با کارفرمایی که مدام نظرش را تغییر می‌دهد چه کنیم؟+ ۱۰ راهکار پیشنهادی

خود را در موقعیتی که اکنون برای شما شرح خواهیم داد فرض کنید. تصور کنید که برای انجام کاری بسیار مهم، چندین و چند هفته‌ تلاش کرده‌اید و برای ارائه بهترین نتیجه، انرژی زیاد صرف کرده‌اید. اکنون که زمان ارائه نتیجه کار فرارسیده است، فرد مقابل نظرش را به کل تغییر داده است و چیز

کد خبر : 502206
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
با کارفرمایی که مدام نظرش را تغییر می‌دهد چه کنیم؟+ ۱۰ راهکار پیشنهادی


خود را در موقعیتی که اکنون برای شما شرح خواهیم داد فرض کنید. تصور کنید که برای انجام کاری بسیار مهم، چندین و چند هفته‌ تلاش کرده‌اید و برای ارائه بهترین نتیجه، انرژی زیاد صرف کرده‌اید. اکنون که زمان ارائه نتیجه کار فرارسیده است، فرد مقابل نظرش را به کل تغییر داده است و چیز دیگری می‌خواهد! به نظر شما چیزی ناامیدکننده‌تر از این می‌تواند وجود داشته باشد؟ شرایط زمانی سخت‌تر می‌شود که فرد مقابل، کارفرمای شما باشد.

کارکردن با کارفرمایی که مدام نظرش را در لحظه آخر تغییر می‌دهد، بسیار طاقت‌فرسا است. کار در چنین شرایطی، نه‌تنها استرس بسیاری برایتان خواهد داشت، بلکه می‌تواند این حس را به همراه داشته باشد که گویی تمام ‌وقت و انرژی خود را تلف کرده‌اید. این وضعیت، برای حفظ ارتباط مؤثر با کارفرما نیز چالش‌برانگیز خواهد بود. با چنین کارفرمایی سر و کله می‌زنید؟ امیدواریم این مطلب برای شما راه‌گشا باشد. در این مطلب یاد خواهید گرفت چطور با کارفرمایی که مدام نظرش را تغییر می‌دهد برخورد کنید و در محیط کار دوام بیاورید. با ما همراه باشید. برای برخورد با چنین کارفرمایی، در ادامه ۱۰ راهکار پیشنهاد می‌دهیم:

۱. علت تغییر نظر کارفرما را جویا شوید

اولین قدم برای مواجهه با کارفرمایی که مدام نظرش را عوض می‌کند، این است که قبل از هر چیز علت کارش را جویا شوید. آیا دلیل تغییر نظرش به‌خاطر ناتوانی در تصمیم‌گیری است؟ یا اینکه کارفرما نمی‌تواند به دلیل فشار کاری تصمیمی درست بگیرد؟ شاید هم به این دلیل نظرش را تغییر داده است که به‌اندازه کافی خلاقیت دارد و می‌خواهید به حداکثر میزان ممکن و به بهترین شکل به نیازهای مشتری پاسخ بدهد؟

جویا شدن علت اصلی تغییر در تصمیم‌گیری‌های کارفرما، می‌تواند به شما کمک کند که او را بیشتر درک کنید و هم اینکه به تصمیمی مشترک برسید. برای مثال اگر رئیس در تصمیم‌گیری ناتوان است، می‌توانید به تصمیم‌گیری او جهت بدهید و به او کمک کنید که بهترین انتخاب را داشته باشد. همچنین اگر تغییر در تصمیم او به‌خاطر نوآوری‌هایش است، می‌توانید به او کمک کنید که با اقدامات واقع‌بینانه به اهدافش برسد.

