افزایش ۲۲ درصدی درآمدهای عملیاتی صنعت لوازم خانگی/ سود عملیاتی توایدکنندگان لوازم خانگی بورسی نسبت به پارسال ۲۶ درصد رشد کرده است

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، آمارها نشان می‌دهد؛ ارزش بازار صنعت لوازم خانگی در ایران سالانه رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار است که بخش زیادی از آن متعلق به کالاهای وارداتی است. به طورکلی ارزش بازار صنعت لوازم خانگی در دنیا سالانه رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد است و پیش بینی می

کد خبر : 563541
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۷:۵۰
افزایش ۲۲ درصدی درآمدهای عملیاتی صنعت لوازم خانگی/ سود عملیاتی توایدکنندگان لوازم خانگی بورسی نسبت به پارسال ۲۶ درصد رشد کرده است



به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، آمارها نشان می‌دهد؛ ارزش بازار صنعت لوازم خانگی در ایران سالانه رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار است که بخش زیادی از آن متعلق به کالاهای وارداتی است.

به طورکلی ارزش بازار صنعت لوازم خانگی در دنیا سالانه رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد است و پیش بینی می شود این رقم در سال‌های پیش رو به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

این رشد بازار به دلیل تقاضای بالا در بازار برخی کشورهای خاورمیانه و آسیا است. این روند رو به رشد می تواند به افزایش درآمد تولید کننده‌های لوازم خانگی کمک کند.

درچنین شرایطی در طول چند سال گذشته سیاست‌گذاران توجه بیش‌تری به صنعت لوازم خانگی داشته اند و در تلاشند تا زمینه‌های توسعه این صنعت را در ایران فراهم کنند هر چند به نظر می‌رسد برای افزایش رقابت‌پذیری این صنعت باید اقدامات بیش‌تری انجام شود.

مروری بر صنعت لوازم خانگی در بازار سرمایه نشان می‌دهد؛ میزان فروش این صنعت روندی رو به رشد را دنبال می‌کند که به افزایش درآمدهای عملیاتی در این صنعت منجر شده اما تحت تاثیر افزایش هزینه‌ها این درآمدهای عملیاتی به رشد سود خالص در کلیت این صنعت منجر نشده است.

تعدادی از شرکت‌های لوازم خانگی فعال در بازار سرمایه شامل:

پارس الکتریک (لپارس)، لوازم خانگی پارس (لخانه)، آبسال (لابسا)، گروه صنعتی بوتان (لبوتان)، صنعتی پارس خزر (لخزر)، کارخانه‌های صنعتی آزمایش (لازما)، صنایع گلدیران (گلدیرا)، انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) و صنایع الکترونیک مادیران (الکتروماد) هستند.

سال مالی برخی از این شرکت‌ها متفاوت است.

رشد درآمدهای عملیاتی

صورت های مالی ۹ ماهه شرکت‌های فعال در صنعت لوازم خانگی بورسی، نشان می‌دهد؛ درآمدهای عملیاتی این شرکت‌ها در ۹ ماه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان، معادل ۲۲ درصد، افزایش یافته است.

صنعت لوازم خانگی در این مدت ۳۵ هزار و۶۶۸ میلیارد تومان محصول فروخته است که بخش عمده این فروش مربوط به یک شرکت بوده است.

به طور کلی طبق صورت های مالی ۹ شرکت های این گروه، می توان گفت؛ در حال حاضر بیش از ۴۱ درصد از بازار فروش محصولات لوازم خانگی داخلی در اختیارگروه صنعتی انتخاب است و شرکت های بوتان و گلدیران به ترتیب با سهم ۲۳ و ۱۸ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

سهم مادیران و پارس خزر هم از بازار فروش محصولات داخلی به ترتیب ۹ و ۵ درصد است.

رشد ۲۶ درصدی سود عملیاتی

صورت های مالی ۹ ماهه شرکت‌های فعال در صنعت لوازم خانگی نشان می دهد؛ سود عملیاتی شرکت‌های این صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد یعنی رقمی معادل ۱۱۱۷ میلیارد تومان افزایش یافته و به ۵ هزارو ۳۶۷ میلیارد تومان رسیده است.

با وجود افزایش ۲۶ درصدی سود عملیاتی در این صنعت اما سود خالص این صنعت در این دوره نسبت به سال قبل یک درصد کاهش یافته است.

این موضوع موجب شده است، حاشیه سود خالص این صنعت هم با ۲ درصد کاهش از ۹ درصد در سال قبل به ۷ درصد در ۹ ماهه سال مالی جاری کاهش یابد.

با وجود این، از میان شرکت‌های حاضر در صنعت لوازم خانگی، نمادهای انتخاب، لخزر و لپارس با افزایش حاشیه سود مواجه شده‌اند اما کلیت حاشیه سود این صنعت روند نزولی داشته است.

دلایل تغییر حاشیه سود

براساس صورت های مالی ۹ ماهه تولید کننده‌های لوازم‌خانگی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که جمع کل درآمد های عملیاتی این صنعت رشد ۲۲ درصدی را نشان می دهد.

این ارقام بیانگر آن است که که دلایل کاهش سود خالص این صنعت، ناشی از افزایش سایر هزینه‌ها است.

به نظر می رسد بخش عمده این کاهش حاشیه سود خالص، ناشی از افزایش هزینه‌های مالی این شرکت‌ها است که در ۹ ماه سال مالی جاری بیش از ۸۰ درصد، یعنی رقمی معادل ۱۲۷۲ میلیارد تومان، افزایش یافته است.

