۷ استراتژی کارآمد برای جذب اولین مشتری و کار فریلنسری

می‌خواهید فریلنسر شوید؟ شاید بتوان چنین گفت که سخت‌ترین بخش از کارهای فریلنسری، شروع آن باشد. کارهای فریلنسری به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها هنوز اندکی ناآشنا هستند و نگرانی‌های زیادی را از جمله مدیریت زمان یا بازاریابی، با خودشان به همراه دارند. هرچند که این سبک از کار می‌تواند مزایا دلنشینی همچون آزادی عمل و زمان

کد خبر : 512541
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
۷ استراتژی کارآمد برای جذب اولین مشتری و کار فریلنسری


می‌خواهید فریلنسر شوید؟ شاید بتوان چنین گفت که سخت‌ترین بخش از کارهای فریلنسری، شروع آن باشد. کارهای فریلنسری به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها هنوز اندکی ناآشنا هستند و نگرانی‌های زیادی را از جمله مدیریت زمان یا بازاریابی، با خودشان به همراه دارند. هرچند که این سبک از کار می‌تواند مزایا دلنشینی همچون آزادی عمل و زمان کاری شناور را برایمان به ارمغان بیاورند. فارغ از تمام این موارد، می‌توان این‌طور گفت که بزرگ‌ترین چالش کار فریلنسری، بدون شک پیداکردن اولین مشتری برای آغاز به کار است.

کار شما در نقش یک فریلنسر، رسماً از زمانی آغاز می‌شود که یک فرد یا شرکتی خاص، به‌اندازه کافی به شما اعتماد کند و کاری به شما بسپارد. افرادی که در کارهای فریلنسری فعالیت دارند، معمولاً روش‌های مختلفی را برای جذب مشتری امتحان می‌کنند. متأسفانه خیلی از این روش‌ها کارآمد نیستند. در این مطلب از چطور می‌خواهیم به شما 7 استراتژی کارساز را آموزش دهیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشتری بگیرید و شروع به کار کنید.

۱. ابتدا به سراغ شبکه ارتباطی فعلی خود بروید

خیلی از افرادی که به‌تازگی کار فریلنسری را شروع کرده‌اند، پیش‌تر به کارهای اداری مشغول بوده‌اند. اگر شما نیز از همین راه در مسیر خوداشتغالی قرار گرفته‌اید، بدون شبکه ارتباطی بزرگی از افراد حرفه‌ای در اطراف خود دارید. از جمله بهترین راهکارها برای پیداکردن اولین مشتری فریلنسر، ارتباط با همین شبکه از افراد است.

کافی است که در شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای مانند لینکدین یا توییتر یک صفحه تازه برای خود ایجاد کنید. سپس از همین طریق، به تمام آشنایان و مشتری‌های قدیمی اعلام کنید که از این‌ پس قرار است به‌صورت شخصی و فریلنسری فعالیت داشته باشید. حتی می‌تواند خودتان شخصاً به هر یک از این مشتری‌های احتمالی پیام بدهید.

این اعلان باید میزان رسمیت کمتری داشته باشد و در عوض با لحنی دوستانه و اندکی صمیمی‌تر با دیگران مطرح شود. همچنین بد نیست در این میان از آن‌ها دعوت کنید که شما را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کنند.

از جمله مزایای این روش می‌توان به شناخت خوب مشتریان از توانایی‌های شما اشاره کرد. افرادی که در شبکه ارتباطی شما وجود دارند، به‌خوبی از کیفیت کار شما آگاه هستند. این افراد اگر حتی خودشان هم به مشتری مستقیم شما تبدیل نشوند، می‌توانند شما را به طیف وسیعی از مشتریان دیگر معرفی کنند.

یادتان باشد که لازمه اصلی برای بهره‌‌گیری از این روش، آن است که با افراد حرفه‌ای دیگر در حوزه کاری خود، ارتباط خوبی داشته باشید. درصورتی‌که چنین شبکه‌ای ندارید، ابتدا باید آن را بسازید.

