به گزارش هوشمند نیوز، دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری آلودگی هوا که امروز، دوشنبه، ۱۹ آذر ماه برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت هوای آلوده و ناپاک میتواند مولفههای فراوانی را تحت تاثیر قرار میدهد. وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم میبایست موضوع هوای پاک و اجرای وظایف محوله سایر ارگانها را مطالبه کند.
تولید برق به قیمت آسیب به «سلامت» پذیرفتنی نیست
وی با بیان اینکه رئیسجمهور درباره توقف مازوتسوزی دستور صادر کرده، افزود: دستور توقف مازوتسوزی، یک اقدام قابل تقدیر است. نباید به اقداماتی دستزنیم که موجب بیماری میشود. تامین آب، برق و رفاه جزو وظایف تمام دولتها محسوب میشود و برخورداری از این مولفهها جزو حقوق اولیه شهروندی است. در عین حال نیز من موافقم قطع برق نیستم اما ترجیح میدهم که در تاریکی بنشینم اما از مازوت برای تامین برق در نیروگاهها استفاده نشود. تولید برق به قیمت آسیبرساندن به سلامت مردم به هیچوجه پذیرفتنی نیست.
۲ آلاینده خطرناک ناشی از مازوت سوزی
رییسی با بیان اینکه مازوت سبب آزادشدن آلایندههای فراوانی در محیط میشود، خاطرنشان کرد: اگرچه آلایندههای فراوانی به دلیل مازوتسوزی در محیط منتشر میشود اما «بلککربن» و «دیاکسید گوگرد» جزو آلایندههای خطرناک ناشی از مازوتسوزی است. کربنسیاه یا دودهها میتوانند وارد ریهها شوند و موجب سرطان شوند.
وی با بیان اینکه تمام کشورها با رعایت استانداردهایی از مازوت استفاده میکنند در عین حال تصریح کرد: تمام کشورهای دنیا از مازوت استفاده میکنند اما استانداردهایی در این زمینه دارند. کشورها در وهله نخست نسبت به گوگردگیری مازوت اقدام میکنند و از این سوخت در مکانهای خالی از جمعیت استفاده میکنند.
تکلیف ۲۳ دستگاه در اجرای قانون هوای پاک
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه قانون «هوای پاک» در سال ۹۶ به تصویب رسید، گفت: قانون هوای پاک، ۱۷۴ تکلیف برای ۲۳ دستگاه درنظر گرفته است که ۱۱ دستگاه از ۲۳ دستگاه مسئول اجرای قانون هوای پاک جزو دستگاههای اصلی هستند. این انتظار وجود دارد هنگامی که یک قانون به تصویب میرسد، آن قانون به درستی اجرا شود.
وظایف وزارت بهداشت برای هوای پاک
وی درباره وظایف وزارت بهداشت در خصوص قانون هوای پاک نیز اظهار کرد: بررسی مرگهای منتسب به آلودگی هوا، اعلام شرایط اضطرار توسط دانشگاههای علوم پزشکی و اجرای طرح «کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاههای سوخت» جزو وظایف وزارت بهداشت در خصوص قانون هوای پاک است.
تصمیمهای موقت، چاره آلودگی هوا نیست
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه برای آلودگی هوا فکری نشده است، خاطرنشان کرد: تصمیمات ناگهانی و موقت مانند تعطیلی مدارس و حضور ۵۰ درصدی کارمندان در ادارات دولتی به آلودگی هوا کمک نمیکند. این تصمیمات بیانگر این است که فکری برای آلودگی هوا درنظر گرفته نشده است.
تاثیر توسعه حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا
وی ادامه داد: تعریف تعداد تکالیف برای آلودگی هوا چندان اهمیت ندارد؛ چرا که گاهی اوقات یک تکلیف میتواند اثر بسیار فراوانی بر آلودگی هوا داشته باشد و گاهی چندین تکلیف نیز اثر فراوانی ندارند. به طور مثال، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی یکی از تکالیف قانون هوای پاک است؛ به طور قطع، این تکلیف میتواند اثر فراوانی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
رییسی درباره منشاهای آلودگی در کشور گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوا ناشی از سیستم موتوری در کشور است. علاوه بر آلودگی ناشی از سیستم موتوری، کشور با پدیده گرد و خاک مواجه است که این پدیده یکی از عوامل آلودگی هوا محسوب میشود. شهر زابل در استان سیستانوبلوچستان، بیشترین آلودگی ناشی از گرد و خاک را در کشور تجربه میکند.
معضل موتورسیکلت های فرسوده
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد میکنند، افزود: بیش از ۱۱ میلیون از موتورسیکلتهای کشور جزو وسایل نقلیه فرسوده محسوب میشوند. هنگامی که یک وسیله نقلیه به عنوان فرسوده قلمداد میشود به این معنا است که سوخت را بد میسوزاند و طبق قانون میبایست از چرخه خارج شود. متاسفانه، فقط ۶هزار موتورسیکلت در کشور توانستند معاینه فنی دریافت کنند.
ادامه دارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