خیز بورس تهران برای هت تریک جدید/ رشد بورس ادامه دارد؟

در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع ۴۳ هزار و ۸۶۱ واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد ۷ هزار و ۲۹۹ واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب بورس دومین هفته تماماً صعودی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی

کد خبر : 73145
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
خیز بورس تهران برای هت تریک جدید/ رشد بورس ادامه دارد؟


در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع ۴۳ هزار و ۸۶۱ واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد ۷ هزار و ۲۹۹ واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب بورس دومین هفته تماماً صعودی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

تداوم بازدهی مثبت شاخص کل

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته ۸ هزار و ۴۰۵ واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۴۳ هزار و ۸۶۱ واحد بالاتر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۳.۶ درصد شود. بازدهی هفته بورس نسبت به بازدهی مثبت ۵.۷ درصدی هفته پیش اندکی تنزل کرده است اما ثبت دهمین روز صعودی متوالی در پایان هفته نشان از تداوم روند رو به رشد بورس پایتخت دارد.

رشد شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن ۴ روز صعودی داشت و تنها در روز دوشنبه کاهش یافت. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۷ هزار و ۲۹۹ واحد بالاتر ایستاد و به رقم ۳۸۴ هزار و ۱۸۱ واحد رسید و بازدهی مثبت ۱.۹ درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

در پایان هفته اول تیرماه شاخص کل بورس تهران دهمین روز متوالی صعودی را ثبت کرد. از روز شنبه ۲۹ خرداد تا روز چهارشنبه ۹ تیر ماه شاخص بورس روند صعودی داشته است. در این دوره ۱۰ روزه شاخص کل ۱۰۹ هزار واحد بالا آمد و وارد کانال ۱.۲ میلیونی شد.

به عبارت دیگر از فردای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تمام روزهای معاملاتی بورس شاخص کل روند صعودی داشته است. از این رو بسیاری از ناظران روند صعودی بورس در دو هفته اخیر را متاثر از برگزاری انتخابات و پیروزی کاندیدای محافظه‌کار می‌دانند. گروهی از تحلیل‌گران معتقدند ابهام در مورد اینکه چه کسی رئیس جمهوری بعدی خواهد بود بزرگ‌ترین ریسک سیستماتیک بازار در ماه‌های اخیر بوده است، بنابراین رونمایی از چهره هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران این ریسک سیاسی مهم را کنار زده و یکی از عوامل روند صعودی قیمت‌ها در بازار سهام است. در عین حال گروهی دیگر نیز معتقدند گرایشات اقتصادی رئیس جمهور منتخب و گروه‌های حامی او به بازارها سیگنال تورمی داده است و مجب افزایش انتظارات تورمی شده است. لذا این تحلیل‌گران تغییر روند شاخص‌ها را در این چارچوب تحلیل می‌کنند.

بورس

اما گروهی از تحلیل‌گران نیز که به روندهای درونی بازار و وضعیت مالی شرکت‌ها توجه دارند معتقدند گزارش‌های مالی شرکت‌ها نیز در روند صعودی قیمت‌ سهام آن‌ها موثر بوده است. به عنوان مثال گزارش افزایش سرمایه شستا توانست تقاضای سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را افزایش دهد و عاملی در جهت رشد شاخص‌ها نیز باشد. در هفته اخیر نقدشوندگی بازار نیز افزایش یافت و میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۶ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۵ هزار و ۸۶ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۳۳ درصدی داشته است.  

بورس

همچنین در هفته اخیر شاهد سقوط ارزش مازاد عرضه بازار بودیم.میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر هزار و ۹۶ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۳۶۲ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۲۴ درصدی داشته است.

علاوه بر این در هفته اخیر به استثنای روز سه‌شنبه در باقی روزها شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم. در مجموع کل هفته ۶۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین هفته ورود پول حقیقی ۱۲۶ میلیارد تومان بود. این اولین هفته معاملاتی بورس تهران پس از ۲۵ هفته کاری است که میانگین ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت می‌شود.

ورود نقدینگی حقیقی خوشحال کننده‌ترین خبر برای فعالان بازار است که نشان می‌دهد سهام‌داران نسبت به بورس انتظارات مثبت پیدا کرده‌اند. خبری که می‌تواند موجب افزایش اقبال به بازار سهام شود و روند صعودی فعلی را تداوم ببخشد.   

بورس

۲۲۳۲۲۳



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.