مرحله جدید مرمت آثار تاریخی شاخص ساوه آغاز شد

ایسنا/مرکزی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: مرحله جدید مرمت و بازسازی آثار تاریخی شاخص این شهرستان آغاز شد. رضا ایاز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شهرستان ساوه افزون بر ۴۳۰ اثر و بنای تاریخی از جمله ۱۶ خانه تاریخی و مساجد جامع و سرخ و گنبد چارسوق در درون

کد خبر : 494725
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۳:۳۱
مرحله جدید مرمت آثار تاریخی شاخص ساوه آغاز شد



ایسنا/مرکزی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: مرحله جدید مرمت و بازسازی آثار تاریخی شاخص این شهرستان آغاز شد.

رضا ایاز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شهرستان ساوه افزون بر ۴۳۰ اثر و بنای تاریخی از جمله ۱۶ خانه تاریخی و مساجد جامع و سرخ و گنبد چارسوق در درون شهر وجود دارد که از این تعداد تاکنون حدود ۱۳۰ اثر به ثبت ملی رسیده اند و اثر فاخر تاریخی کاروانسرای باغ شیخ در فهرست آثار یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مسجد جامع هزار ساله ساوه در فهرست پیشنهادی ثبت جهانی مساجد کشور قرار گرفته است، گفت: مسجد جامع ساوه بسیاری از مولفه‌های ثبت جهانی را داراست و مقدمات پیشنهاد ثبت این مسجد در فهرست آثار جهانی در حال آماده‌سازی است.

وی با اشاره به مرمت و بازسازی آثار تاریخی شاخص ساوه از جمله مسجد جامع گفت: امسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت این بنای تاریخی هزارساله و دارای آوازه جهانی اختصاص یافته است. احداث سرویس بهداشتی، نمازخانه و سالن همایش نیز از جمله کاربری هایی است که امسال در این مسجد انجام خواهد شد تا برای برگزاری جشنواره ملی انار در آبان‌ماه سال جاری از زیرساخت‌های مناسب‌تری برخوردار باشد.

ایاز اظهار کرد: مسجد جامع ساوه از جمله مساجد اولیه ایران است که ساخت و تکمیل آن از قرون اولیه اسلام آغاز شده و تا دوره قاجار ادامه داشته است و به عنوان مجموعه‌ای از ویژگی‌های معماری اسلامی ایران در دوره‌های مختلف مورد توجه پژوهشگران است.

وی با اشاره به اینکه این بنای تاریخی در طول تاریخ تغییرات زیادی کرده است، افزود: گنبدخانه مسجد که از قدیمی‌ترین بخش‌های آن است، قرن چهارم و پنجم در ضلع جنوبی مسجد بنا شده، مناره مسجد متعلق به قرن ششم است، ایوان غربی در قرن هشتم و بعد از غارتگری‌های مغول ساخته شده و حتی قاجاری‌ها هم دستی بر سر و روی مسجد کشیده‌اند. بنای مسجد جامع در شهر ساوه یکی از آثار ارزشمند و گنجینه‌ای از هنر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچبری است.

وی در ادامه گفت: امسال ۱.۵ میلیارد تومان برای مرمت کف سازی کاروانسرای شهر آوه، ۲۰۰ میلیون تومان برای مرمت امامزاده فضل بن سلیمان شهر آوه، ۲۰۰ میلیون تومان برای آب انبار عبدل آباد ساوه، ۵۰۰ میلیون برای مرمت امامزاده نیوشت اختصاص یافته و با تخصیص این میزان اعتبار، مرحله جدید مرمت این بناهای تاریخی آغاز شد.

رئیس میراث فرهنگی ساوه در ادامه با اشاره به اینکه مرحله جدید مرمت بازار تاریخی این شهرستان با پیش‌بینی پنج میلیارد ریال اعتبار آغاز شد، اظهار کرد: در این مرحله یکی از طاق‌های ورودی بازار از سمت میدان انقلاب بازسازی و ۵۰۰ متر از سقف دالان حاج ملک سبک‌سازی و آجر فرش می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی برای امضای تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری ساوه برای تقویت اقدامات مرمتی و حفاظتی از این بازار خبر داد و افزود: این تفاهم‌نامه درخصوص بخش‌هایی از جمله مرمت سردرها، کتیبه‌ها، دیواره‌های داخلی و کف‌سازی خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته اصلاح و مرمت قسمت‌های فرسوده شامل طاق تویزه‌های بازار و اجرای اندود گچ و کاهگل مرمت طاق ها و تویزه‌ها و تعویض آجرهای فرسوده و نازک کاری قسمت‌های فرسوده سقف و اجرای مجدد گچکاری زیر سقف‌های بازار و همچنین استحکام بخشی و زیرسازی و شیب‌بندی همراه با عایق‌بندی بام بازار تاریخی ساوه با هفت میلیارد ریال اعتبار انجام شد.

ایاز بیان کرد: مجموعه تاریخی بازار ساوه مربوط به دوره صفوی است، امتداد این بنا از شمال به خیابان امام خمینی(ره) و از جنوب در میدان انقلاب واقع شده است. در انتهای جنوبی بازار، مسجد انقلاب قرار دارد.

این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.