پیشکسوت تعزیه‌‎خوانی اصفهان در فهرست اساتید جهانی آریرنگ

ایسنا/اصفهان نام «اسدالله مومن‌زاده خولنجان» پیشکسوت هنر تعزیه‌‎خوانی اصفهان، در فهرست اساتید جهانی آریرنگ قرار گرفت. بعد از آنکه در سال جاری، دبیرخانه اساتید فرهنگ آریرنگ در کره جنوبی با اعلام فراخوانی به کشورهای عضو، خواستار معرفی مفاخر میراث ناملموس این کشورها شد، تعداد ۲۱ کشور مشخصات هنرمندان خود را به دبیرخانه کره جنوبی ارسال

کد خبر : 508190
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۴۷
پیشکسوت تعزیه‌‎خوانی اصفهان در فهرست اساتید جهانی آریرنگ



ایسنا/اصفهان نام «اسدالله مومن‌زاده خولنجان» پیشکسوت هنر تعزیه‌‎خوانی اصفهان، در فهرست اساتید جهانی آریرنگ قرار گرفت.

بعد از آنکه در سال جاری، دبیرخانه اساتید فرهنگ آریرنگ در کره جنوبی با اعلام فراخوانی به کشورهای عضو، خواستار معرفی مفاخر میراث ناملموس این کشورها شد، تعداد ۲۱ کشور مشخصات هنرمندان خود را به دبیرخانه کره جنوبی ارسال کردند تا با تصمیم هیئت مشورتی بین‌المللی استادان فرهنگ IAB در چهارمین اجلاسی آن، فهرست جهانی اساتید آریرنگ تعیین شود. این هیئت مشورتی بین‌المللی که دبیرخانۀ آن در کشور کرۀ جنوبی واقع است، متشکل از نمایندگان کشورهای مختلف و زیرنظر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) است که مسئولیت تصویب راهنمای برنامه‌ها و کمک به اجرای برنامه‌هایی مانند برنامۀ تعیین استاد آریرنگ با هدف حفظ و ترویج میراث فرهنگی ناملموس در جهان را هبه‌عهدا دارد.

امسال نیز نشست بین‌‎المللی آریرنگ پس از جمع‌آوری اطلاعات و مشخصات و انتخاب اساتید فرهنگی، هنری و ارائه پیشنهاداتی مبنی بر تقویت نقش میراث فرهنگی ناملموس در ابتکارات صلح فرهنگی، درنهایت نام «اسدالله مومن‌‎زاده خولنجانی» پیشکسوت هنر تعزیه‌خوانی اصفهان را به‌عنوان استاد جدید در فهرست اساتید جهانی آریرنگ قرار داد و فهرست نهایی ازسوی این نهاد اعلام شد.

اسدالله مومن‎‌زاده خولنجانی، متولد ۱۳۳۷ در روستای خولنجان اصفهان و از اساتید و پیشکسوتان هنر نمایش تعزیه است. مومن‌‎زاده در سن هفت‌سالگی زیرنظر پدر و عموی خود، فعالیت را در این حوزه آغاز کرد و درطول سالیان متمادی به دلیل شیوه اجرا و سبک منحصربفرد خود، به یکی از شخصیت‎‌های محوری در هنر نمایشی تعزیه تبدیل شده است. این استاد پیشکسوت هنر تعزیه‌خوانی، میراث‌دار خانواده‌‎ای با بیش از ۱۰۰ سال فعالیت در هنر نمایشی تعزیه است؛ وی با اجرای تعزیه در صحنه‌‎های داخلی و بین‌‎المللی تلاش کرده تا دانش و اشتیاق خود را برای معرفی این میراث فرهنگی ناملموس به کار گیرد و در حفظ این گنجینه ارزشمند سهم خویش را ادا کند. مومن‌زاده تا کنون، با حضور در جشنواره‌‎هایی مانند جشنواره پائیزه در پاریس و پارما،  لینکلن سنتر در نیویورک، جشنواره‌ای در  سیسیل  و مسکو تقدیر گرفته شده و جوایز و تقدیرنامه های متعددی را در جشنواره‌‎های ملی و بین‎‌المللی به‌دست آورده‌است.

لازم به ذکر است که برنامه تعیین اساتید آریرنگ، براساس راهنمای مصوب گروه مشورتی بین‌المللی (IAB) و همسو با توصیه‌نامه یونسکو در سال ۱۹۸۰ تدوین شده و هدف آن ضمن افزایش آگاهی جهانی در مورد اهمیت حفظ میراث فرهنگی ناملموس، شناسایی و تقدیر از  هنرمندانی است  که در حفظ و ترویج میراث فرهنگی ناملموس در سطح ملی و بین‌‎المللی نقش برجسته‌ای داشته‌اند.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.