۲. خودتان را به مشتریان احتمالی معرفی کنید

اکنون تصور کنید که شبکه ارتباطی لازم را برای جذب مشتریان احتمالی ندارید. البته اگر داشته باشید هم باز فرقی ندارد، این استراتژی درهرصورت برای شما لازم است. در این استراتژی برای جذب اولین پروژه، شما باید خودتان را به مشتریان تازه معرفی کنید. اگر هم از قبل یک شبکه ارتباطی دارید، باید از آن خارج شوید و به دنبال مشتریان تازه باشید. این کار به شما کمک می‌کند که فهرست متنوع‌تری از مشتری‌های احتمالی برای خودتان تهیه کنید.

هرچند که لازم نیست در طول فعالیت حرفه‌ای خود به‌صورت فریلنسری برای پیدا‌کردن مشتری به کسی متکی باشید، اما بهتر است که در ابتدای کار، انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهید.

برای اینکه بتوانید خود را به مشتریان بالقوه معرفی کنید، راهکارهای مختلفی را پیش روی خود خواهید داشت. تصور کنید که قرار است کار و خدمات خود را تبلیغ کنید. متنی مناسب آماده کنید، از توانایی‌ها و تجربه خود صحبت کنید و سپس آن را در لینکدین منتشر کنید. مهم‌تر از آن، این به‌اصطلاح آگهی را به‌صورت مستقیم برای مشتریان احتمالی ارسال کنید. در این میان ایمیل می‌تواند بهترین راهکار باشد.

در ابتدای این فرایند شاید باید روزانه بیشتر از ۱۰۰ پیام معرفی به شرکت‌ها و مشتریان احتمالی ارسال کنید. زمانی که توانستید فرد مناسب را پیدا کنید، باید خدمات خود را مطابق با نیازهای او شخصی‌سازی کنید. از آن موقع به بعد، مطمئن باشید که فرایند پیداکردن مشتری‌های تازه برای شما روی غلتک خواهد افتاد.

۳. در بازارهای آزاد فریلنسری فعال باشید

بسترهای زیادی را می‌توانید برای پیداکردن پروژه‌های فریلنسری پیدا کنید. وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و حتی شبکه‌های اجتماعی زیادی را مانند لینکدین می‌توان برای جستجو کارهای فریلنسری معرفی کرد. این بسترها را می‌توان شبیه به بازارهای آزاد دانست که در آن پروژه‌های فصلی و ماهانه زیادی برای انتخاب وجود خواهد داشت.

برای افرادی که به‌تازگی به فریلنسری روی آورده‌اند، بدون شک این بسترها را می‌توان مناسب‌ترین گزینه دانست. شرکت‌های بسیاری در این بازارها فعالیت دارند که به‌دنبال استعدادهایی خارج از مجموعه خود می‌گردند. شما با یک سرچ ساده می‌توانید برترین وب‌سایت‌های فریلنسری را پیدا کنید و سپس در آن‌ها، به دنبال پیشنهادهای کاری برای حوزه تخصصی خودتان باشید.

برای فعالیت مؤثر در این بسترها، نیاز به یک پروفایل مؤثر خواهید داشت. برای اینکه بتوانید مشتریان احتمالی را به خود جذب کنید، باید به‌اندازه کافی متفاوت باشید. هراندازه که فهرست توانایی‌ها، مهارت‌ها و همچنین کارنامه کاری شما پُروپیمان‌تر باشد، به‌ همان اندازه نیز شانس موفقیت شما برای پیداکردن مشتری، بیشتر خواهد بود.

۴. ایده‌های خود را به‌صورت مداوم به اشتراک بگذارید

خیلی از متخصصان بر این باور هستند که قبل از ورود به حوزه فریلنسری، بهتر است که حداقل چند بلاگ و مقاله مختلف در زمینه تخصصی خود نوشته و منتشر کنید. این مقاله‌ها شبیه به مقاله‌های آکادمیک یا ISI نیستند و انتشار آن‌ها بسیار ساده‌تر است. وب‌سایت‌ها و بسترهای تخصصی زیادی برای این کار وجود دارد.

