صنایع اردبیل، نماد خودباوری و تحقق شعار رونق تولید

هوشمند نیوز؛ گروه استان‌ها _ استان اردبیل که با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است، ظرفیت درآمدی ساکنانش پیش‌تر محدود به محصولات کشاورزی (بیشتر سیب‌زمینی) و تا حدودی گردشگری بود. با این حال مسئولان

کد خبر : 497779
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
صنایع اردبیل، نماد خودباوری و تحقق شعار رونق تولید



هوشمند نیوز؛ گروه استان‌ها _ استان اردبیل که با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است، ظرفیت درآمدی ساکنانش پیش‌تر محدود به محصولات کشاورزی (بیشتر سیب‌زمینی) و تا حدودی گردشگری بود.

با این حال مسئولان و سرمایه‌داران بومی که پیش‌تر نیم‌نگاهی به حوزه صنعت و کارآفرینی داشتند، با عزمی راسخ و تلاشی مضاعف با وجود همه مشکل‌ها و چالش‌ها کاری کردند کارستان؛ به طوری که در حال حاضر در مجموع افزون بر یک هزار و ۱۵۰ واحد صنعتی و بیش از ۲۰۰ واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری در نقاط مختلف استان با ظرفیت اشتغال بیش از حدود ۲۸ هزار نفر در حال کار و تولید هستند.

این واحدها که هر یک به نوبه خود ظرفیت تولید، اشتغال، صادرات و ارزآوری قابل توجهی دارند، با برخورداری از کمترین منابع مالی و تسهیلات بانکی و بیشتر با همت خود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اردبیل را در زمره استان‌های صنعتی کشور قرار داده‌اند.

برخی از تولیدکننده‌ها حتی پا را از این هم فراتر گذاشتند و نه تنها از محل سودآوری کارخانه وارد مرحله توسعه و افزایش ظرفیت تولید شده‌اند، بلکه با استفاده از دانش و ظرفیت علمی متخصصان داخلی جزو واحدهای سبز یا به عبارتی با کمترین مصرف انرژی ممکن و هدر رفت مواد اولیه و آلایندگی قرار گرفتند.

تولید ۷۰۰ مدل توپ ورزشی و ارز آوری هفت میلیون یورویی

کارخانه طنین پیک سبلان از جمله واحدهای تولیدی موفق اردبیل به شمار می‌رود که در زمینه تولید انواع توپ‌های ورزشی فعال بوده، جزو واحدهای برتر صادراتی استان است و برخی تولیداتش در بازار با انواع برندها به فروش می‌رسد.

مدیرعامل این کارخانه تشریح کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه، بلاروس و حتی دوره‌ای فرانسه مقصد صادرات محصولات ما بود اما به دلیل تحریم‌ها بخشی از بازار ما از دست رفت و با این وجود در حال حاضر حدود ۶۰ درصد محصولات کارخانه صادر می‌شود و به عنوان مجموعه ای پویا دارای ارزآوری است؛ به طوری که سال گذشته بیش از هفت میلیون یورو از این واحد صادرات انجام گرفت.

صفا سراج مهدی‌زاده افزود: این واحد که در سه نوبت کاری فعالیت دارد، همه محصولاتش دارای استاندارد هستند و استاندارد آزمایشگاه مرجع ۱۷۰۲۵ را هم داریم، اما با توجه به شرایط موجود از برخی امکان‌ها محروم هستیم و به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از محصولات ما در مسابقه‌های جهانی رسمی وجود ندارد اما در برخی رشته‌های ورزشی نسبت به تامین توپ‌های تمرینی اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به این شرایط پوپک طنین پیک سبلان نیز به عنوان مرحله توسعه کارخانه ۲۰ ماه پیش کلنگ‌زنی شد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصدی دارد و سال آینده آماده افتتاح می‌شود که با بهره‌برداری از آن کشور از نظر واردات توپ بی‌نیاز و در بحث صادرات نیز تقویت خواهد شد.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: همچنین مجموعه سامان میلاد آسیا به عنوان دیگر زیرمجموعه کارخانه در زمینه تولید اسباب‌بازی فعال بوده و زمینه اشتغال ۲۵۰ نفر را فراهم کرده است؛ این کارخانه هم در حال حاضر ۲۵۰ مدل اسباب‌بازی تولید می‌کند که سوای تامین بازار داخلی به سه کشور صادرات دارد.

طنین پیک سبلان می‌تواند بزرگترین تولید کننده توپ در دنیا باشد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این زمینه عنوان کرد: این کارخانه ۸۰ درصد توپ‌های ورزشی که در ایران استفاده می‌شود را تولید می‌کند؛ به طوری که با تولید بیش از ۷۰۰ مدل توپ امروز این توانمندی را دارد که توپ‌های سفارشی را در عرض چند روز طراحی، فرموله و تولید کنند.

مسعود ایرانی افزود: بر همین اساس کارخانه‌ای ارزشمند از نظر صنعتی و ورزشی در اردبیل داریم که در بحث فرهنگی و صنایع خلاق هم جزو مجموعه‌های پیشرو محسوب می‌شود و جزو واحدهایی است که فوق العاده برای صنعت، اقتصاد و فرهنگ استان حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: در این میان اداره‌کل صمت به هر نوعی که در توانش بوده، نسبت به تسهیل‌گری از جمله در ثبت سفارش، تامین مواد اولیه مورد نیاز و ارایه تسهیلات اقدام و کمک کرده است و خبر خوب اینکه اگر برای تجهیزات و ماشین‌آلات خط جدید این کارخانه ثبت سفارش بگیریم، می‌تواند به بزرگترین کارخانه تولید توپ جهان تبدیل شود.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.