
تحقیقات FTX و Alameda رویداد غم انگیز اما “برای دراز مدت خوب است” می گوید شریک مدیر آزمایشگاه DWF – مصاحبه Bitcoin News
به گفته آندری گراچف، شریک مدیریت آزمایشگاه DWF، در حالی که تصور میشود سقوط صرافی رمزارز FTX و تحقیقات Alameda وابسته به آن، بسیاری از بازیگران ارز دیجیتال از جمله سازندگان بازار را در بدترین وضعیت ممکن قرار داده است، این حادثه ممکن است به این موضوع کمک کرده باشد. شرکت هایی را که به
کد خبر : 312151
تاریخ انتشار : جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

به گفته آندری گراچف، شریک مدیریت آزمایشگاه DWF، در حالی که تصور میشود سقوط صرافی رمزارز FTX و تحقیقات Alameda وابسته به آن، بسیاری از بازیگران ارز دیجیتال از جمله سازندگان بازار را در بدترین وضعیت ممکن قرار داده است، این حادثه ممکن است به این موضوع کمک کرده باشد. شرکت هایی را که به اندازه کافی پایدار نبودند تا در طول طوفان فعالیت کنند را از بین ببرید. در نتیجه، “بازار سالم تر” در آینده خواهد بود.
هنر بازارسازی
علاوه بر حذف بازیکنان ضعیف، آندری گراچف در پاسخی کتبی به سوالات Bitcoin.com News پیشنهاد کرد که سقوط بازیگران کلیدی صنعت کریپتو مانند FTX و Terra اهمیت اتخاذ تدابیری را برای محافظت از کاربران برجسته کرده است. یکی از این اقدامات، که میتواند توسط سازندگان بازار دارایی دیجیتال جهانی مانند آزمایشگاههای DWF استفاده شود، طرح حفاظتی پمپ و تخلیه نامیده میشود. این طرح اساساً یک تکنیک مدیریت نقدینگی در سراسر مبادلات است.
در همین حال، گراچف همچنین نظرات خود را در مورد موضوعاتی به اشتراک گذاشت که طیفی از تصور نادرست در مورد بازارسازان تا تفاوت بازارسازی بین صرافی های متمرکز (CEX) و صرافی های غیرمتمرکز را شامل می شود. در زیر پاسخ های شریک مدیر به بقیه سوالات از Bitcoin.com News آمده است.
Bitcoin.com News (BCN): آیا می توانید به طور خلاصه بازارسازی را تعریف کنید و همچنین زمانی که کاربر یک دارایی کریپتو را در یک صرافی متمرکز می خرد یا آن را در یک صرافی غیرمتمرکز می فروشد چه اتفاقی می افتد؟
آندری گراچف (AG): یک بازارساز بازارهای نقدی ایجاد میکند، کتابهای سفارش را نقلقول میکند (سفارشهای حد خرید و فروش را در دفترچههای سفارش قرار میدهد) و اسپرد را حفظ میکند. به عبارت ساده – بازارسازان بازارهای قابل معامله ایجاد می کنند. [Decentralized exchanges] DEX ها (به ویژه مبتنی بر بازارسازان خودکار) از نظر ابزارهای بازارسازی کمی محدودتر هستند، اما حتی در اینجا – یک بازارساز سطح نقدینگی کافی را در سراسر AMM حفظ می کند. [automated market maker] برای حفظ همان سطح قیمت در صرافیهای متمرکز و غیرمتمرکز، کارهای دیگری را انجام میدهد.
از آنجایی که بازارسازان بر اساس یک پیشنهاد معین از طریق توزیع بین قیمتهای پیشنهادی و پیشنهادی درآمد کسب میکنند، بازارساز [for instance] چند توکن در کوین بیس بفروشید [basis] امتیاز (bps) بالاتر از DEX و فروش توکن در DEX چند بیت در ثانیه ارزانتر از Coinbase.
