به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این میان اعضای صنف مشاوران املاک به ویژه رییس این اتحادیه بارها و به صراحت مخالفت خود را با درج قیمت در آگهی های مجازی اعلام کرده و معتقدند با این کار بازار دچار هیجان و هرج و مرج قیمتی خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
آشفتگی در کمین بازار مسکن زمستان/ قیمت مسکن ١۵ درصد کاهش یافت
تاثیر کرونا بر فعالیت مشاوران املاک چه بود؟
در مقابل برخی از کارشناسان و فعالان این بازار اعتقاد دارند، حق مسلم شهروندان ، خریداران و فروشندگان است که به جریان آزاد اطلاعات دسترسی داشته باشند . این عده برای خریدار حق انتخاب قائل شده و می گویند در نهایت مشتری و مصرف کننده باید ملک مورد نظر خود را انتخاب کند و می تواند در صورت مواجهه با قیمت های غیرواقعی و نجومی، خرید خود را انجام ندهد.
محروم کردن مردم ، خریداران و فروشندگان از داده های بازار، کمکی به بهبود وضعیت مسکن جامعه نمی کند
از اردیبهشت ماه درج قیمتها در سایت ها ممنوع اعلام شده بود و بررسی وضعیت بازار نشان دهنده آن است که این اقدام نه تنها تاثیری به حال بازار ملک نداشت بلکه حداقل 70درصد بر قیمت املاک در نقاط مختلف پایتخت افزوده شد و علاوه بر زحمت تماس با تک تک آگهی دهندگان از سوی خریداران، بر نابسامانی بازار نیز دامن زد و سبب شد تا هرکس و به هر میزان که دوست دارد برای املاک خود، قیمت تعیین کند.
محدودیت اطلاعات کمکی به بازار مسکن نمی کند
یک کارشناس بازار مسکن درباره تاثیر سانسور قیمتها در آگهی سایتهای بر سامان دادن وضعیت بازار مسکن گفت: اگر می شد بازار مسکن را با چنین طرحهایی سر و سامان داد که خیلی خوب بود.
مهدی سلطان محمدی افزود: واقعیت این است که محروم کردن مردم، خریداران و فروشندگان از داده های بازار،کمکی به بهبود وضعیت مسکن جامعه نمی کند.این تصور غلطی است که برنامه ریزان و سیاستگذاران گاهی اوقات فکر می کنند ، خریداران و فروشندگان که وارد بازار مسکن می شوند از خرد کافی برای انتخاب برخوردار نیستند و توسط دادهها فریب می خورند و تصمیمات نادرست می گیرند. بنابراین فکر می کنند به عنوان قیمهایی آگاه باید وارد شوند و راه اطلاعات را ببندند.
وی تاکید کرد:اصلا اینگونه نیست و تصوری واقعا نادرست است زیرا در بازارها هرچه تبادل اطلاعات بیشتری صورت گیرد، بهترکار می کنند،خریدارانی که از انواع نرخهای بازار در نقاط مختلف شهر آگاه باشند به همان نسبت تصمیمات آگاهانهتری می گیرند و همچنین فروشندگانی که به خریداران بالقوه در همه جای بازار، دسترسی دارند می توانند سریعتر املاک خود را به فروش برسانند و به مشتریان بهتر دسترسی یابند.
وی ادامه داد: تصوراتی بر این مبنا که اطلاعات بازار را مخدوش کنیم و مانع آن شویم و این مساله به شرایط بازار کمک می کند، اقدام بسیار عجیبی است که در مملکت با قوت جریان دارد.
این کارشناس بازار مسکن گفت: برای درک بهتر مساله می توان این مثال را زد که شما وارد یک میوه فروشی شوید و میوهها هیچ نرخی ندارند و کیفیت آنها قابل مشاهده نیست و فروشنده نسبت به فروش محصولی اقدام می کند نه نرخ مشخصی دارد و نه کیفیت قابل مشاهده، بنابراین چگونه می توان برای خرید تصمیمگیری کرد.
