به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پی قرار گرفتن مجدد شهر تهران در شرایط قرمز کرونا سازمان سینمایی اعلام کرد که باز یا بسته بودن سالنهای سینما را بر عهده سینماداران گذاشته است و آنها اگر گمان میکنند میتوانند شیوهنامههای بهداشتی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را رعایت کنند مجاز به بازگشایی سالنهایشان هستند و این در حالی بود که ادارهکل هنرهای نمایشی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۰ از تعطیلی دو هفتهای سالنهای تئاتر خبر داد.
دو هفتهای که اگرچه یک هفته آن گذشته است اما در آغاز هفته دوم و از روز دوشنبه ۲۱ تیر شاهد بازگشایی و ادامه کار تماشاخانههای خصوصی از جمله پردیس تئاتر شهرزاد، تماشاخانه نوفللوشاتو و سالن مشایخی هستیم. میدانیم که آغاز پیشفروش بلیت در سایتها به مجوز مستقیم رئیس شورای نظارت و ارزشیابی وابسته است، ولی عجیب اینکه ادارهکل هنرهای نمایشی، اعلام نمیکند که چنین دستوری را صادر کرده و موضعی شفاف در پیش نمیگیرد.
شاهین چگینی، مدیر تماشاخانه مشایخی در این خصوص با اشاره به این که «مدیرکل هنرهای نمایشی هنوز نتوانستهاند به مفهوم و ادبیات مشترکی که اهالی سینما به کار بردند و در پی آن سالنهای سینما را باز نگه داشتند، برسند و در خصوص آن اطلاعرسانی کنند» ادامه میدهد: «ایشان بسیار محافظهکارانه عمل میکنند تا اگر فرداروزی هم مشکلی پیش آمد، به علت عملکرد سالنها باشد و کسی به سراغ او نرود.»
چگینی در خصوص بحث باز شدن سایتهای پیشفروش بلیت نمایشها میگوید: «نباید فراموش کنیم که این سایتها، شرکت خصوصی هستند و نهاد صادرکننده مجوز برای آنها، ادارهکل هنرهای نمایشی نیست که بخواهند فروش بلیت را به دستور مدیرکلِ آن ببندند یا باز کنند و اگر هم تا به حال این کار را میکردهاند، به خاطر تعاملی بوده است که با این ادارهکل داشته وگرنه مختارند براساس قوانین داخلی، فروش بلیت نمایشی را آغاز یا متوقف کنند.»
او ادامه میدهد: «من در این مورد با وحید فخرموسوی، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی نیز صحبت کردم و از ایشان پرسیدم براساس چه حسابی از سایتها میخواهید فروش بلیت یک نمایش را ببندند یا باز کنند و آیا جزو زیرمجموعه شما یا صدور و تمدید مجوزشان در گرو موافقت شماست؟ ایشان اعلام کردند این مجموعهها جزئی از بخش خصوصی هستند و براساس قانون میتوانند به فروش بلیت رویدادها بپردازند و اینکه تا پیش از این ترجیح میدادهاند با ادارهکل هنرهای نمایشی همکاری و همراهی کنند، صرفا براساس تعاملی دوسویه بوده است. مبنای سایتهای فروش بلیت، همان مجوزهایی است که پیش از این از سوی شورای نظارت و ارزشیابی برای روی صحنه رفتن نمایشها صادر شده است و در واقع این بار برخلاف گذشته، برای آغاز پیشفروش بلیت نمایشها روی سایتها، به همان مجوز اتکا کرده و منتظر تماس تلفنی مسئول دفتر شورای نظارت برای صدور دستور بازگشایی صفحه فروش بلیت نماندهاند.»
چگینی همچنین توضیح میدهد: «سوالی که اکنون باید مطرح شود این است که چرا آقای آشنا تاثیر تماشاخانهداران خصوصی در بازگشایی سالنها را نمیپذیرد و آیا میخواهد منکر آن شود و پشت آنها را خالی کند؟ خالیکردنی که امر تازهای هم نیست و نشان مهم آن این که سالنهای دولتی شروع به کار نکردهاند و دست کم ظاهر قضیه این است که آنها را نگه داشتهاند و ما را جلو انداختهاند که برخورد ابدا جالبی با سالنهای خصوصی و سالندارانشان نیست.»
متن کامل این گفتوگو- گزارش را در چاهی که ادارهکل هنرهای نمایشی برای تماشاخانههای خصوصی کَنده است بخوانید.
۵۷۲۵۹
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