۲. به‌ شکلی مؤثر به کارفرما گوش دهید

گوش‌دادن به شکل مؤثر یا همان گوش‌دادن فعال، می‌تواند یکی از بهترین راهکار برای مواجهه با کارفرمایی باشد که مدام نظرش را تغییر می‌دهد. در این روش، شما باید به‌ بهترین شکل به کارفرما گوش دهید و به طور عمیق از آنچه که او در ذهن دارد آگاه شوید. اگر از این روش استفاده نکنید، بسیار احتمال دارد که هر دو دچار سو تفاهم شوید و به‌اشتباه فکر کنید که منظور یکدیگر را فهمیده‌اید. آن‌گاه است که در زمان ارائه نتایج دچار مشکل خواهید شد.

گوش‌دادن فعال زمانی اتفاق می‌افتد که شما بادقت به تمامی حرف‌های کارفرما گوش دهید. همچنین بهتر است که هم‌زمان با گوش‌دادن، ارتباط چشمی نیز با کارفرما داشته باشید. بهتر است که در زمان گوش‌دادن به کارفرما ذهن خود را باز نگه دارید و سعی کنید که از نقطه‌نظر خودشان به مسائل نگاه کنید. میان حرف‌های کارفرما نپرید و نظر خود را به آن‌ها تحمیل نکنید. همچنین حواستان باشد که به سرنخ‌های غیرکلامی و زبان بدن آن‌ها نیز توجه کنید.

۳. حرف‌های کارفرما را تکرار کنید

این تکنیک را می‌توان در تمامی انواع روابط به کار برد؛ امکان استفاده از آن برای برخورد با رئیسی که مدام نظرش را تغییر می‌دهد نیز وجود دارد. انجام این تکنیک بسیار ساده است: کافی است هرآنچه که فرد مقابل گفته است را یک‌بار دیگر به زبان خودتان تکرار کنید. این کار به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید تمام سخنان فرد مقابل را به‌درستی متوجه شده‌اید.

می‌توانید قبل از شروع این کار، مستقیم به فرد مقابل اطلاع دهید که می‌‌خواهید برای فهم دقیق‌تر، سخنانش را به زبان خود تکرار کنید! برای مثال، می‌توانید از این جمله برای شروع استفاده کنید: «برای اینکه یک‌بار دیگه مطمئن بشم؛ از می‌خواهید که فلان کار را به فلان شکل تا فلان موقع انجام بدم، درسته؟» در چنین مواقعی اگر همه چیز را درست متوجه شده باشید، کارفرما شما را تأیید می‌کند. اگر هم سوءتفاهم پیش آمده باشد، گوشزد خواهد کرد.

۴. نظر خود را آزادانه بیان کنید

یک رئیس خوب، رئیسی است که نه‌تنها از اظهارنظر کارمندان خود ناراحت نمی‌شود، بلکه آن‌ها را تشویق نیز می‌کند. البته به آن شرط که شما نظر خود را با احترام و به‌صورت حرفه‌ای بیان کرده باشید. شما در مقام کارمند، حق دارید که علاوه بر بیان نظرات خود، حتی اگر لازم است، اعتراض کنید. به‌خصوص اگر دستورالعمل‌های ارائه‌شده ناقص یا متناقض هستند. در پاسخ به اظهارنظر شما نیز رئیس باید علت تغییر نظرش را بیان کند.

اگر تغییر مدنظر کارفرما، برایتان دردسرساز شده است، نترسید و به او اطلاع بدهید. برای مثال، اگر پروژه را آغاز کرده‌اید و تا حدی هم پیش رفته‌اید و تغییر نظر کارفرما منجر به دوباره‌کاری خواهد شد، حتماً این موضوع را به کارفرما اطلاع دهید. وظیفه کارفرمای خوب آن است که به شما کمک کند تا بتوانید وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهید.

۵. برای درخواست کمک فعال باشید

از جمله اشتباهاتی که ممکن است خیلی از کارمندان در محیط کار به آن دچار شوند، این است که برای انجام وظایف خود از دیگران درخواست کمک نمی‌کنند. اگر برای انجام وظایفتان، دچار مشکل شده‌اید و نمی‌دانید باید دقیقاً چه کاری انجام دهید، کافی است از کارفرما بپرسید. به ‌هر حال رئیس شما نمی‌تواند ذهنتان را بخواند و بداند در ذهن شما چه می‌گذرد!

