صادرات پراید به اسپانیا حقیقت داشت؟
برترینها: اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت دارد که ایران در سال گذشته بیش از ۵.۷میلیون دلار صادرات خودرو داشته و اسپانیا از جمله مقصدهای این صادرات بوده که بیشترین تنوع خودرویی به آن صادر شده است. گرچه واردات خودرو حدود سه سالی است که ممنوع شده و امکان ورود آن به دلیل تغییر
برترینها: اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت دارد که ایران در سال گذشته بیش از ۵.۷میلیون دلار صادرات خودرو داشته و اسپانیا از جمله مقصدهای این صادرات بوده که بیشترین تنوع خودرویی به آن صادر شده است.
گرچه واردات خودرو حدود سه سالی است که ممنوع شده و امکان ورود آن به دلیل تغییر در ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش وجود ندارد، ولی صادرات خودرو از ایران صورت میگیرد.
صنعت خودروسازی ایران طی سالهای اخیر روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. روزهایی که خاطرات خوش و ماندگار کمی ندارد؛ بدین گونه که در اولین سالهای تولید خودرو در ایران پای بسیاری از خودروسازان خارجی را به ایران باز شد. سالهایی که خودروسازی ایران بسیار درخشان بود و حالا مرور آن مانند ریختن آب سردی بر پیکر نیمه جان صنعت خودروسازی است.
آخرین وضعیت خودروسازان داخلی
انگار مشکلات دست به دست هم دادهاند و یک زنجیر شدهاند تا مانع از چرخش چرخ صنعت خودروسازی شوند؛ طوری که تحریمها طی یک دهه اخیر شوک بزرگی به صنعت خودروسازی وارد کرد.
با جدیتر شدن تحریمهای ایران، شرکای خارجی خودروسازی داخلی به مرور از کشور خارج شدند و تنها چند کارخانه خودروسازی با دنیایی مشکل و البته حواشی ادامه فعالیت برای ایران باقی ماند. پس از آن خروج آمریکا از برجام کار را بدتر کرد و صنعت خودروسازی را که تازه جان گرفته بود از پا درآورد. حالا صنعت خودروسازی داخلی تنها است و باید دنبال راه چاره باشد. بسیاری از خودروهای ناقص کف کارخانه خوابیدهاند و به دلیل کمبود قطعات خاک میخورند. مشتریان داخلی خودروهای ایرانی نیز انتظار میکشند تا خودروها کامل شوند و به دست آنها برسد. قطعه سازان نیز وضعیت خوبی در این روزها ندارند. قطعاتی که باید برای ساختنش هزینه گزافی را بپردازند و بدهیهایی که از سوی خودروسازان پرداخت نمیشود.
نوسانات نرخ ارز و تاثیرش بر بازار خودرو از یک سو، ممنوعیت واردات خودرو از سویی دیگر و از نیمههای ۹۸ ورود و شیوع ویروس کرونا نیز نمکی دیگر بر زخم خودروسازان داخلی بود تا صنعت خودروسازی را تا مدتی دچار کندی کند.
حالا به نظر میرسد شیوع کرونا صنعت خودروسازی را به صورت جدی تحت تاثیر قرار داده است و نه تنها قیمت تمام شده خودروها را با افزایش چندبرابری همراه کرده، بلکه بازار خودروهای کارکرده را هم با اختلاف قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه کرده است.
اکنون مشکلات تولید خودرو و واردات قطعات شیوع ویروس کرونا تشدید شده است و به نوعی تهدیدی برای تولید کنندگان داخلی و خواب صنعت خودروسازی محسوب میشود؛ با این حال، اما خودروسازان لنگ لنگان به مسیر ادامه میدهند. طی آمار اعلام شده در تابستان ۹۹، اما خودروسازان توانستهاند از حدود ۴۳ هزار دستگاه از ۹۳ هزار دستگاه خودرو ناقص را تکمیل کردند و به بازار عرضه کنند.
در این میان برخی مشکلات نسبت به برخی دیگر در تامین قطعات ارجح هستند تا جایی که برخی مسئولان شرکتهای خودروسازی بیشترین مشکل را در تهیه قطعه کاتالیست عنوان کردهاند، قطعهای که برای سلامت محیط زیست حیاتی است و نبودن آن استانداردهای ۸۵ گانه را پاس نمیکند
ایران به چه کشورهایی خودرو صادر میکند؟
تازهترین اعلام مسئولان گمرک ایران از وضعیت صادرات خودرو از این حکایت دارد که در سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت دلار به ۹ کشور صادر شده است.
طبق اعلام سید روح اله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – وزن خودروهای صادراتی حدود ۱۵۷۳تن به کشورهای هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه بوده است.
عراق با سه میلیون و ۱۲۲هزار و ۹۰۰ دلار، آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد اول خودروهای ایرانی بودند، همچنین هنگ کنگ با ۱۱۶هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶هزار و ۳۶۲دلار، تایوان با ۷۹هزار و ۵۲۱دلار، چین با ۳۶هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند.
خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال گذشته را به خود اختصاص داده است و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس،۲۰۷، هایما، دنا و … مابقی سهمی کمتر از۱۰درصد را در بر میگیرند.
این در حالی است که بیشترین تنوع صادرات خودرویی با خودروهای تیبا، ساینا، کوئیک، وانتآریسان، پژو پارس، پراید۱۳۱و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.
خودروهای ایرانی چه مزیتی دارند؟
یکی از مهمترین مزیت خودروهای ایرانی قیمت پایین آن نسبت به سایر خودروها بوده و خودروسازان میتوانند خودروهای ایرانی را به کشورهای دیگر صادر کنند و با توجه به قیمت اندک بازار بزرگی را در خارج از کشور داشته باشند و بتوانند خودروهای داخلی را صادر کنند.
سرنوشت واردات و صادرات ایران در حالت تعلیق
گرچه ایران همواره موافق صادرات خودرو به کشورهای مذکور است، اما به نر میرسد طی دو سال اخیر در صادرات خودرو چندان موفق عمل نکرده و یا اگر هم اقدامی دراین زمینه انجام داده، آمار قابل توجهی ارائه نشده است؛ این درحالی است که واردات خودرو نیز از تیر ماه ۹۷ تاکنون ممنوع شده است و گویی صادرات و واردات خودرو در کشور فعلا در حالت تعلیق به سر میبرد.
از دیگر مسائل حول سختگیری واردات خودرو میتوان ببه معافیت مالیاتی خودروسازان داخلی در اسقاط خودرو اشاره کرد که با فرض رفع ممنوعیت واردات خودرو، همین امر کار وادرات خودرو را برای متولیان این امر سختتر از قبل کند.
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :اسپانیا ، پراید ، خودروهای ایرانی ، صادرات ، صادرات پراید ، عراق ، وانت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