جدول قیمت کالاهای اساسی / برنج همچنان در نوسان

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از مهر، رصد هفتگی قیمت برخی کالاهای اساسی در ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۳ انجام شد. بازار برنج اردیبهشت ماه امسال خبرگزاری مهر در یکی از گزارش‌های رصد بازار خود اعلام کرد، حجم برنج وارداتی در فروشگاه‌ها کاهش پیدا کرده است. بر اساس آمار در ۵ ماهه نخست امسال ۴۹۱

کد خبر : 509549
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
جدول قیمت کالاهای اساسی / برنج همچنان در نوسان



به گزارش هوشمند نیوز به نقل از مهر، رصد هفتگی قیمت برخی کالاهای اساسی در ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۳ انجام شد.

بازار برنج

اردیبهشت ماه امسال خبرگزاری مهر در یکی از گزارش‌های رصد بازار خود اعلام کرد، حجم برنج وارداتی در فروشگاه‌ها کاهش پیدا کرده است. بر اساس آمار در ۵ ماهه نخست امسال ۴۹۱ هزار تن برنج وارد کشور شده و این عدد در سال ۱۴۰۲ بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن بوده است. این حجم واردات در کنار تولید حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کشور رقم بالایی بوده که می‌توان این طور نتیجه گرفت، کمبود برنج خارجی فعلی حاکی از مخلوط شدن آن با برنج داخلی و فروش این برنج‌های وارداتی به نام برنج ایرانی بوده است؛ موضوعی که پیش تر رئیس اتحادیه برنج فروش‌های بابل آن را به مهر اعلام کرده بود. علی طاهری عنوان کرده بود بر اساس گزارش‌ها ۷۰ درصد برنج‌های وارداتی به مقصد استان‌های شمالی که برنج خیز هستند، است.

در حال حاضر واردات و عدم واردات برنج محل اختلاف دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت شده و نمایندگان استان‌های شمالی مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کنند بازار داخل تأمین است نیاز به واردات نیست و در مقابل نمایندگان استان‌های جنوبی طی نامه‌ای به پزشکیان نسبت به کاهش برنج خارجی و افزایش قیمت در این مناطق هشدار داده‌اند.

بر اساس رصد خبرنگار مهر نرخ برنج ایرانی در این هفته نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و برنج هاشمی از هر کیلو گرم ۱۱۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان و طارم از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 

بازار لبنیات

بازار فرآورده‌های لبنی با افزایش نرخ تورم کاهشی است و بنا بر گفته کارشناسان این حوزه بخش زیادی از شیرها تبدیل به شیرخشک صنعتی شده و صادر می‌شود.

کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ این محصولات سبب شده تا با وجود پرداخت یارانه دولت به این محصولات به نوعی از سفره مردم حذف و صادر شود.

بازار لبنیات همچون بازار برنج در چند هفته اخیر محل تنش بوده و افزایش‌های چند مرحله‌ای قیمت فرآورده‌های لبنی خبر داغ هفته‌های اخیر است. سخنگو انجمن صنایع لبنی پیش از ابلاغ نرخ جدید شیر خام در گفت‌وگو با مهر عنوان کرده بود بر اساس ضوابط، تولیدکنندگان لبنی مجاز هستند تا ۳۰ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

۱۶ درصد قیمت فرآورده‌های لبنی طی ماه‌های خرداد، تیر و مرداد انجام شد و با اعلام نرخ جدید شیر خام در شهریور مجدد نرخ این محصولات روند افزایش پیدا کرد؛ به طوری که قیمت خامه ۲۰۰ گرمی از حدود ۳۲.۵۰۰ تومان به ۵۱.۵۰۰ تومان افزایش یافت یا کره ۵۰ گرمی که تا اردیبهشت ماه ۱۶ هزار تومان بود و با تخفیف ۱۴ هزار تومان هم به فروش می‌رسید در روزهای اخیر به ۲۳.۵۰۰ تومان رسیده است.

ممنوعیت صادرات محصولات لبنی سبب شد تا عرضه خامه پاکتی و کره در چند هفته اخیر به بازار کاهش پیدا کند و در برخی روزها این عرضه حتی صفر باشد. در حال حاضر میزان عرضه خامه پاکتی قطره چکانی انجام می‌شود.

گفتنی است؛ بنا به گفته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی قیمت جدید ۴ قلم فرآورده لبنی تنظیم بازار یعنی پنیر UF ۴۰۰ گرمی، ماست دبه‌ای ۲ و ۲.۵ کیلو گرمی، شیر یک لیتری کم چرب و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی پس از افزایش ۲۰ درصدی شیر خام، در روزهای آتی اعلام می‌شود.

 

بازار گوشت

در ۳ ماهه تابستان و نخستین ماه فصل پاییز، نرخ گوشت قرمز کمترین نوسان را در بازار تجربه کرد و البته این امر بیشتر به گرمای هوا و فسادپذیر بودن این محصول پروتئینی بر می‌گردد.

نرخ گوشت مرغ نیز بین ۸۵ تا ۹۶ هزار تومان در هر کیلو گرم متغیر است؛ به عنوان مثال در حالی که روز سه شنبه ۲۴ مهر ماه هر کیلو گرم گوشت مرغ ۸۹.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسید امروز پنجشنبه ۲۶ مهر ماه این عدد به ۹۴.۸۰۰ تومان رسید.

 

بازار تخم مرغ

تخم مرغ یکی از اقلام پرمصرف پروتئینی در کشور است و با افزایش قیمت گوشت، بخشی از بازار تقاضای آن به بازار تخم مرغ هدایت شده است. نرخ در این بازار در ۵ ماهه نخست سال از قیمت مصوب هر کیلو گرم ۵۶ هزار تومان پایین‌تر بوده از این رو اتحادیه مرغداران میهن از خرداد ماه مبادرت به خرید حمایتی کرد تا تولیدکنندگان متضرر نشوند. این امر تا مهر ماه ادامه داشت.

