.
۴- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات و به منظور تضمین ایفای تعهدات دولت در قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی پروژههای طرح پیشران مصوب شورای اقتصاد و امکان توثیق آن در نهادهای مالی توسط بخش غیردولتی از جمله روش تامین مالی واگذاری مطالبات قراردادی موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون حداکثری استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قراردادی، تضامین لازم را صادر کند.
۵ – صندوق توسعه ملی مجاز است با تصویب طرح (پروژه) های طرح پیشران در شورای اقتصاد و تصویب هیات عامل صندوق به عنوان متعهد پذیره نویس انتشار اوراق مالی ارزی ایفای نقش کند.
۶- کارگروه موضوع ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۶ بند ح ماده ۲ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجاز است مهلت بازگشت ارز طرح پروژه های طرح پیشران موضوع این دستورالعمل را تا یک سال تمدید کند.
۷ – استفاده از همه اختیارات سازمان، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و دستگاه های اجرایی ذی ربط مذکور در قوانین و مقررات با تایید بالاترین مقام دستگاه های مذکور برای تسهیل اجرا و حمایت از طرح پروژه های طرح پیشران مصوب شورای اقتصاد مجاز است.
تبصره – طرح پروژه های متقاضی استفاده از مزیت های پیش بینی شده در این ماده مشمول این آیین نامه بوده و طرح پروژه های غیرمتقاضی مشمول قوانین و مقررات مربوط است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