سلطان محمدی افزود: اگر به انواع نرخها در فروشگاههای مختلف داشته باشید و همچنین هرچه تعداد فروشگاههایی که محصولات را عرضه می کنند، بیشتر باشد؛ شما به عنوان خریدار قدرت انتخاب بهتری دارید.
افزایش سهم تجارت الکترونیک در کشور
وی تاکید کرد: فضای مجازی نیز بخشی از بازارهاست و اکنون بازارها فقط محدود به بازارهای فیزیکی نمی شوند و در همه جای دنیا روز به روز سهم تجارت الکترونیک در حال افزایش است و در ایران نیز بسیاری از شهروندان برای خریدهای روزمره خود به سایتهای مختلف مراجعه می کنند و می توانند انواع محصولات را از نظر کیفیت، قیمت و … با یکدیگر مقایسه کنند و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرند که این مساله کمک بسیاری به گرفتن تصمیمات بهینهتر کرده است.
وی تاکید کرد: در تمام دنیا این روند جریان دارد و بزرگترین شرکتهایی که در طول سال گذشته علیرغم تمام مشکلات و بحرانها رشد کردند، آن دسته از شرکتهایی بودند که امکان فروش مجازی داشتند.
هرچه گستره انتخاب را برای خریدار بیشتر فراهم کنیم، وی تصمیم عاقلانهتر و بهتری را خواهد گرفت
خریداران، بهترین تصمیمگیرندگان بازار
این کارشناس بازار مسکن گفت: بنابراین در چنین شرایطی نمی دانم با چه تصوری بعضیها فکر می کنند که اگر بازارهای مجازی را محدود کرده و دسترسی مردم به اطلاعات را محدود کنند می تواند باعث حل مشکل مسکن در جامعه شود که بنده متوجه نمی شوم این کار چگونه صورت می گیرد.
وی ادامه داد: اساس تفکر بر این مساله استوار است که مردم را جاهل تصور می کنند که قادر به گرفتن تصمیمات درست نیستند اما باید گفت این تصور غلطی است زیرا خریداری که وارد بازار می شود از خرد کافی برخوردار بوده و منابع کافی دارد و می تواند در مقابل پیشنهادات و گزینههای مختلفی که عرضه می شود، بهترین تصمیم را بگیرد.
سلطان محمدی بیان کرد: در این میان اگر فروشنده ای قیمت بالایی را مطرح کند، خریدار حق انتخاب دارد و می تواند سراغ این فرد نرود. هرچه گستره انتخاب را برای خریدار بیشتر فراهم کنیم، وی تصمیم عاقلانهتر و بهتری را خواهد گرفت.
پشت سر گذاشتن دوره رشد قیمتها در بازار مسکن
وی در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود یا خیر، بیان کرد: باید دید منظور از رونق چیست، اگر منظور حجم خرید و فروش باشد با روندی که فعلا در بازارها مشاهده می شود، احتمال افزایش قیمت مسکن به شکلی که در سالهای گذشته داشتیم،بسیار احتمال ضعیفی است و به نظر می رسد بازارها دوره رشدهای شدید نرخها را پشت سر گذاشته اند و از این به بعد با بازارها مواجه خواهیم بود که تعادل بهتری درآن برقرار است و قیمت ها نمیتوانند نوسان بسیار شدیدی داشته باشند.
انتظار می رود بازار مسکن که از هیجان اولیه فاصله بگیرد و قیمت ها به وضعیت معقولتری بازگردد
وی تاکید کرد: البته به شرط آنکه وضعیت سیاسی،اقتصادی و اجتماعی در حد فعلی باقی بماند.
سلطان محمدی خاطر نشان کرد: اگر اتفاقات غیرقابل پیش بینی در حد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی رخ دهد، وضعیت متفاوت خواهد بود اما در شرایط فعلی به نظر می رسد که بازارها از ثبات قیمتی بهتری برخوردار باشند و هنگامی که بازارها به آرامش قیمتی می رسند، خریدار و فروشنده راحتتر می توانند به مرحله تصمیمگیری برسند و اگر متقاعد شوند قیمت ها به حدی از ثبات رسیده آن زمان حجم معاملات افزایش می یابد.