برای مثال، می‌توانید از او بپرسید: «امکانش هست که پیشرفت من رو توی این پروژه چک کنید و ببینید که تا اینجای کار همه‌چیز درست پیش رفته یا نه؟» یادتان نرود درخواست کمک و حمایت به شکل فعال در محیط کار، یکی از بهترین اخلاق حرفه‌ای به شمار می‌رود. این کار، همچنین می‌تواند به شما کمک کند که رابطه بهتری با کارفرمای خود داشته باشید.

۶. شما به کارفرما پیشنهاد کمک بدهید

همیشه که قرار نیست شما برای انجام وظایف خود از کارفرما کمک بگیرید! گاهی برای مواجهه با کارفرمایی که مدام نظرش را عوض می‌کند، شما می‌توانید به او پیشنهاد کمک بدهید. اگر همه چنین رویکردی را در محیط کار در پیش بگیرند، به‌قول‌معروف آنجا گلستان خواهد شد. اگر حس می‌کنید که تغییر مکرر نظرات کارفرما به دلیل مشغله بیش از حد اوست، می‌توانید دوستانه به او پیشنهاد بدهید و بخشی از وظایفش را به گردن بگیرید.

اگر در حوزه خاصی تخصص دارید و فکر می‌کنید که می‌توانید مؤثر باشید، بد نیست که برای بهبود برخی از فرایندها، چند پیشنهاد ارائه دهید. البته در این میان حواستان باشد کارفرماهایی که زیر فشار سنگین کار هستند، معمولاً استقبال چندانی از پیشنهادهای اضافی نمی‌کنند. به همین دلیل، باید موقعیت مناسبی را برای صحبت با کارفرما انتخاب کنید و در تمام این مسیر، هوشمندانه فعالیت کنید.

۷. سعی کنید اعتماد کارفرما را جلب کنید

یکی از آخرین راهکارها برای اتخاذ در برابر کارفرمایی که مدام نظرش را تغییر می‌دهد، جلب‌اعتماد و دوستی او است. اگر بتوانید به‌‌اندازه کافی مثبت‌گرا باشید، انتظارات کارفرما را به بهترین شکل برآورده کنید و رابطه‌ای توأم با اعتماد و احترام متقابل با او شکل دهید، بی‌شک می‌توانید بسیاری از چالش‌ها را نیز آسان کنید.

لازم است به رئیس خود نشان دهید که او و شما در یک تیم هستید. باید ثابت کنید که اهداف شما با اهداف رئیستان یکی است و هر دو برای موفقیت سازمان تلاش می‌کنید. قدردانی از کارفرما، تمجید از او و همچنین سپاسگزاری بابت زحماتش نیز می‌تواند راهکارهای مناسبی برای جلب‌اعتماد او باشد. در خارج از محیط کار نیز می‌توانید ارتباط دوستانه‌ای با کارفرما داشته باشید و علایق مشترکی انتخاب کنید.

۸. سعی کنید تا جای ممکن انعطاف‌پذیر باشید

از دیگر راهکارهای برخورد با رئیس که مدام نظرش را عوض می‌کند، می‌توانیم به همین مورد نیز اشاره کنیم. هرچند که هم‌راستا شدن با تغییر نظر و تصمیم کارفرما می‌تواند دشواری‌های خودش را داشته باشد، اما انعطاف‌پذیری و سازگاری شما نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اگر بتوانید همیشه برای تغییر و بازبینی و لغو برخی از تصمیم‌ها آمادگی داشته باشید، بدون شک فشار زیادی نیز از روی دوش شما برداشته خواهد شد.

