۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های کشور-راهبرد معاصر

به گزارش راهبرد معاصر؛ مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس امروز در همایش بهره وری که در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، تاکید کرد: امروز ۶۰ درصد اتلاف در نیروگاه‌های کشور اتفاق می‌افتد. امروز بهره وری انرژی باید از سمت تولیدکنندگان و حاکمیت صورت گیرد، مجلس شورای اسلامی نیز در ریل گذاری بهره وری انرژی

کد خبر : 497392
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های کشور-راهبرد معاصر


به گزارش راهبرد معاصر؛ مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس امروز در همایش بهره وری که در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، تاکید کرد: امروز ۶۰ درصد اتلاف در نیروگاه‌های کشور اتفاق می‌افتد. امروز بهره وری انرژی باید از سمت تولیدکنندگان و حاکمیت صورت گیرد، مجلس شورای اسلامی نیز در ریل گذاری بهره وری انرژی ورود کرده است.

وی افزود: در بخش سوخت مایع یک و نیم میلیارد لیتر قاچاق در سال صورت می‌گیرد، سیاست گذار باید قانون را اجرا و اصلاح کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: صرفه جویی در مصرف، مؤلفه مهمی در مدیریت انرژی است و به منظور حل معضل ناترازی نیرو چاره‌ای جز استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم. البته مجلس در این مورد قدم‌هایی برداشته و ظرفیت‌های قانونی خوبی هم در این خصوص ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر مصرف انرژی در کشور به درستی مدیریت نشود در ۴-۵ سال آینده کشور در تولید و مصرف انرژی با بحران جدی روبرو خواهد شد، فرآورده‌های ارزان در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته و همین مسئله باعث شده نیروگاه‌ها از فناوری‌های نوین برای بهینه‌سازی انرژی استفاده نکنند و بیشترین اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق رخ داده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: از ابتدای برنامه پنجم تا انتهای برنامه ششم توسعه باید شاخص شدت مصرف انرژی ۵۰ درصد کاهش می‌یافت، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

در ادامه این همایش سالار آتش پر مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه فضای کسب و کار و انرژی ساتبا تاکید کرد که رشد تولید باید به سمت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی هدایت شود که از نظر اقتصادی و محیط زیستی مزایای بیشتری دارند.

وی در مورد اهمیت بهینه‌سازی انرژی اظهار کرد: بحث بهینه‌سازی انرژی و اولویت آن در حوزه‌های برق و گاز دیگر یک موضوع تکراری نیست. با توجه به برنامه‌های جهانی و مطالعات انجام‌شده، بهینه‌سازی مصرف انرژی باید از حالت شعار خارج و به یک اولویت علمی و اقتصادی تبدیل شود.

آتش پر افزود: پارامتر‌های جهانی مانند میزان سرمایه‌گذاری به ازای هر کیلووات ساعت انرژی که در طول عمر یک پروژه می‌تواند عاید کشور شود، نشان می‌دهد که بهره‌وری از نظر علمی و اقتصادی ثابت شده است.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان مثال، پروژه‌های اصلاح سیستم‌های روشنایی ممکن است هزینه‌ای در حد یک سنت به ازای هر کیلووات ساعت داشته باشند، در حالی که پروژه‌های اصلاح سیستم‌های سرمایش و کولر‌های آبی هزینه‌های کمتری دارند. در حوزه نیروگاه‌ها، بحث تولید با سوخت فسیلی حتی با راندمان‌های بالا نیز هزینه‌بر بوده و ممکن است حدود ۱۰ سنت به ازای هر کیلووات ساعت هزینه داشته باشد.

وی افزود: بنابراین، اولویت‌بندی بهینه‌سازی بهره‌وری در سیاست‌گذاری‌ها و اجرا باید مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه فضای کسب و کار ساتبا ادامه داد: همچنین، رشد تولید نیز باید به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های خورشیدی و بادی هدایت شود که از نظر اقتصادی و محیط زیستی مزایای بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: این اظهارات نشان‌دهنده اهمیت بهینه‌سازی انرژی و بهره‌وری در سیاست‌گذاری‌های آینده کشور است. / مهر



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.