اقتصاد غیرنفتی با توسعه استراتژی‌های صادراتی و تولید فولادهای با ارزش افزوده، محقق می‌شود

این کنفرانس با محوریت فولاد، مواد اولیه، صادرات و توسعه پایدار روز یکشنبه، ۲۲مهرماه در هتل المپیک تهران برگزار شد. محمد وحید شیخ‌زاده در این رویداد به ضرورت‌های توسعه زنجیره فولاد پرداخت و به فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی در این زمینه اشاره کرد. او کمبود ۱۰۰ میلیون تنی آهن اسفنجی (DRI) تا سال ۲۰۳۱ را

کد خبر : 507847
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
اقتصاد غیرنفتی با توسعه استراتژی‌های صادراتی و تولید فولادهای با ارزش افزوده، محقق می‌شود


این کنفرانس با محوریت فولاد، مواد اولیه، صادرات و توسعه پایدار روز یکشنبه، ۲۲مهرماه در هتل المپیک تهران برگزار شد.

محمد وحید شیخ‌زاده در این رویداد به ضرورت‌های توسعه زنجیره فولاد پرداخت و به فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی در این زمینه اشاره کرد.

او کمبود ۱۰۰ میلیون تنی آهن اسفنجی (DRI) تا سال ۲۰۳۱ را به عنوان یک چالش و فرصت جهانی مطرح کرد و افزود: با پیش‌بینی تولید جهانی ۲۰۰ میلیون تن DRI و نیاز جهانی ۳۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۱، منطقه منا (MENA) می‌تواند به قطب تولید آهن اسفنجی سبز تبدیل شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، سهم منطقه منا از تجارت جهانی آهن اسفنجی به ۵۰ درصد برسد.

مهندس شیخ‌زاده با اشاره به افزایش تقاضای فولاد در کشورهای هم جوار، به ویژه افزایش ظرفیت فولاد خام در هند، گفت: ظرفیت فولاد خام کشور هند در سال ۲۰۲۲، ۱۳۴ میلیون تن بوده و هدف‌گذاری آن‌ها برای سال ۲۰۳۰، ۳۰۰ میلیون تن است. در ادامه نیز ترکیه سال گذشته ۱۰ میلیون تن ورق فولادی وارد کرده و این نشان دهنده افزایش نیاز ترکیه به واردات محصولات فولادی است.

وی با تأکید بر مزایای ایران در توسعه زنجیره فولاد، از جمله دانش فنی و تکنولوژی بومی شده، نیروی انسانی زبده در مهندسی، اجرا و بهره‌برداری، منابع گاز ارزان و پتانسیل بالای انرژی‌های تجدیدپذیر و همینطور دسترسی به آب‌های ازاد بین المللی به الزامات توسعه این صنعت پرداخت.

مهندس شیخ‌زاده با بیان اینکه ایران می‌تواند نقش آفرینی و اثرگذاری خود در منطقه را توسعه دهد، گفت: ما در حال حاضر در رتبه دهم تجارت فولاد در جهان قرار داریم که با افزایش تولید ۶ میلیون تن، می‌توانیم به رتبه هفتم جهان ارتقا یابیم.

او همچنین با اشاره به اینکه ایران هم اکنون ۶۰درصد از تولید فولاد منطقه را در اختیار دارد، مطرح کرد: ما با سهم ۲۰ درصدی از تجارت فولاد منطقه می‌توانیم به یکی از بازیگران اصلی و اثرگذار در منطقه تبدیل شویم.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکورصنعت تهران در رابطه با سهم صنعت فولاد در GDPکشور گفت: این صنعت با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، تامین نیازهای زیرساختی و صنعتی کشور و همچنین صادرات محصولات فولادی، یکی از بخش‌های کلیدی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود و ما با افزایش تجارت فولاد می‌توانیم سهم صنعت فولاد در GDP کشور را از حدود ۴درصد به ۱۰درصد برسانیم.

اقتصاد غیرنفتی با توسعه استراتژی‌های صادراتی و تولید فولادهای با ارزش افزوده، محقق می‌شود

شیخ زاده با تاکید بر اینکه ایران باید به سمت کاهش کربن و تولید فولادهای سبز پیش برود، گفت: در سال ۲۰۲۴ حجم بازار carbon credit در دنیا حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰۰۰ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: رویه‌های کاهش کربن در اروپا و رشد تقاضا برای فولاد سبز، زمینه ساز فرصت برای تولیدکنندگان منطقه منا خواهد بود و طراحی کارخانه‌های جدید این منطقه مبتنی بر قابلیت استفاده از هیدروژن است.

او با اشاره به برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه برای افزایش تولید فولادهای سبز، گفت: عمان ۳میلیارد دلار برای راه اندازی یک کارخانه فولادسبز ۵میلیون تنی در منطقه Dugm سرمایه گذاری کرده و عربستان نیز تا سال ۲۰۳۰، حدود ۲۶۰میلیارد دلار در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر که بخشی از آن به تولید هیدروژن سبز برای صنایع سنگین مانند فولاد اختصاص دارد، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

شیخ‌زاده با تاکید بر اینکه اقتصاد غیرنفتی با توسعه استراتژی‌های صادراتی و  تولید فولادهای با ارزش افزوده، محقق می‌شود، گفت: افزایش دوبرابری ارزش صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی در جهت تحقق اقتصاد غیرنفتی خواهد بود.

در پایان، مدیرعامل فکور صنعت بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های فولادی به عنوان یکی از عوامل پیش‌ران رشد اقتصادی تأکید کرد و خواستار تثبیت قوانین مرتبط با صادرات و توسعه مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق جنوبی کشور شد.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.