BCN: به نظر شما تصور غلط رایج در مورد بازارسازی چیست؟
AG: این بسیار نزدیک به یک تئوری توطئه است: در حالی که یک توکن بالا می رود، بازارساز در حال پمپاژ است. در حالی که یک توکن در حال کاهش است، بازارساز در حال دامپینگ است. وقتی چیزی را خریدید و بلافاصله از بین رفت، آن وضعیت را می دانید؟ همینطور. یک بازارساز نگاهی به موقعیت شما داشت و علیه شما معامله کرد.
واقعیت کاملاً متفاوت است – یک بازارساز نقدینگی را از هر دو طرف (خرید و فروش) حفظ می کند و اسپرد محدودی را حفظ می کند. افراد پیشرفتهتر همچنین میتوانند برای بهبود بازار و افزایش حجم ارگانیک، سفارشهای محدود را از دفتر سفارش دریافت کنند.
BCN: آیا بازارسازی بین صرافی های غیرمتمرکز و صرافی های متمرکز تفاوت دارد؟
AG: من آن را کمی متفاوت تقسیم می کنم – بر اساس دفترچه سفارش (می تواند CEX و DEX باشد) و موارد دیگر (فقط DEX. شامل AMM در DEX و نقدینگی متمرکز در Uniswap V3).
صرافیهای مبتنی بر کتابهای سفارش به بازارسازان اجازه میدهند تا از انواع مختلف سفارش (محدود کردن، فوری یا لغو، بازار، و غیره) برای ایجاد بازار و تامین یا برداشت نقدینگی از کتابها استفاده کنند.
AMMها بسیار کمتر انعطاف پذیر هستند زیرا معاملات در استخرهای نقدینگی انجام می شود. بزرگترین چالش برای AMM ها این است که با افزودن یا حذف نقدینگی در صورت نیاز، قیمت یکسانی را در DEX ها با همتایان متمرکز خود حفظ کنند. آنها همچنین به طور مداوم معاملات بزرگ و غارتگرانه را زیر نظر دارند تا تأثیر آنها را کاهش دهند.
نقدینگی متمرکز مشابه AMM است، اما به معاملهگران و بازارسازان اجازه میدهد تا محدوده قیمتی را برای تامین نقدینگی تعیین کنند. در مقایسه با AMM انعطاف پذیری بسیار بیشتری را ارائه می دهد، اما همچنان نسبت به پلتفرم های مبتنی بر کتاب سفارش انعطاف پذیری کمتری دارد.
با توجه به اینکه بازارسازان پیشرفته از سیستمهای اختصاصی خود برای عملیات استفاده میکنند، بیشتر آنها، از جمله آزمایشگاههای DWF، از طریق یک دفتر سفارش مجازی که بر اساس تراکنشهای زنجیره بلوکی و وضعیت AMM و استخرهای نقدینگی متمرکز شبیهسازی میشود، با DEXها تعامل دارند.
BCN: فروپاشی FTX و Alameda Research چگونه بر بازارسازان تأثیر گذاشته است و بازار چگونه با بحران نقدینگی کریپتو مقابله می کند؟ همچنین، آیا نهنگها در حال حاضر نسبت به تجارت با حجم زیاد محتاط هستند؟
AG: اول از همه، همه بازارسازان مناسب دارای وجوهی در FTX بودند، زیرا امکان اجتناب از معامله در دومین صرافی بزرگ در دنیای کریپتو وجود نداشت. برخی از آنها به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند و سقوط کردند. بسیاری دیگر اکنون در شرایط مالی بدی هستند.
به طور کلی، این یک رویداد بسیار غم انگیز است، اما برای دراز مدت خوب است. بازار در حال بیرون راندن شرکت هایی است که به اندازه کافی پایدار نبودند تا در طول طوفان فعالیت کنند. در نتیجه بازار سالم تر خواهد بود.
در مورد نهنگ ها و حجم معاملات، ما شاهد فعالیت های زیادی در بازار فرابورس (OTC) هستیم زیرا نقدینگی بورس پس از سقوط به شدت کاهش یافته است. به عنوان مثال، همان توکن هایی که قبلا فقط می دیدند [a] کاهش 10 تا 12 درصدی قیمت پس از سفارش فروش 500000 دلاری، حتی نمیتواند سفارش فروش 100،000 دلاری را بدون سقوط 60 تا 70 درصدی قیمتها جذب کند.