وجود تردید در بازار مسکن
وی تصریح کرد: اکنون تردیدهایی در بازار وجود دارد که عده ای معتقدند قیمتها سقوط خواهد کرد و برخی انتظار دارند نرخ ها افزایش شدیدی پیدا کند در این شرایط تصمیمگیری برای خریدار و فروشنده دشوار خواهد بود اما اگر مدتی بگذرد و هر دو طرف معامله قانع شوند قیمت ها در همین سطح است و تغییرات شدید رخ نمی دهد،آن هنگام خریداران وارد عمل شده و در مقابل فروشندگان هم به این نتیجه می رسند که بهتر است واحدهای خود را سریعترعرضه کرده و آنها را نقد کنند.
احتمال افزایش حجم معاملات مسکن تا پایان سال
وی گفت: انتظار بر این است که حجم معاملات بالا رود به شرط اینکه تعادل و ثبات قیمت در بازار پیدا شود که به نظر می رسد در ماههای آتی به این سمت نزدیک شویم.
افزایش تقاضا برای دارایی های سرمایه ای
سلطان محمدی درباره میزان جذابیت بازار مسکن برای دلالان توضیح داد: در 2 سال گذشته شاهد بودیم که اقبال به سمت داراییهای سرمایهای بسیار زیاد بود و بر اساس انتظارات تورمی بالایی که شکل گرفته بود؛ همه کنشگران اقتصادی و تمام آحاد مردم و خانوارها در واقع تلاش می کردند منابع خود را به هر نحوی که شده تبدیل به کالاهای سرمایهای و داراییهای بادوام کنند که بتواند قدرت پسانداز آنها را در مقابل تورم، حفظ کند.
وی ادامه داد: در این شرایط همه داراییهای سرمایهای از بورس گرفته تا مسکن، دلار ، خودرو، طلا و هر آنچه فکر می کردند که میتواند ارزش پول را حفظ کند، شاهد افزایش قیمت بود و در واقع فراتر از آنچه که منطقهای اقتصادی حکم می کرد، قیمت ها بالا رفت.
این کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: اکنون این چشمانداز تا حدودی تغییر کرده است و با توجه به ایجاد امید بازگشت آمریکا به برجام و آزادشدن بخشی از منابع ارزی بلوکه شده و افزایش درآمدهای ارزی کشور سبب شده تا ثبات و کاهش نرخ دلار را در چشم انداز بهتر شود بنابراین انگیزههایی که برای رفتن به سمت داراییهای سرمایهای وجود داشت، کاهش یافته و مضاف براینکه در آن دوره افزایشها فراتر از انتظار رخ داد و دربخش مسکن در طول 8ماهه نخست سال حدود 70 درصد بر قیمت ها افزوده شد که منطق خیلی قوی برای این مساله وجود نداشت.
وی افزود: بنابراین همانطور که دادههای بازار بورس به سمت کاهش حرکت کرد؛ در بازار مسکن هم این انتظار می رود که از هیجان اولیه فاصله بگیرد و عقلانیتی در بازار حکمفرما شود و قیمت ها به وضعیت معقولتری بازگردد.
کاهش سهم معاملات واسطهای و حضور دلالان
این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: در چنین چشم اندازی رانتجویی واستفاده واسطه ها از فرصت ایجاد شده و کسب سودهای قابل توجه باید گفت این فرصتها در حال زایل شدن است و انتظار می رود از این پس، با تقاضای مصرفی در بازار روبهرو باشیم و خریدارانی که واقعا به مسکن نیاز دارند، وارد این بازار شوند و سهم معاملات واسطه ای و دلالی به نسبت کاهش یابد.
وی عنوان کرد: معمولا در دورههایی که مسکن از وضعیت هیجان قیمتی فاصله می گیرد این اتفاق می افتد و انتظار ما نیز همین مساله است.
223224
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