هزینه‌های مالی صنعت لوازم خانگی، طبق صورت های مالی ۹ ماهه، در سال مالی قبل ۱۵۸۸ میلیارد تومان بود.

این میزان در ۹ ماهه سال مالی ۱۴۰۳ به ۲۸۶۱ میلیارد تومان افزایش یافته است که به نظر می رسد به دلیل افزایش اعتبار های بانکی بوده است.

مقایسه صورت های مالی ۹ ماهه تولیدکننده‌های لوازم خانگی فعال در بازار سرمایه، در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ – میلیون ریال

شرح

لپارس

لخانه

لابسا

لبوتان

گلدیرا

انتخاب

لخزر

لازما

الکتروماد

جمع

درآمدعملیاتی پارسال

۷۴۶,۶۲۱

۵,۰۷۷,۱۶۵

۹,۱۰۳,۶۲۴

۶۲,۵۵۸,۴۸۸

۴۰,۴۵۱,۲۹۶

۱۲۹,۴۷۵,۰۹۰

۱۴,۷۹۹,۸۲۵

۴۴۸,۸۲۱

۲۹,۸۵۲,۸۲۱

۲۹۲,۵۱۳,۷۵۱

درآمدعملیاتی امسال

۳۹۹,۲۳۲

۵,۳۲۱,۸۳۱

۸,۵۲۲,۲۳۴

۸۰,۸۸۵,۸۴۸

۶۲,۰۴۶,۱۹۳

۱۴۶,۵۹۳,۲۰۹

۱۸,۷۱۴,۱۳۷

۸۸۰,۱۳۵

۳۳,۳۲۵,۹۲۸

۳۵۶,۶۸۸,۷۴۷

سود(زیان)عملیاتی پارسال

۶۴۸,۰۰۶

-۳۵۵,۷۲۸

۱,۸۴۶,۹۵۶

۷,۶۲۷,۵۳۲

۹,۳۸۹,۵۰۴

۱۵,۵۱۷,۹۹۴

۲۶۰,۳۶۶

۲۹۲,۸۷۶

۷,۲۷۷,۹۸۸

۴۲,۵۰۵,۴۹۴

سود(زیان)عملیاتی امسال

۷۷۱,۵۳۵

-۷۰۶,۵۷۷

۱,۰۷۳,۱۲۶

۷,۹۷۲,۳۳۵

۹,۹۸۵,۶۳۱

۲۶,۷۶۵,۹۱۴

۱,۶۹۷,۷۹۹

۴۳,۳۴۸

۶,۰۷۴,۹۳۱

۵۳,۶۷۸,۰۴۲

سود(زیان)خالص پارسال

۵۵۰,۷۴۷

۲,۶۶۸

۱,۳۹۵,۶۳۷

۲,۴۸۷,۳۵۹

۵,۱۷۶,۴۳۹

۱۰,۰۸۵,۲۹۷

۲,۶۲۳,۷۳۶

۱۲۵,۶۲۴

۴,۲۳۷,۳۶۸

۲۶,۶۸۴,۸۷۵

سود(زیان)خالص امسال

۵۴۷,۷۶۸

-۲۱۹,۳۰۲

۸۱۷,۰۹۳

۹۲۳,۵۰۶

۳,۰۸۲,۱۴۲

۱۴,۸۳۱,۵۲۸

۴,۶۲۵,۶۲۷

۱۱,۶۲۱

۱,۶۷۹,۰۹۲

۲۶,۲۹۹,۰۷۵

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی پارسال

-۶۳۳,۶۴۱

-۴,۹۶۵,۴۶۷

-۶,۸۲۹,۹۰۷

-۵۰,۹۸۴,۲۲۲

-۲۴,۳۰۱,۱۲۱

-۱۰۲,۸۹۹,۶۸۱

-۱۲,۶۵۶,۸۳۳

-۱۸,۹۹۹,۳۵۴

-۲۲۲,۲۷۰,۲۲۶

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی امسال

-۲۰۵,۶۰۳

-۵,۷۹۲,۷۹۷

-۶,۷۲۰,۶۲۵

-۶۶,۸۴۳,۸۸۲

-۴۱,۵۲۰,۸۸۹

-۱۰۵,۱۴۲,۹۲۵

-۱۶,۱۶۴,۱۰۶

-۲۲,۸۴۳,۰۳۱

-۲۶۵,۲۳۳,۸۵۸

هزینه های مالی پارسال

-۱۸,۲۴۴

-۳۲,۷۳۴

-۱۳۷,۰۸۵

-۴,۸۳۶,۱۱۳

-۳,۳۷۴,۷۱۱

-۵,۴۳۷,۰۷۱

-۴۵,۸۸۴

-۱۲۵,۳۷۷

-۱,۸۷۵,۶۰۷

-۱۵,۸۸۲,۸۲۶

هزینه های مالی امسال

-۸,۵۹۵

-۴۴,۹۶۶

-۲۳۲,۷۶۱

-۶,۹۷۱,۲۵۳

-۵,۷۵۵,۴۹۶

-۱۱,۴۴۰,۱۶۲

-۱۱۶,۱۱۷

-۲۷,۸۵۳

-۴,۰۰۹,۹۲۵

-۲۸,۶۰۷,۱۲۸

سال مالی

۱۴۰۳/۱۲/۳۰

۱۴۰۳/۱۲/۳۰

۱۴۰۳/۱۲/۳۰

۱۴۰۳/۱۲/۳۰

۱۴۰۳/۱۰/۱۰

۱۴۰۳/۰۹/۳۰

۱۴۰۳/۱۲/۳۰

۱۴۰۳/۰۶/۳۱

۱۴۰۳/۱۲/۳۰



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.