در حال حاضر هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن بین ۹۹.۸۰۰ تا ۱۶۰ هزار تومان متغیر است در حالی که این عددها در تابستان به ۶۹ تا ۱۲۰ هزار تومان رسیده بود.

 

بازار حبوبات

حبوبات از اسفند ماه ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ افزایش قیمت بسیاری داشت و در چند ماهه اخیر نرخ هر کیلو گرم حبوبات در بسته بندی فروشگاهی ثابت بوده است.

 

بازار قند و شکر

پس از تجربه کمبود مقطعی شکر در اردیبهشت و مرداد ماه این روزها این بازار نوسان قیمتی کمتری دارد. در حال حاضر هر بسته یک کیلو گرمی شکر دولتی به مبلغ ۴۴.۵۰۰ تومان در حال عرضه است.

 

سایر بازارها

رب گوجه فرنگی یکی از اقلام صنایع کنسروی است که پس از تقریباً دو سال در شهریور ماه افزایش قیمت داشت؛ اما به گفته رئیس سندیکا صنایع کنسرو قرار نیست نرخ تن ماهی تا پایان سال افزایش پیدا کند. مسعود بختیاری دلیل این امر را واردات تون‌ماهیان به اندازه نیاز بازار داخل اعلام کرد و گفت، چنانچه تغییری در روند واردات رخ ندهد قیمت‌ها ثابت بوده و تن ماهی ساده به مبلغ ۸۷.۵۰۰ تومان تا پایان سال ثابت باقی خواهد ماند.

بازار روغن هم ثبات داشته و قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. مدیریت درست در امر واردات با توجه به نیاز داخل سبب می‌شود تا بازار کمترین چالش را داشته باشد.

در ادامه قیمت برخی کالاهای اساسی می‌آید. همچنین تمام قیمت‌ها به هزار تومان و برای وزن‌های نوشته نشده یک کیلو گرم است.

قیمت کالاهای اساسی

کالای اساسی قیمت هفته جاری قیمت دو هفته گذشته
شقه، سردست و راسته گوسفند ۴۹۰-۶۹۵ ۴۹۰-۶۹۵
ران گوسفند ۶۲۰-۸۷۰ ۶۲۰-۸۸۰
گوشت گوساله ۴۴۰-۵۴۰ ۴۴۰-۵۴۰
گوشت چرخ کرده مخلوط ۲۷۵-۴۷۰ ۲۷۵-۴۷۰
گوشت مرغ ۹۴.۸۰۰ ۹۵
ران مرغ بدون کمر ۷۹ ۸۹
ران مرغ با کمر ۶۹ ۶۹
گوشت چرخ کرده مرغ ۱۳۰ ۱۳۰
قزل آلا ۱۵۹-۲۰۰ ۱۵۰-۲۰۰
میگو ۴۹۰ ۴۹۰
تخم مرغ (شانه ۳۰ عددی) ۹۹.۸۰۰-۱۶۰ ۹۹-۱۶۰
پنیر سفید ۴۰۰ گرمی ۴۴.۴۰۰ ۴۴.۴۰۰
ماست ۹۰۰ گرمی ۴۱ ۴۱
کره ۵۰ گرمی ۲۳.۵۰۰ ۲۳.۵۰۰
کره ۱۰۰ گرمی ۴۳.۵۰۰
خامه ۲۵۰ گرمی ۵۱.۵۰۰ ۳۸.۹۰۰
شیر بطری پر چرب ۳۴ ۳۴
شیر بطری کم چرب ۳۱ ۳۱
ماکارونی ۵۰۰ گرمی قطر ۱.۵ ۱۹ ۱۹
ماکارونی ۷۰۰ گرمی قطر ۱.۵ ۲۷ ۲۷
قند ۷۰۰ گرمی ۴۵.۹۰۰ ۴۵.۹۰۰
قند ۵۵ ۵۵
شکر ۴۴.۵۰۰-۵۰ ۴۴.۵۰۰-۵۰
روغن آفتابگردان ۱.۵ لیتری (سرخ کردنی) ۹۱.۹۰۰ ۹۱.۹۰۰
روغن آفتابگردان ۱.۵ لیتری (پخت و پز) ۸۱.۹۰۰ ۸۱.۹۰۰
رب گوجه فرنگی ۵۹.۹۰۰-۶۷ ۵۹.۹۰۰-۶۷
برنج هاشمی ۱۲۰ ۱۱۰
برنج طارم ۱۱۰ ۱۰۰
برنج شمشیری و شیرودی ۸۲ ۸۰
تن ماهی ۸۷.۵۰۰ ۸۷.۵۰۰
لوبیا قرمز بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۸۵.۹۰۰ ۱۸۵.۹۰۰
لوبیا چیتی بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۸۱.۹۰۰ ۱۸۱.۹۰۰
لوبیا سفید بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۹۵.۹۰۰ ۱۹۵.۹۰۰
ماش بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۰۹.۵۰۰ ۱۰۹.۵۰۰
عدس بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۵۴.۹۰۰ ۱۵۴.۹۰۰
لپه بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۳۳.۹۰۰ ۱۳۳.۹۰۰
نخود بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۲۷.۸۰۰ ۱۲۷.۸۰۰

 

گفتنی است؛ حبوبات ۲۰ درصد، مرغ ۱۴ درصد و تخم مرغ ۱۴ درصد، غلات ۱۲ درصد، مواد پروتئینی ۶۵ درصد و قند و شکر ۹ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش می‌رسد.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.