به گزارش ایسنا، این دومین اخطار به آژانسها و شرکتهای فعال در گردشگری سلامت است. اردیبهشتماه ۱۴۰۱ نیز پرهام جانفشان ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در نامهای خطاب به تشکلهای صنفی گردشگری، از اقدام برخی دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری دارای گواهینامه حرفهای گردشگری سلامت برای صدور روادید (ویزا) درمانِ غیرمعتبر و استفاده از مدارک نامعتبر پزشکی برای دریافت ویزای درمان (T)، هشدار داده و تاکید کرده بود در صورت تکرار و مشاهده با آنها برابر قانون میشود.
جانفشان، اینک در اخطار دیگری با یادآوری همان هشدارها، اعلام کرده است: «با استناد به برخی گزارشها و بررسیهای انجام شده، برخی از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای گواهینامه حرفهای گردشگری سلامت به بارگذاری مدارک فاقد اصالت و اعتبار در سامانه صدور روادید وزارت امور خارجه و صدور (International Patient Department) IPD نامعتبر برای اتباع بیگانه اقدام میکنند و یا صرفا به انجام اقدامات مربوط به صدور ویزا اکتفا کرده و رهگیری از روند درمان مسافر یا مسافران ندارند.
با تاکید و تصریح ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی نظارت بر صدور گواهینامه حرفهای گردشگری سلامت، چنانچه دارنده گواهینامه حرفهای تخلفاتی همچون، ویزافروشی و عدم نظارت منطقی بر تردد یا عدم اطلاع از ورود و خروج بیمار و همراه بیمار، ارائه مدارک نامعتبر پزشکی، ارائه مدارک نامعتبر یا جعلی از مراکز درمانی و از این قبیل انجام دهد، به تشخیص مرجع صدور مجوز و متناسب با تخلفات ارتکابی برخوردهایی از قبیل تذکر، تعلیق و لغو گواهی نامه یا مجوز را در پی خواهد داشت.»
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین متذکر شد: عملکرد غیرحرفهای دفاتری که قوانین فوق را رعایت نمیکنند، علاوه بر آسیبهای داخلی باعث فعالیت افراد و گروههای غیرمجاز میشود که در صورت مشاهده، وفق قوانین و مقررات برخورد لازم صورت میگیرد.
گردشگری سلامت در ایران به دلیل موازیکاری دو وزارتخانه بهداشت و گردشگری، دخالت بیمارستانها و مراکز درمانی در جذب مسافران خارجی به عنوان بیمار و همچنین گسترش فعالیت دلالها و نفوذ اتباع خارجی در این بازار، دچار نابهسامانی و آشفتگی شده است که تاکنون جز اخطار و هشدار، تدبیر جدی دیگری را شاهد نبوده است.
در سال های اخیر برخی فعالان گردشگری در کشورهای همسایه بهویژه عراق و همچنین اتباع خارجیایی که برای درمان به ایران سفر کردهاند نسبت به “بیمسؤولیتی بعضی از دفاتر خدمات مسافرتی و دریافت هزینههای هنگفت در ازای خدمات بیکیفیت” ابراز نارضایتی و اعتراض کردهاند.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