محمد عیدی، رئیس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان در آئین رونمایی از کتاب «چالشهاس دینی ساسانیان» تألیف «زندهیاد سیداصغر محمودآبادی» که امروز شنبه (۱۰ آذرماه) در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: زندهیاد سید اصغر محمودآبادی در حوزه روش و مَنِش فعال بود و این موضوعی است که در عرصه تاریخ معمولاً کمتر اتفاق افتاده و کمتر به آن پرداخته شده است.
وی سپس این موضوع را مطرح کرد که در فلسفه اخلاق پرسشی مطرح میشود که چه فردی واجد نکوداشتن است و میتوان از آن قدردانی کرد؟ عیدی در پاسخ به پرسش خود توضیح داد: سه ویژگی برای این فرد مشخص است؛ اولین ویژگی در مورد این فرد یا افراد این است که شما به وجودشان افتخار میکنید، دومین صفت این است که بودنِ چنین افرادی موجب بودنِ شما میشود و صفت سوم این است که دیگران به وجودِ چنین افرادی غبطه میخورند. این سه ویژگی را در شخصیت زندهیاد محمودآبادی قابل جستوجو و دستیابی است.
رئیس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل با بیان اینکه پنج مؤلفه را برای زندهیاد سید اصغر محمودآبادی کدگذاری کرده است، افزود: اولین ویژگی ایشان تجربهگرایی با مطابق و مقابل مطلقانکاری است. تجربهگرا به فردی میگویند که میداند حقیقتی وجود دارد و حقیقت در دستان او زندانی نیست، زیرا همیشه به دنبال آوازه حقیقت روانه است.
وی توضیح داد: زندهیاد محمودآبادی هیچگاه برای حقیقت دست از تلاش برنداشت. تجربههایش باعث شد در یک حیطۀ بین رشتهای حرکت کند. به ادبیات و مطالب انسانشناسی توجه داشت و دیدگاه تأویلی و تفسیری از تاریخ، ویژگی ایشان بود.
عیدی با تأکید بر اینکه یونانیان باستان فرآیند انسان متفکر را در دو عامل تخیل و تعقل میدانستند، گفت: زندهیاد محمودآبادی نهتنها از خیال خود برای عرصه تاریخی استفاده میکرد، بلکه میخواست دانشجویانش مزه تاریخ را بچشند. مورخ واقعی کسی است که از تخیل خود به میزان تعقل خود بهره ببرد.
رئیس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل با اشاره به اینکه مورخ، فردی است که میتواند آینده را بهتر نگاه کند، خاطرنشان کرد: زندهیاد محمودآبادی راهبرد اساسی برای توسعه ایران را توجه به خودِ ایرانیخو فراتر از خواستگاه قرار داده بود. هنگامی که زندهیاد محمودآبادی استاد شدند سخنشان آغازی دوباره گرفت و مرگ برای ایشان آغازی از یک پایان بود.
در این آئین همچنین داریوش موگویی، عضو هئت علمی دانشگاه آزاد واحد نجفآباد بیان کرد: کتاب تاریخ نوشتۀ زندهیاد سید اصغر محمودآبادی یکی از بهترین تالیفهای منتشره برای شناخت سلسله ساسانیان است.
وی افزود: تاریخ، آغاز سخنهای زندگی انسان است که توانسته ذهن بشر را به خود مشغول کند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تاریخنگاری ساسانیان یکی از مهمترین دورههای تاریخی ایران برای بیان تحولات بسیاری است که در آن دوره شکل گرفته، افزود: آشنایی مباحث و تحولات و رویدادهای دوره ساسانیان را میتوانیم از زبان مورخین اسلامی مطالعه کنیم. تداوم حکومت ساسانیان به دلیل تلفیق حکومت بود که توانستند نزدیک به ۴۲۵ سال حکومت کنند.
موگویی یادآور شد: آنچه در خصوص چالشهای دینی دوره ساسانیان میخوانیم، حاکی از آن است که در سال ۲۲۴ میلادی اولین حکومت دینی و سیاسی را بهوجود آوردند، اما از همان ابتدا درگیر بحرانهای دینی شدند.
امیر همایونی، مدیر انتشارات گابه نیز گفت: خوشحالم که دست سرنوشت من را به سوی استاد سوق داد. من در سال ۱۳۸۴ و در دوره راهنمایی با ایشان آشنا شده و از آن زمان شیفته استاد شدم.
وی ادامه داد: گروهی تشکیل شد تا این اثر را به جامعه علمی ارائه دهیم. امیدوارم کتاب خوانده و نقد شود تا بتوانیم آگاهی جامعه را در یک دوره بسیار مهم تاریخی فرهنگ ایران لمس میکنیم.
به گزارش ایسنا، در این آئین همچنین آذرمیدخت فرهیخته والا، مسئول دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان نیز به بیان مباحثی دربارۀ تاریخ تحول اندیشه و فرهنگ ایرانی از نخستین سالهای شناخته شدن تمدن با ویژگیهای مشخص آن پرداخت.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