همچنین در این میان بهتر است که مهارت‌های فردی دیگری را مانند مثبت‌اندیشی، نتیجه‌گرایی و پشتکار در خود تقویت کنید. ذهنیت رشد و درس‌گرفتن و آموختن از اشتباهات گذشته نیز می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای دوام‌آوردن در شرایط چالش‌برانگیز باشد. در نهایت، توانایی اولویت‌بندی کارها به‌صورت مؤثر نیز می‌تواند همه‌چیز را برای شما آسان‌تر کند.

۹. مرزها و انتظارات شخصی خود را مشخص کنید

در یک شرکت سالم و در زمان کارکردن با یک کارفرمای سالم، کارمند نیز حق آن را دارد که انتظارات و مرزهای شخصی خودش را داشته باشد. در مقام یک کارمند، شما حق آن را دارید که از سلامت روان خود محافظت کنید. همچنین حق دارید که برای جایگاه، تخصص و همچنین وظایف خود ارزش و احترام قائل باشید. درست به همین دلیل، گاهی لازم است که از حق‌وحقوق خود دفاع کنید.

برای تحقق این اهداف، باید به‌شیوه‌ای مؤثر و کارآمد با کارفرما ارتباط برقرار کنید و در این میان، مرزبندی دقیقی برای وظایف، نقش و جایگاه خود در پروژه تعیین کنید. همچنین لازم است که از انتظارات خود را با کارفرما نیز به اشتراک بگذارید. اگر لازم باشد، باید توانایی نه گفتن را داشته باشید و بتوانید از حقوق خود دفاع کنید. برای مثال، اگر رئیس از شما چیزی می‌خواهد که در حدود وظایف شما نیست، یا باید محترمانه و حرفه‌ای درخواست او را رد کنید، یا با او مذاکره داشته باشید و راه‌حلی جایگزین پیدا کنید.

۱۰. یادتان نرود که کارفرما نیز انسان است!

در نهایت، بهتر است این را نیز همیشه به‌خاطر بسپارید که کارفرما نیز انسان است! هیچ انسانی هم بی‌نقص نیست، چه در محیط کار و چه در دیگر ابعاد و جنبه‌های زندگی. کارفرمای شما نیز مانند هر انسان دیگری مستعد خطاست. برخی از روزها ممکن است احوال مساعدی نداشته باشد، اوقاتش تلخ باشد و اوقات همه را نیز تلخ کند.

درست به همین دلیل، بد نیست که گاهی خودتان را جای کارفرما بگذارید و سعی کنید که او را درک کنید. با این کار، هم می‌توانید چالش‌ها را راحت‌تر پشت سر بگذارید و هم اینکه احساس بهتری به تلاش‌های خود در محیط کار خواهید داشت.

چالش‌ها با صبر و تلاش برطرف خواهند شد

هرچند کارکردن با مدیری که مدام نظرش را تغییر می‌دهد، می‌تواند بسیار دشوار و چالش‌برانگیز باشد، اما بی‌شک راهکارهای بسیاری برای پشت سر گذاشتن این چالش‌ها وجود دارد. تنها کافی است که بتوانید ریشه تغییر نظر کارفرما را درک کنید و به بهترین شکل به حرف‌هایش گوش دهید. همچنین، اگر بتوانید اعتماد او را جلب کنید و در برخی از کارها از او کمک بگیرید یا به او کمک کنید، قطعاً وضعیت بسیار قابل‌تحمل‌تر خواهد شد.

در این مطلب از چطور، بهترین راهکارها را برای برخورد با کارفرمایی که مدام نظرش را تغییر می‌دهد، در اختیار شما قرار دادیم. کار در چنین شرایطی قطعاً می‌تواند طاقت‌‌فرسا باشد؛ ما سعی کردیم که این مسیر پرپیچ‌وخم را برای شما هموار کنیم. به نظر شما دیگر چه راهکارهایی برای دوام‌آوردن در چنین شرایطی وجود دارد؟ تجربیات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

 

 


فروشگاه چطور - مجموعه پیشرفت شغلی

چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.




لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.