خوشبختانه بازار در حال بهبود است. ما از ابتدای ژانویه 2023 شاهد این پویایی مثبت بوده ایم.
BCN: این تصور در میان برخی از بنیانگذاران پروژه وجود دارد که نقدینگی تابعی از بازار نیست، بلکه تابعی از بازاریابی است. در واقع، برخی از بنیانگذاران بر این باورند که اطمینان از وجود خریداران کافی برای فروشندگان توکن های آنها برای حل مشکلات نقدینگی آنها کافی است. این ادعاها چقدر درست است؟
AG: درست است و همزمان درست نیست. بدون بازاریابی، نقدینگی به نوعی غیر فعال و مصنوعی است. اگر کسی به ندرت معامله نمی کند یا معامله نمی کند، بازارسازان را وادار می کند تا انحرافات قیمت را به درستی پیش بینی کند و برای حفظ سطح ریسک قابل قبول باید اسپرد را افزایش دهند. این می تواند منجر به مارپیچ مرگ شود – اسپرد بدتر می شود و حجم معاملات کاهش می یابد که منجر به اسپرد بدتر می شود.
در سناریویی دیگر، فرض کنید یک پروژه کاملاً به معاملهگران ارگانیک متکی است. ممکن است – بیت کوین بدون هیچ بازارساز شروع شد و خوب بود. اما تکرار این موفقیت می تواند چالش برانگیز باشد.
معامله گران به بازار می روند و طیف گسترده ای از توکن ها را برای معامله در دسترس دارند. اگر در مورد یک توکن در حال توسعه صحبت می کنیم – احتمالاً ساختار بازار ضعیفی خواهد داشت حتی با بازاریابی خوب. چرا؟ زیرا در مقایسه با بازارسازان، معامله گران ارگانیک با دید خود به جای مدل های کمی معامله می کنند. این باعث میشود اسپرد گستردهتر و سرعت اجرا کندتر شود، زیرا سفارشهای خردهفروشی باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند، به جای اینکه فوراً توسط یک بازارساز خرید و فروش شوند. به عنوان مثال، آزمایشگاه DWF سهم بازار 40 تا 70 درصد از حجم معاملات را برای بسیاری از توکن ها دارد و در صورتی که تنظیمات خود را از آن بازارها حذف کنیم، حجم ها از بین می روند.
BCN: برخی از بازیگران بازار چیزی را که به عنوان حفاظت از پمپ و تخلیه شناخته می شود، ترکیب کرده اند. آیا می توانید به طور خلاصه توضیح دهید که این موضوع چیست و چگونه سازندگان بازار از آن برای اطمینان از ایمن بودن شرکت کنندگان در صورت نوسان شدید قیمت استفاده می کنند؟
AG: اگر رویدادهای واقعاً دراماتیکی مانند سقوط بازار FTX یا Terra LUNA را در زمانی که فشار فروش دیوانه کننده بود و هیچ کس نمی توانست کمک کند را کنار بگذاریم، خواهیم دید که بازارسازان اقدامات قیمت را با مدیریت نقدینگی در سراسر مبادلات کاهش می دهند. در 99٪ موارد، پمپ یا دامپ در یک صرافی خاص اجرا می شود و سپس به عنوان طاعون به مکان های دیگر گسترش می یابد. اگر آنقدر دراماتیک نباشد، می توان با تثبیت قیمت در بورس خاص از بروز طاعون جلوگیری کرد. اگر کار نکرد، بازارسازان اجازه میدهند که کشف قیمت به صورت ارگانیک انجام شود و عمق بازار مربوطه را در اطراف اسپرد حفظ کنند.