می‌توانید در پروفایل شخصی خودتان در لینکدین نیز چنین مطالبی را منتشر کنید. بدیهی است هراندازه که اعتبار بستر انتشار بیشتر باشد، به همان اندازه نیز اعتبار شما بیشتر خواهد بود. برای مثال، اگر در حوزه مارکتینگ فعالیت دارید، می‌توانید تجربه و توانایی‌های خود را در قالب مقاله منتشر کنید.

اگر بخواهیم خیلی ساده درباره مزیت این کار برای شما بگوییم، می‌توانیم به ضرب‌المثل قدیمی‌ «شنیدن کی بود مانند دیدن» اشاره کنیم. زمانی که مشتری احتمالی به‌‌طور مستقیم شاهد صاحب‌نظر بودن و دانش شما است، بدون شک به سمت شما جذب خواهد شد. انتشار مقاله و بلاگ را می‌توان نوعی تبلیغ غیرمستقیم برای کار دانست. به‌همین دلیل، ارزش انجام آن بسیار زیاد است.

یادتان باشد که برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها، هیچ راه درست یا غلطی وجود ندارد. تنها باید یادتان باشد این مطالب را در بسترهایی منتشر کنید که به بهترین شکل در دید مخاطبان احتمالی شما قرار بگیرند. همچنین می‌توانید از هر فرمتی برای انتشار مطالب خود استفاده کنید؛ ویدئویی یا متنی بودن آن ملاک نیست. در آخر حواستان باشد که «تداوم» و «ثبات» کلید موفقیت شما در این کار هستند.

۵. کارفرمای خود را به اولین مشتری خود تبدیل کنید

اگر قرار است از کار اداری استعفا بدهید و از آن مهم‌تر، اگر با کارفرمای فعلی رابطه خود دارید، این احتمال وجود دارد که بتوانید او را به مشتری خود تبدیل کنید. در زمان استعفا، به کارفرمای خود پیشنهاد دهید که می‌توانید از این به بعد، به‌عنوان فریلنسر، به‌صورت پیمانکاری و برای پروژه‌های مختلف با او همکاری داشته باشید.

این استراتژی ازاین‌جهت خوب است که کارفرما و دیگر همکاران شما، به‌خوبی با کیفیت کار و توانایی‌های شما آشنا هستند. این خود می‌تواند یک سنگ بنای بزرگ برای شروع کار فریلنسری شما باشد و زحمت بسیاری را از دوش شما برخواهد داشت. این استراتژی برای بسیاری از افراد جواب داده است و آن‌ها هنوز برای برخی از پروژه‌های خاص با کارفرما و همکاران قبلی خود در ارتباط هستند.

در این میان نکاتی هست که بد نیست در زمان پیشنهاد همکاری به آن‌ها توجه داشته باشید. برای مثال، باید آمادگی و اعتمادبه‌نفس خود را به‌خوبی به آن‌ها نشان دهید. همچنین بهتر است که پیشنهادهایتان را صریح و مستقیم مطرح کنید. مهم‌تر از همه، باید حدود خدمات، مدت‌زمان تحویل پروژه و هزینه درخواستی خود را نیز در همین مرحله برای کارفرما تعیین کنید.

 

۶. خدمات خود را در قبال معرفی و ارجاع، معامله کنید

از جمله کارآمدترین استراتژی‌هایی که می‌توانید از آن برای شروع کار فریلنسری استفاده کنید، پیشنهاد انجام کار به مشتریان احتمالی به‌صورت رایگان است. خیلی از افراد ممکن است در ابتدای مسیر کمال‌گرا باشند و بخواهند کار را با قیمت‌ مطلوب خودشان آغاز کنند. اما باید بدانید که چنین چیزی همیشه میسر نیست. پیشنهاد کار رایگان یا در ازای هزینه اندک، نه‌تنها می‌تواند مشتریان زیادی را به‌سمت شما جذب کند، بلکه می‌تواند تبلیغی برای توانایی‌ها و کیفیت کار شما باشد.

