فیلمنامه «شهید خیابانی» در تلویزیون خاک می‌خورد

هوشمند نیوز؛ گروه استان‌ها_ سعید الهی عصر دوشنبه در مراسم رونمایی از مستند «خیابانی در مسیر آزادی» که در محل کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: فیلمنامه زندگی شهید خیابانی، که به عنوان مجاهدی عالِم در نهضت آزادی نقش برجسته‌ای داشت، چند سال است در تلویزیون خاک می‌خورد. وی تاکید کرد: امیدواریم بررسی‌های کارشناسی برای

کد خبر : 494557
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
فیلمنامه «شهید خیابانی» در تلویزیون خاک می‌خورد



هوشمند نیوز؛ گروه استان‌ها_ سعید الهی عصر دوشنبه در مراسم رونمایی از مستند «خیابانی در مسیر آزادی» که در محل کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: فیلمنامه زندگی شهید خیابانی، که به عنوان مجاهدی عالِم در نهضت آزادی نقش برجسته‌ای داشت، چند سال است در تلویزیون خاک می‌خورد.

وی تاکید کرد: امیدواریم بررسی‌های کارشناسی برای رفع ابهامات و نواقص انجام شود و به زودی شاهد تولید یک اثر فاخر در بحث داستان زندگی این شهید مجاهد باشیم.

او خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم مستند «خیابانی در مسیر آزادی» نخستین اثر مستندی است که از این شخصیت ساخته شده است.

الهی گفت: سعی داریم تا در مرحله بعدی، مستندهایی باکیفیت بیشتر بسازیم و امیدواریم زمینه ساخت سریال شهید خیابانی را نیز فراهم کنیم.

وی ادامه داد: نسل جوان امروز اگر با نیاکان عقیدتی و سیاسی خود ارتباط برقرار نکند، مجبور به برداشت‌های انحرافی از آن‌ها خواهد بود بنابراین امروز وظیفه ما است تا آثاری فاخر برای تبیین هرچه بیشتر و بهتر زندگی این شخصیت‌های ارزشمند تاریخ خود تولید کنیم.

 

سعید تورنگ، کارگردان این مستند نیز اظهار کرد: حدود ۹ ماه کارهای پژوهشی برای یافتن داستان این مستند صرف شد تا به خط داستانی بدون ابهام دست یابیم.

 

وی ادامه داد: برخی از منابع روزنامه‌ها مثل روزنامه تجدد را فقط در کتابخانه مرکزی تبریز یافتیم و این کتابخانه منابع ارزشمندی را در این خصوص دارد.

محمد عزیزی راد، محقق و پژوهشگر تاریخ نیز با بیان این‌که تهیه این مستند یک کار بسیاری ارزشمند است، اظهار کرد: پرداخت به زندگی شیخ محمد خیابانی دهه‌ها مغفول مانده بود اما با همایشی که حدود چهار سال قبل به همت حجت الاسلام میرتاج الدینی و موسسه فرهنگی تاریخی شیخ محمد در دانشگاه تبریز برگزار شد، فتح بابی برای مطالعات بیشتر در این زمینه را فراهم کرد.

وی افزود: شهید خیابانی یک روحانی بزرگوار و فرهیخته بود که پس از شهادتش به خاطر روی کار ماندن اشخاصی چون مخبرالسلطنه (نخست وزیر وقت)، هیچکس از یاران شیخ محمد جرات پرداختن به زندگی قهرمانه در مبارزه با قرارداد ننگین ۱۹۱۹ را نداشت.

عزیزی راد افزود: نهضت آزادیستان فارغ از اصول رایج نهضت‌های موجود در تاریخ، یک نهضت اخلاقی، فرهنگی و ادبی بود و به زور و تجهیزات نظامی اتکا نداشت که این موضوع را در زمان شهادت شیخ خیابانی نیز می‌توان یافت.

رضا همراز، دیگر پژوهشگر تاریخ نیز با بیان این‌که از تماشای این مستند لذت برده است، به بیان نقدی بر آن پرداخت و گفت: تا به امروز ۶ نامه از شیخ محمد که خطاب به مخبرالسلطنه، تقی زاده و … نوشته شده، شناسایی شده که می‌توانست در این مستند درج شود و همچنین بیشتر از منبع مطالب روزنامه پرآوازه تجدد استفاده شود.

وی تاکید کرد: این مستند، گشایشی خواهد بود تا در آینده کارهای زیبایی از فرزندان این خاک در معرفی شخصیت‌های گرانقدر تاریخ کشورمان تولید شود.

او ادامه داد: تا جایی که تحقیق کرده‌ام، ۱۵ کتاب تا به امروز درباره شهید خیابانی نوشته شده که بهترین آن کتاب مرحوم عبدالحسین ناهیدی آذر است که در سال ۱۳۷۸ در تبریز نگاشته شده است.

اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که شهید شیخ محمد خیابانی، یکی از بانیان آزادی ایران است، اظهار کرد: به عنوان مسئولان فرهنگی شهر باید تلاش کنیم تا تمامی کودکان و جوانان کشورمان در راه توسعه اخلاقی و رفتاری خود و خانواده موفق باشند.

وی ادامه داد: باید مسئولان فرهنگی تلاش کنند تا نسل آینده با مفاهیم بزرگ انقلابی و بزرگان این عرصه آشنا شوند که در این راستا نیز ظرف ۲ سال گذشته تعداد عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان را از ۷۲ هزار نفر به ۱۷۴ هزار نفر رسانده‌ایم.

او با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی امانت کتاب در استان، اظهار کرد: در ۲ سال گذشته تعداد چهار کتابخانه جدید افتتاح شده و ۶ کتابخانه دیگر نیز در دست ساخت است.

بابایی با اشاره به برگزاری ۶۰ عنوان برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های استان، گفت: ۲ ماه دیگر ‌طرح توسعه کتابخانه مرکزی تبریز به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین کتابخانه مرکزی کشور به اتمام رسیده و بخش‌های جدید آن که مربوط به علم و فناوری روز است در آبان ماه تکمیل می‌شود.

در ابتدای این جلسه، مستند “خیابانی در مسیر آزادی” به کارگردانی امیرحسین خلیل زاده و حسین تورنگ و تهیه کنندگی سعید الهی به نمایش درآمد.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.