به گزارش ایسنا، سعید هاشمزاده در وبینار «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» که از سوی هسته علمی جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، در پاسخ به این سوال که سیاستگذاریهای بهداشتی در دوران کرونا چه تاثیری بر گردشگری داشته است، معطوف به حوزه تخصصی گردشگری سلامت، اظهار کرد: تحت تاثیر کرونا، مرزها بسته شد و اولین چالش جلوگیری از ورود گردشگران بود. اما بعد که تصمیم گرفته شد مرزها با انجام یکسری مقدمات برای گردشگران سلامت باز شود، سوالهایی از این دست مطرح شد که مراکز درمانی چقدر توانایی پذیرش گردشگر سلامت در شرایط کرونا را دارند و در صورت سفر بیمار خارجی به ایران چگونه میتوان اعتماد بیمار را نسبت به ایمنی و محفوظ ماندن از ویروس کرونا جلب کرد و این اعتماد را به دایره وسیعتری انتقال داد؟
او اضافه کرد: بیمار خارجی که وارد کشور ما میشود اضطراب مضاعفی دارد، البته این فقط به کشور ما محدود نمیشود، در شرایط همهگیری کرونا این ریسک به همه کشورها برمیگردد.
هاشمزاده با اشاره به گپ اطلاعاتی که در حوزه گردشگری سلامت وجود دارد، اظهار کرد: از آغاز همهگیری، اقدامات مهمی در کشور برای کنترل این ویروس انجام شد، اما آیا بیماران و مشتریهایمان را از اقدامات و محدودیتهایی که انجام دادیم مطلع کردهایم؟ شمار زیادی از بیماران خارجی در یک سال گذشته سفرهایشان را کنسل کردهاند و خیلیهایشان اطلاع ندارند در ایران چه اقداماتی انجام میشود. در حالی که در وبسایت مراکز درمانیِ بسیاری از کشورها از جمله هند و ترکیه به پروتکلها و اقدامات ایمنسازی اشاره شده که شاید انجام هم نشده باشد. در واقع ما با گپ اطلاعاتی بین مراکز درمانی و بیماران خارجی مواجهیم.
او تفکر و مدیریت استراتژیک را الزامیترین نیاز بحرانها دانست و گفت: در حوزه گردشگری سلامت خیلی از کشورها به سمت خدمات مجازی روی آوردهاند. ما هم باید بررسی کنیم از چه روشهای غیرسنتی میتوانیم استفاده کنیم تا بیمار متوجه خدمات درمانی در ایران شود. باید خاطر بیمار را جمع کنیم که قرار نیست در مراکز درمانی ایران به بیماری مبتلا شود. بیمار دنبال نشانههایی از اعتماد است. پس لازم است از طریق اقداماتی که انجام میدهیم اعتمادسازی و ارزشهای شهودی را ایجاد کنیم. وقت آن است از نگاه سنتی عبور کنیم و با تفکر استراتژیک، گردشگری را مدیریت کنیم. همهگیری ویروس کرونا فرصت استثنایی برای ارتقاء این زیرساخت است.
هاشمزاده همچنین نسبت به ظهور رقبای جدید در منطقه هشدار داد و افزود: کشورهایی، مثل گرجستان و آذربایجان ممکن است ظرف پنج تا هفت سال آینده مقصد گردشگری سلامت شوند، رژیم صهیونیستی نیز به شدت دنبال بیماران کشورهای سیآیاس یا مستقل مشترکالمنافع (یا همسود) است. بهتر است از گپ و توقفی که ویروس کرونا ایجاد کرده، استفاده کنیم و به شدت و به سرعت برنامه مدونی داشته باشیم. البته در وزارت بهداشت تلاشهایی را آغاز کردهایم و امیدواریم در دوران پستکرونا در سایه واکسیناسیون، جهش قابل ملاحظهای در حوزه گردشگری سلامت لااقل در غرب آسیا رقم بزنیم.
رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در واکنش به نقدهایی که به تصمیمگیریهای ستاد کرونا در این وبینار شد، گفت: درباره سیاستها و تصمیمهای وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، آنها میتوانند پاسخگو باشند، اما باید درنظر گرفت که غالب کشورها در این اپیدمی رفتار مشابهی داشتهاند. دانش بشری در ارتباط با ویروس کرونا حدود ۱۸ ماه است که پله پله رشد کرده و ما با بیماری جدید و نوپدیدی طرفیم. کشورهای دیگر در واکنش به آن تا به حال چندین بار مرزهایشان را بستهاند و رشد منفی اقتصاد فقط به ایران محدود نمیشود؛ به جز چین، رشد اقتصادی در همه کشورها منفی بوده است. هرچند، قبول دارم تاثیر اقتصادی ویروس کرونا با وجود مشکلات تحریم در ایران بیشتر بود، اما این مشکلات نه زاییده وزارت بهداشت بوده و نه ویروس کرونا.
هاشمزاده در پاسخ به انتقاد فعالان گردشگری به محدود شدن سفرها، اظهار کرد: رفتن به هتل ممکن است عامل پخش بیماری نباشد، البته که اظهارات ما باید مبتنی بر شواهد و بررسی باشد، اما سفر رفتن فقط شامل هتل رفتن نمیشود. اگر مسیر تهران تا مشهد را درنظر بگیریم مسافر حدود ۱۹ ساعت در جاده خواهد بود که در این فاصله حتما از رستوران، سرویس بهداشتی و پمپ بنزین استفاده میکند. درست است که هتل ضوابط را رعایت میکند اما در رستوران، سرویس بهداشتی بینراهی، قطار و هواپیما این ضوابط چگونه رعایت میشود؟ کافی است یک نفر که مبتلا به ویروس کرونا است از کوپه خود در قطار خارج و از سرویس بهداشتی آن استفاده کند و یا فقط در راهرو قطار سرفه کند. کارکرد ویروس کرونا اینگونه است که اگر ۱۵ دقیقه در یک اتاق بسته باشیم احتمال ۹۰ درصد ابتلا وجود دارد. بنابراین ساده به موضوع سفر در این دوران نگاه نکنیم.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