درست است که در طولانی‌مدت، این روش چندان مناسب نخواهد بود، اما برای جذب اولین پروژه فریلنسری، گزینه بسیار هوشمندانه‌ای است. در این استراتژی، تنها کافی است که از مشتریان خود بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند.

اگر قرار است از این روش برای پیشرفت کار در دنیای فریلنسری استفاده کنید، یادتان باشد که آن را برای شخص درست انجام دهید. اولین مشتری‌تان باید کسی باشد که شما را به دنیایی از مشتریان احتمالی دیگر در حوزه تخصصی‌تان متصل می‌کند. همچنین، این فرد باید کسی باشد که به افزایش ارزش و اعتبار کارتان کمک می‌کند. به‌قول‌معروف، باید کسی باشد که کارکردن با او برایتان رزومه شود.

به این نوع از کار رایگان، به چشم یک سرمایه‌گذاری نگاه کنید. حتی می‌توانید تصور کنید که این کار قرار است برایتان مانند ماجراجویی باشد. در پایان، یادتان باشد که از انجام مدام این استراتژی خودداری کنید. کار رایگان اگر بیش از حد باشد، نه‌تنها موجب دردسر خودتان خواهد شد، بلکه از ارزش و اعتبارتان نیز می‌کاهد.

۷. کار خود را با «حداقل محصول پذیرفتنی» پیش ببرید

خیلی از افرادی که توانسته‌اند کار رایگان خود را به خدمات پول‌ساز تبدیل کنند، از همین تکنیک استفاده کرده‌اند. در این روش، باید تمرکز خود را بر روی حداقل محصول پذیرفتنی یا یک MVP معطوف کنید. به زبان ساده، حداقل محصول پذیرفتنی، محصول یا خدماتی است که به مشتریان ارائه می‌دهید تا بتوانید به کمک آن، بازخوردهای مشتری و اطلاعات لازم را پیرامون همان محصول، جمع‌آوری کنید. سپس باتوجه‌به همین داده‌های به‌دست‌آمده، محصول را تغییر می‌دهید.

بهتر است این استراتژی را انجام دهید تا بتوانید با استفاده از بازخوردهای مشتری، کار خود را بهبود ببخشید و دقیقاً همان چیزی را به مشتریان خود ارائه دهید که مطلوب آن‌ها است. اگر مشتری بداند که شما دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهید که او لازم دارد، سریع‌تر به‌سمت شما می‌آید و احتمالاً کار خود را به شما می‌سپارد. این استراتژی، در کنار استراتژی‌های قبلی می‌تواند موجب رونق روزافزون کار شما در نقش یک فریلنسر شود.

جذب مشتری برای کار فریلنسری، کابوس نیست

برای خیلی از افراد، به‌خصوص آن دسته‌ای که تازه قرار است وارد دنیای کارهای فریلنسری شوند، جذب مشتری، از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها است. شاید اصلاً بتوان گفت که ترس از همین موضوع، می‌تواند مانع از ورود افراد به دنیای فریلنسری شود. باید بدانید که این نگرانی شاید به‌جا و درست باشد، اما برای رفع آن نیز استراتژی‌ها و تکنیک‌های زیادی وجود دارد. با استفاده از این راهکارها، بدون شک می‌توان مشتریان زیادی را جذب کرد.

در این مطلب از چطور برای شما از 7 استراتژی کارآمد جهت جذب اولین مشتری و پروژه فریلنسری صحبت کردیم. این موضوع مهم برای خیلی از افراد مانند کابوس است، اما آن نیز حل‌شدنی است. ارتباط با شبکه ارتباطی کارفرماها و همکاران قدیمی، ارائه کار رایگان در ازای معرفی شما و موارد مشابه، از جمله بهترین راهکارها به شمار می‌روند. تجربه کار فریلنسری دارید؟ چه تکنیک‌های دیگری برای جذب مشتری می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم اگر با ما هم در میان بگذارید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.