BCN: در ظاهر، بازارسازی مانند صنعت گوشی های هوشمند به نظر می رسد که در آن محصولات ارائه شده به ظاهر غیرقابل تشخیص هستند. پس چگونه بازارسازان خود را از رقبا متمایز می کنند؟
AG: [The] زمانی که بازارسازان میتوانستند فقط یک ربات ساده برای ساخت دفترچه سفارش ارائه دهند، از بین رفتهاند. بازارسازان نقش مهمی در بازار دارند. ما قابل مشاهده نیستیم، اما بدون ما، بازار کارایی بسیار کمتری خواهد داشت و اسپردها بسیار گسترده تر خواهند بود.
من همچنین معتقدم که یک بازارساز مناسب یک شریک، مشاور و گاهی حتی سرمایهگذار مناسبی است که میتواند از دانش و روابط خود با بورسها، صندوقها و شرکتهای سبدگردانی استفاده کند تا پروژه را بالا ببرد و به آن اجازه رشد دهد. آزمایشگاه DWF تنها به این روش با پروژه ها ارتباط برقرار می کند و نه تنها به عنوان یک بازارساز بلکه به عنوان یک شریک عمل می کند. همانطور که گفتید، مانند صنعت گوشی های هوشمند است، اما تنها یک اپل حتی در صنعت گوشی های هوشمند وجود دارد.
BCN: اغلب گفته می شود که بسیاری از پروژه ها نسبت به راه اندازی توکن های خود در بازار نزولی محتاط هستند. آیا این درست است (و اگر اینطور است، منطقی است)؟
AG: هر سکه دو روی دارد. در طول یک بازار صعودی، یک پروژه میتواند با یک ارزشگذاری هنگفت افزایش یابد، در بورسهایی با ارزش بازار بزرگ فهرست شود و بیشتر توسط بازار پمپ شود. بیشتر این گونه پروژه ها زمانی که بازار نزولی می شود، از بین می روند. زنده ماندن و برآورده کردن انتظارات سرمایه گذاران سخت است، به خصوص زمانی که واقعیت زمینی بسیار عقب است.
در مقایسه با بازارهای صعودی، بازارهای نزولی زیبایی خاصی دارند. بله، درست است که جمع آوری سرمایه پیچیده تر است و ارزش گذاری معمولاً کوچکتر است. اما وقتی پروژه ای با سقف کوچک به بورس می رود، به احتمال زیاد توسط بازار تحت فشار قرار می گیرد و سپس تثبیت می شود. سپس با توجه به این واقعیت که پروژه زمانی به بازار رفت که همه چیز با ارزشگذاریهای افسرده فروخته میشد، بازار فقط میتواند به حالت صعودی برگردد – که پروژه را به سمت بالا سوق میدهد و شانس بیشتری برای موفقیت به آن میدهد.
افکار خود را در مورد این داستان چیست؟ نظر خود را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.
اعتبار تصویر: Shutterstock، Pixabay، Wiki Commons
سلب مسئولیت: این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی است. این یک پیشنهاد مستقیم یا درخواست یک پیشنهاد برای خرید یا فروش، یا توصیه یا تأیید هر محصول، خدمات یا شرکتی نیست. Bitcoin.com مشاوره سرمایه گذاری، مالیاتی، حقوقی یا حسابداری ارائه نمی دهد. نه شرکت و نه نویسنده به طور مستقیم یا غیرمستقیم مسئولیتی در قبال هرگونه آسیب یا ضرر ناشی از یا ادعای ناشی از استفاده یا اتکا به هر گونه محتوا، کالا یا خدمات ذکر شده در این مقاله ندارند.
![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | ![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | ![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
![]() مدیریت حرفه ای کافی شاپ | ![]() حقوقدان خبره | ![]() سرآشپز حرفه ای |
![]() | ![]() آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | ![]() |
برچسب ها :Alameda ، Bitcoin ، DWF ، FTX ، News ، آزمایشگاه ، است ، اما ، انگیز ، برای ، تحقیقات ، خوب ، دراز ، رویداد ، شریک ، غم ، گوید ، مدت ، مدیر ، مصاحبه ، می
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